Cross-selling i up-selling to metody mające na celu zwiększenie sprzedaży. W poniższym artykule opiszemy, wyjaśnimy Ci co to jest cross-selling i up-selling w sklepie internetowym i w jaki sposób można je wykorzystać do automatyzacji i skutecznego prowadzenia takich działań.
Spis treści
Problematykę dosprzedaży poruszyliśmy w artykule pod tytułem “Dosprzedaż produktów obecnym klientom”. Zajęliśmy się tam aktywizacją klientów którzy byli na etapie posprzedażowym, to znaczny w przeszłości zamknelni z sukcesem transakcję. Oznacza to po prostu nabycie w naszym sklepie internetowym towarów lub usług.
Cross-selling to sprzedaż klientowi podczas jednej transakcji dodatkowego produktu lub usługi. Łatwo zwizualizować to na przykładzie sprzedaży samochodu. Sprzedawcy w salonach często oferują np. dodatkowy komplet opon czy pakiet serwisowy. To klasyczny przykład cross-sellingu, skutecznej techniki dedykowanej do konkretnych potrzeb klienta. W sklepie internetowy może ten proces zautomatyzować poprzez pokazanie klientowi przed finalizacją zakupu dodatkowych produktów, które mogą mu się przydać. Przykładowo kupujący rower klient może zobaczyć ofertę kluczy rowerowych czy kasków ochronnych. Rozwiązanie cross-sellingu może także obejmować kilka różnych sklepów działającyc w ramach jednej grupy. Klient nabywa płytki łazienkowe i klej do glazury w sklepie z kaflami? Warto zaproponować mu na stronie nową baterię łazienkową z drugiego sklepu z armaturą. Znanym w Polsce przykładem na automatyczny cross-selling są samoobsługowe kioski McDonald’s, gdzie klient przed finalizacją zamówienia otrzymuje propozycję dokupienia dodatkowego produktu w formie graficznego menu z wyborem kilku pozycji lub opcją finalizacji zakupu w obecnej formie.
Podobnie jak cross-selling, up-selling ma za zadanie zwiększyć przychód z transakcji. Różnicą jest tutaj jednak szczegółowy sposób zwiększenia wartości. W cross-sellingu były to dodatkowe produktu zbieżne z zainteresowaniami klienta. W up-sellingu celem jest zwiększenie wartości na jednym produkcie lub usłudze przez zaproponowanie droższej opcji. Ponownie dobrym przykładem będzie McDonald’s i jego samoobsługowy kiosk. Klient wybiera ulubiony McZestaw, a kiosk pyta czy życzy on sobie jego wersję powiększoną. Jest ona oczywiście droższa i bardziej rentowna. Branża samochodowa? Pojazd z droższym pakietem wyposażenia lub zamiana felg stalowych na alufelgi. Up-selling i sprzedaż gier komputerowych? Jak najbardziej, możemy zaproponować limitowaną edycję kolekcjonerską o dużo większej wartości i marży. Up-selling najczęściej widoczny jest w produktach finansowych takich jak ubezpieczenia lub w branży telekomunikacyjnej, gdzie produkty abonamentowe występują w droższych i tańszych wariantach.
CStore.pl oferuje dostosowanie platformy sprzedażowej do cross-sellingu i up-sellingu zgodnie z preferencjami nabywcy platformy sprzedażowej. Badanie zachowań i preferencji zakupowych klientów w sklepie internetowy oraz proponowanie dodatkowych produktów może zostać wykonany w różny sposób i na bazie różnych danych. Zapraszamy do kontaktu.
Przeczytaj także: