Biznes e-commerce to wiele czynników, które przygotowane wszystkie w odpowiedni sposób mogą pozwolić osiągnąć sukces w tej branży. Ważna jest oczywiście sama oferta, musi ona być atrakcyjna i ciekawie przygotowane. Jednak nawet najlepsza oferta, z najniższą ceną, czy innymi cechami, które powinny przyciągnąć klienta, nie będzie przynosić zysku, jeśli nie trafi do klienta. Ludzie po prostu muszą wiedzieć o istnieniu sklepu, jak i samej oferty. Metod i dróg trafienia do klienta jest bardzo dużo. Jakie są źródła ruchu w sklepie internetowym? Dziś przedstawimy je i po krótce omówimy.
Spis treści
Jednym z miejsc, z jakich klient może trafić na stronę sklepu, jest oczywiście wyszukiwarka, np. Google.. Jest to kanał, o który powinien zadbać każdy sklep. Wiele osób właśnie w wyszukiwarce wpisuje nazwę jakiegoś produktu, który zamierza kupić i w ten sposób trafia na stronę sklepu. Do pewnego stopnia można wpływać na wyniki wyszukiwania. Działania mające to na celu dzielą się na dwa typy. Te wykonywane na stronie (on-site) i te poza nią (off-site). Do tych, które wykonuje się na stronie, należy przede wszystkim tworzenie treści. Muszą w niej znaleźć się słowa kluczowe, po których klienci trafią do sklepu, czyli takie, jakie wpisują w wyszukiwarkę najczęściej. Im więcej i o większej wartości treści, tym lepiej. Oczywiście musi być ona unikalna, czyli nie wchodzi w grę jej kopiowanie z innych miejsc. Odpowiednie nagłówki, zdjęcia, szybkie ładowanie się strony, to kolejne elementy, które mają wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Działania na zewnątrz to strony to głównie te związane z linkowaniem do strony sklepu. Czyli umieszcza się wysokiej jakości artykuły na chętnie czytanych stronach. Tutaj ważne jest przede wszystkim, aby strony, na których umieszcza się linki, były odwiedzane przez użytkowników. Oczywiście im więcej osób odwiedza taką stronę tym lepiej.
To także jeden z najpopularniejszych kanałów, przez które mogą trafiać do sklepów klienci. Google Ads to wiele miejsc i różne formy reklamy. Najczęściej wybieranymi są jednak te w wyszukiwarce. Zarówno takie, które przypominają organiczne wyniki wyszukiwania, jak i te w formie wirtualnych półek sklepowych. W przypadku tych drugich, po wpisaniu przez użytkownika odpowiednio słowa pokują się mu się produkty do nich przypisane. Jest tam od razu nazwa, cena i zdjęcie. Klient może przejść bezpośrednio do strony z produktem. Koszt takiej reklamy jest uzależniony przede wszystkim od konkurencyjności danego zwrotu, jak w mniejszym stopniu, od jakości samej strony.
W przypadku tego kanału duże znaczenie ma towar, jakim się handluje, są takie rzeczy, które lepiej trafiają do użytkowników portali społecznościowych, jak i takie, które trafiają do nich w mniejszym stopniu. Najpopularniejsze z kanałów to oczywiście Facebook i Instagram. Jest jeszcze TikTok, choć on dopiero zdobywa popularność i bardziej wśród młodzieży. Jeśli chodzi o portal z niebieskim logo, to jest tam najwięcej możliwości, jeśli chodzi o tego typu promocję. Najprostsza to oczywiście fanpage i promowanie w ten sposób sklepu. Można jednak też tworzyć i działać w grupach tematycznych i co najważniejsze, tworzyć reklamy, czyli tak zwane Facebook Ads. Można w nich bardzo dokładnie określić grupę docelową, podać wiek, miejsce zamieszkania i inne warunki, które musi spełnić użytkownik, aby reklama mu się wyświetliła. Można dokładnie wybierać, gdzie dana reklama ma się wyświetlać, czyli w których miejscach Facebooka i Instagrama. Facebook Ads to razem z pozycjonowaniem i Google Ads kluczowa kwestia, jeśli chodzi o reklamę sklepu.
Chcesz dowiedzieć się jak promować sklep internetowy? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik! Ogromna dawka wiedzy tylko w jednym miejscu! Zapraszamy!
Allegro to zdecydowanie największy gracz na polski rynku e-commerce. Często ludzie z wygody to tam robią całe zakupy, czegokolwiek szukają i nawet nie sprawdzają, czy w zwykłym sklepie internetowym nie znaleźliby lepszej oferty. Dlatego warto pojawić się również tam. Pod względem logistycznym nie musi to być trudne. Platforma, taka jak CStore.pl oferuje integrację z Allegro, dzięki czemu znacznie łatwiej jest zarządzać aukcjami. Coraz popularniejsza robi się także platforma Empika do zakupów online, gdzie oprócz samego Empika, mogą też sprzedawać inne firmy.
To świetny pomysł na reklamę swojego sklepy, a także może być bardzo skuteczny, o ile nawiąże się współpracę z odpowiednią osobą. Ważne, żeby wybrać blogera, którego odbiorcami jest ta sama grupa docelowa, do której kierowany jest reklamowany produkt. Formy współpracy z blogerami jest wiele, może to być zachwalanie przez niego produktu, unboxing, recenzja. Wszystko zależy od pomysłu, rodzaju produktu i charakteru grupy docelowej. Szczególnie przy młodszej grupie odbiorców, a także w branżach odzieżowej i kosmetycznej nie powinno się lekceważyć tego kanału sprzedaży.
To nic innego jak kierowanie oferty do klientów, którzy już odwiedzili sklep. Często się zdarza, że ktoś wchodzi na stronę z produktem, ale nie decyduje się na zakup. Działania remarketingowe służą właśnie temu, aby przypomnieć mu o tym produkcie. Mogą one być prowadzone z powodzeniem na Facebooku.
Ludzie często szukają różnych przedmiotów przez właśnie porównywarki. Dlatego warto zsynchronizować swój sklep z taką. Nie zawsze trzeba konkurować tylko ceną, ważna jest także liczba opinii, dostępność towaru, koszty wysyłki i jej czas. To główne elementy, jakie biorą użytkownicy pod uwagę, wybierając towar za pośrednictwem porównywarki cenowej.
W tym modelu podejmuje się współpracę z konkretnymi firmami osobami, które swoimi działaniami generują ruch na stronie sklepu. Rozliczenie w tego typu działaniach bywa różne. Niekiedy jest to prowizja od sprzedaży lub płaci się za kliknięcie linka. Wszystko zależy od indywidualnych ustaleń.
Mimo że jest to kanał używany od dawna, to często niedoceniany, gdyż wydaje się, że ludzie traktują maile od sklepów jako spam. Oczywiście, jeśli kampania marketingowa będzie słabo zaprojektowana to faktycznie tak może się dziać. Jednak dobrze stworzona, przede wszystkim z podziałem na konkretne grupy klientów może przynosić duże korzyści. Jest to też dziedzina, którą można w dużym stopniu zautomatyzować, może więc przynosić duże korzyści bez wyraźnego zaangażowania.
Źródeł skąd mogą trafić potencjalni klienci, jest więc bardzo dużo. Ważne jest jedynie, żeby w czasie konfigurowania działań pod każde z nich wziąć pod uwagę, kto danym kanałem może trafić do sklepu i wykorzystać go, do celowania w tę grupę docelową, z którą się najlepiej sprawdzi.
Przeczytaj także: