Temat zestawów produktów poruszaliśmy już przy okazji różnych tematów opisywanych w naszych innych artykułach. Dziś czas na dokładniejsze omówienie samej koncepcji zestawów produktów w sklepie internetowym.
Tworzenie zestawów produktów w celu podniesienia wartości transakcji to technika znana z klasycznego kanału sprzedaży. Na Zachodzie od kilkudziesięciu lat niezwykle popularne są duże opakowania zbiorcze, określane jako economy-pack czy value-pack. Do Polski trend ten zawitał po przemianach ustrojowych w 1989 roku i obecnie również w naszym kraju jest dobrze rozwinięty.
Jak zasugerować Klientowi kupno gotowego zestawu?
Sprzedaż stacjonarna opracowała i z powodzeniem wdrożyła rozmaite pomysły na tworzenie zestawów produktowych. Duże pole do popisu przy tworzeniu zestawów produktowych stwarza sprzedaż produktów nieco bardziej specjalistycznych. Łatwo zebrać i stworzyć tzw. zestaw startowy dla miłośników wybranego hobby, zestaw ubrań dla uzyskania określonej stylizacji czy komplet kosmetyków niezbędnych do wykonania przedstawionego na nośniku reklamowym make-upu. O krok dalej idą sklepy wielkopowierzchniowe. Obecnie większość sklepów oferujących produkty spożywcze posiada inspirujące przepisy kulinarne publikowane na swoich stronach www czy w formie wręczanych Klientom książek lub broszur. Zawarte w nich treści sugerują nic innego jak kupowanie konkretnych zestawów produktów.
Przygotowanie atrakcyjnego i przyciągającego uwagę Klienta zestawu wymaga wiedzy merytorycznej osoby tworzącej taki komplet oraz najważniejszego argumentu: atrakcyjnej ceny. Towary kupowane osobno powinny być droższe niż te włączone w skład zestawu. Pomimo niższej ceny pojedynczych produktów wchodzących w skład kompletu, jego całkowita wartość, a zarazem przychód firmy w przypadku sprzedaży będą wyższe.
Automatyzacja opisanych działań w e-commerce
Przedstawione powyżej pomysły z powodzeniem można wykorzystać w prowadzonym przez nas sklepie internetowym. Najprostszą metodą tworzenia zestawów jest ręczne połączenie kilku towarów i umieszczenie w ramach jednej karty produktu. Rozwiązanie to ma zarówno plusy, jak i minusy. Niewątpliwą zaletą jest brak konieczności implementacji w ramach sklepu jakichkolwiek dodatkowych rozwiązań technologicznych. Ewidentny minus to czas potrzebny na przygotowanie takiego kompletu.
Dużo prostszym rozwiązaniem jest automatyczne tworzenie zestawów produktów w ramach cross-sellingu i up-sellingu. Zaawansowane systemu platformy e-commerce mogą sugerować podobne produkty na podstawie predefiniowanych ustawień lub – w bardziej zaawansowanych rozwiązaniach – badać preferencje zakupowe Klientów w czasie rzeczywistym. Tego typu implementacje wykorzystywane w ramach platformy sklepowej wymagają inwestycji. Jednak dzięki minimalizacji udziału człowieka w procesie pozwalają na szybkie zwiększenie zysków poprzez znaczące zmniejszenie kosztów ponoszonych na rzecz pracownika oraz wzrost przychodów ze sprzedaży.
Przeczytaj także: