Dropshipping koszty – jakie koszty są związane z prowadzeniem sklepu w tym modelu?

Zastanawiasz się nad otwarciem sklepu internetowego modelu dropshipping, ale nie wiesz ile to kosztuje? Rozważając otwarcie sklepu modelu, w którym nie musisz posiadać magazynu, powinieneś wziąć pod uwagę jakie początkowe koszty dropshippingu są z tym związane. Jaki będzie realny zysk, a jakie opłaty? Wszystkie te elementy warto przekalkulować zanim rozpoczniemy swoje pierwsze kroki w dropshippingu. Poniżej przedstawiamy Ci najważniejsze i najczęstsze koszty związane z założeniem sklepu w modelu dropshipping.

Jakie są koszty sklepu opartego na dropshippingu?

W artykule stopniowo omówimy ile kosztuje dropshipping opisując koszty związane z samym etapem założenia sklepu, tzn. koszty oprogramowania, koszty hurtowni, a następnie koszty wysyłki zamówień i jeśli już zdecydujesz się ruszyć ze sklepem – koszty promocji sklepu, pozycjonowania (podział działań SEM – wydatków na promocję). Przedstawimy Ci również podział kosztów na koszty stałe i zmienne.

Przeczytaj również: Co to jest dropshipping i na czym polega?

Koszty oprogramowania

Koszty w dropshippingu

Dropshipping, to nadal stosunkowo nowy model w świecie e-commerce. Prowadzenie sklepu w tym modelu jest możliwe tylko poprzez wykorzystanie odpowiedniego oprogramowania, a wybierając je powinieneś zwrócić uwagę na następujące elementy:

  1. czy oprogramowania cechuje łatwość importu pliku XML z hurtownią
  2. czy dostępne są automatyczne aktualizacje
  3. czy w ramach korzystania z oprogramowania jest dostępna bezpłatna pomoc administracyjna
  4. czy platforma ma w ofercie gotowe opcje integracji z hurtowniami
  5. możliwość integracji z wybranymi systemami płatności
  6. dostępne narzędzia do marketingu np. kody i kupony rabatowe
  7. intuicyjność panelu obsługi
  8. dostępne funkcjonalności i narzędzia
  9. możliwości integracyjne: z kurierami, porównywarkami cen, platformami aukcyjnymi np. eBay, Allegro
  10. dostępne narzędzia do pozycjonowania
  11. opcja wysyłki newsletterów

Koszty dropshipping związane z programowaniem i integracją są zależne od dostawcy systemu sklepowego.

Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem sklepu internetowego opartego o model dropshipping, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować sklep internetowy za darmo! 

 

Koszty hurtowni

Przed rozpoczęciem współpracy z firmą zewnętrzną należy uzgodnić z hurtownią, czy działanie z nią w modelu dropshipping jest darmowe. Nie wszystkie hurtownie udostępniają bazę swoich produktów w darmowej formie.
Większość hurtowni nie pobiera opłaty za ten model współpracy, a za sam zakup i wysyłkę towarów. Zanim rozpoczniesz współpracę, dobrze jest przetestować oprogramowanie e-commerce, które umożliwia Ci integrację z wybraną hurtownią, a są one zwykle dostępne jako 14 dniowe okresy próbne.

Przeczytaj również: Dropshipping – jak zacząć, czyli dropshopping krok po kroku!

Koszty wysyłki

W większości hurtownie wykorzystujące model dropshipping udostępniają bezpłatną opcję przygotowania towaru do wysyłki oraz samą wysyłkę. Hurtownie te wliczają koszt pakowania i wysyłki w cenę produktu, więc płaci za to bezpośrednio klient dokonujący zakupu. Pamiętaj, żeby przed wybraniem docelowej hurtowni sprawdzić dokładnie umowę przez nią wymaganą, czasami bowiem hurtownie narzucają swoją formę wysyłki czy kurierów. Pamiętaj, żeby w kosztach dropshipping związanych z wysyłką uwzględnić również cenę materiałów reklamowych takich jak: wizytówki, torby reklamowe, długopisy, smycze(w zależności od wybranych przez Ciebie gadżetów). Gadżety reklamujące firmę sprawiają, że kupujący pamięta o Tobie. Warto zainwestować w przydatne dla klienta materiały, wcześniej należy zrobić zatem odpowiednie rozeznanie w grupie docelowej klientów.

Koszty działań SEM – marketing w wyszukiwarkach internetowych

SEM obejmuje promocyjne działania, które mają za zadanie umieszczenie Twojej strony w wynikach wyszukiwania (po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych) na jak najwyższej pozycji. W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Działania tego typu obejmują:

  1. Paid search – np. reklama w wynikach wyszukiwania – możesz te wyniki zobaczyć na samej górze wyników wyszukiwania Google. Są to działania płatne. Ich wynik zależy od ilorazu CPC(zadeklarowana kwota za kliknięcie) oraz jakości twojej reklamy(ustala to Google). Wyższy iloczyn plasuje stronę na wyższej pozycji.
  2. SEO (pozycjonowanie) – działania, które umożliwiają poprawę widoczności Twojej strony w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Na efekt ten składają się: optymalizacja Twojej strony, a także działania link-building, czyli pozyskiwanie linków zwrotnych do Twojej strony.
  3. Reklama kontekstowa – model prezentowania reklam, zakładający dopasowanie ich treści do treści strony, gdzie są umieszczone. Google Display Network oferuje zestaw serwisów z zagranicy i z kraju, możliwość wyboru różnych kategorii.

Koszty działań SEM są zależne od wielu czynników, warto w tej sytuacji podjąć współpracę z firmą zajmującą się tym na co dzień lub zapytać firmę udostępniającą oprogramowanie e-commerce czy udostępnia również tego typu usługi.

Przeczytaj również: Dropshipping a kasa fiskalna – jak rozliczać droshipping?

Koszty stałe w sklepie internetowym opartym na dropshippingu

Co można zaliczyć do kosztów stałych, a poznać odpowiedź na pytanie ile kosztuje dropshipping? Niektóre z powyżej przedstawionych przez nas kosztów to także koszty stałe. Poniżej zobaczysz podział, który pomoże ci lepiej zrozumieć całościowo ponoszone koszty w modelu dropshipping:

  1. Zakup domeny – początkowy koszt zakupu domeny zazwyczaj objęty jest w cenie promocyjnej i możemy ją nabyć w cenie 1zł lub nawet za darmo. Po roku opłata ta wzrasta do standardowej i w zależności od usługodawcy płacimy średnio 50-140zł brutto rocznie za utrzymanie domeny.
  2. Cena oprogramowania – jedną z lepszych opcji jest skorzystanie z oprogramowania SaaS(software as a service – w chmurze), nie obowiązują cię wówczas koszty utrzymania serwera, warto w takiej sytuacji skorzystać z oprogramowania e-commerce np. CStore.
  3. SSL – certyfikat ten służy do zabezpieczenia komunikacji w internecie. Zapewnia szyfrowanie informacji między przeglądarką, a serwerem. Posiadanie certyfikatu to już w zasadzie obowiązek każdego sklepu internetowego.
  4. Koszty integracji z hurtownią – istnieje wiele gotowych możliwości integracji z hurtowniami dropshipping. Przykładowe hurtownie, z którymi możesz się zintegrować w CStore znajdziesz na stronie www.CStore.pl/funkcje-i-mozliwosci/hurtownie-dropshipping jeżeli jeszcze jej nie wybrałeś.
  5. Indywidualne integracje – istnieje możliwość, że Twoja hurtownia nie ma przypisanej indywidualnej integracji. W takiej sytuacji sprawdź cenę produktowego pliku. Opłata ta może być darmowa bądź w formie płatności jednorazowej czy abonamentu.
  6. Regulamin sklepu + RODO – w dzisiejszych czasach kiedy wymagane są odpowiednie zabezpieczenia związane z przechowywaniem danych lepiej stworzyć regulamin sklepu i RODO wraz z prawnikiem. Niewłaściwe zintegrowanie sklepu z RODO niesie za sobą ogromne konsekwencje finansowe i prawne. Idealną alternatywą w tej sytuacji jest również gotowe oprogramowanie e-commerce.

Koszty zmienne w sklepie internetowym opartym na dropshippingu

Do zmiennych kosztów dropshipping możemy zaliczyć m.in.:

  • Systemy prowizyjne – opłaty te są wymagane podczas korzystania z:
    • systemów reklamowych – w zależności od agencji z jakiej korzystasz możesz się spotkać z opłatą jednorazową, abonamentem ewentualnie opcję rozliczenia za efekty.
    • Allegro – to dodatkowa platforma sprzedaży. Szczegółowe dane, dotyczące stawek znajdują się na stronie Allegro.
    • szybkie płatności – w dzisiejszych czasach ciężko działać w oparciu o przelew tradycyjny, klienci wymagają podłączenia szybkich płatności, możliwości płacenia kartą. Większość systemów wyznacza prowizje do 2,3%. Stawkę tę można negocjować w zależności od obrotu w sklepie internetowym.
  • Koszty działań marketingowych, do których możemy zaliczyć:
    • koszt działań reklamowych w porównywarkach cenowych, reklamowanie w Google, na Facebooku, czy pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarce i e-mail marketing. Koszty działań reklamowych zależą od budżetu jakim dysponujesz. Im większy budżet, tym więcej kanałów reklamowych możesz wykorzystać. Minimalnie na start powinieneś mieć od 500zł w górę/miesięcznie. Dobrze skupić się jednak na tych działaniach, które od razu mogą pomóc w dotarciu do potencjalnych klientów. Promocję możesz realizować samodzielnie lub za pośrednictwem agencji czy freelancera.
  • Pozostałe koszty zaliczane do zmiennych:
    • identyfikacja wizualna – projekt strony(jeśli chcesz autorską stronę od podstaw), logotyp
    • prowadzenie księgowości – często spotyka się rozliczanie w formie opłaty za ilość rozliczonych faktur. Najprostszą księgowością charakteryzuje się działalność gospodarcza, należy jednak pamiętać, że w tej formie odpowiadasz za prowadzenie firmy i ewentualne kwestie prawne całym swoim majątkiem.

Koszty dropshippingu związane z prowadzeniem sklepu internetowego w tym modelu zależą od wielu wymienionych przez nas w tym artykule czynników. Pamiętaj, żeby sprawdzić dostępne na rynku możliwości, za każdym razem zapoznaj się z oferowanymi usługami oraz narzędziami. Jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu sklepu w tym modelu, najlepiej skorzystaj z usług firmy pośredniczącej, która pomoże Ci w przejściu przez cały proces wdrażania dropshippingu, np. firmy udostępniającej oprogramowanie e-commerce, która zajmuje się usługami integracji sklepu z hurtowniami. Chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się ofertę „Sklep dropshipping” przygotowaną przez CStore i przetestuj sklep za darmo przez 14 dni!

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację