Platforma B2B – koszty, czyli ile kosztuje i od czego zależy cena platformy sprzedażowej B2B

Sprzedaż dla innych podmiotów gospodarczych, albo świadczenie dla nich usług, wiąże się z tym, że trzeba jakoś zaprezentować swoją ofertę. Można to oczywiście robić w sposób tradycyjny pod postacią folderów i kontaktów bezpośrednich z klientami. Jednak obecność w Internecie w obecnych czasach wydaje się niezbędna. Można wykorzystać do tego zwykłą stronę internetową i pozwolić klientowi na kontakt mailowy lub telefoniczny. Jednak takie rozwiązanie jest zarówno czasochłonne dla tych, którzy obsługują zamówienia po stronie firmy, jak i niewygodne dla klientów, dlatego warto wykorzystać platformę B2B. Czym jest platforma B2B? Jakie są rodzaje platformy B2B? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule.

Czym jest platforma B2B?

Najprościej mówiąc, jest to system, który znacznie ułatwia pracę. Z jednej strony upraszcza on procesy w firmie, z drugiej pozwala na przyjaźniejsze i szybsze składanie zamówień przez klientów. Wystarczy, że taka osoba reprezentująca firmę zarejestruje się na platformie, podobnie jak w sklepie internetowym i może w ten sposób składać zamówienia. Będzie na niej miał spis wszystkich dostępnych towarów wraz z dokładnym opisem i zdjęciami. Pełni wiec ona formę katalogu. Dobry system B2B sprawia, że nabywca będzie na bieżąco informowany o stanie swojego zamówienia. Samo informowanie przebiega w sposób automatyczny. Wystarczy np. wcześnie zapisać odpowiednie szablony maili. Na każdym etapie zamówienia system sam wyśle wiadomość do klienta o tym, że jego przesyłka została zapakowana lub jest już w trakcie dostawy. Nie trzeba również na przykład martwić się o ręczne tworzenie dokumentów sprzedażowych. System sam powinien wystawiać faktury na podstawie podanych mu wcześniej danych. Możliwość integracja z programami księgowymi i magazynowi, przypisanie handlowców do konkretnych klientów i wiele więcej. Na to wszystko pozwoli system B2B. Oczywiście różne systemy oferują różne funkcjonalności. Warto wiec wybrać taki, który będzie jak najbardziej specyficzny dla konkretnej branży.

 

Jeżeli platforma B2B musi stanowić dla Ciebie automatyzację działań, ograniczenie czasu pracy pracowników, redukcję kosztów i kontrolę aktualnego stanu zamówień, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować naszą platformę za darmo przez 14 dni! 

 

Koszty platformy B2B

Na koszty składa się wiele elementów. Zależeć będą one zarówno od rodzaju platformy, jak i jej funkcjonalności. Choć oczywiście nie tylko od samej ich ilości, ale również od ich zaawansowania. System B2B może działać na kilku zasadach, również koszty będą inne w każdym przypadku. Są takie platformy, które działają w oparciu o miesięczny abonament, jak i takie, za które płaci się tylko raz. Poniżej przybliżmy kilka rodzajów platformy z uwzględnieniem kosztów, z jakimi trzeba się liczyć, decydując się na takie rozwiązanie.

Przeczytaj również: Hurtownia internetowa – czym jest i jak ją założyć?

Platforma stworzona od zera

Takie rozwiązanie to oczywiście niemal idealny sposób, jeśli chodzi o funkcjonalność. Jeśli zleca się jakiemuś zespołowi programistów napisanie takiej platformy od zera, to można w niej zaimplementować dokładnie takie funkcjonalności, jakich się potrzebuje. Żaden inny system nie będzie nie tak dospawany do potrzeb konkretnej firmy jak specjalnie napisany program. Oczywiście wiąże się to z ogromnymi kosztami. Tak naprawdę nie ma tutaj limitu, jeśli chodzi o górną granicę. Jednak w przypadku bardziej zaawansowanych platform, w których nie będzie wyjątkowo innowacyjnych rozwiązań trzeba się liczyć z kosztami rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tutaj wprost koszty będą zależeć od ilości i złożoności funkcji. Im więcej czasu będą musieli programiści spędzić nad daną platformą, tym więcej będzie ona kosztować. Nie można też zapomnieć, że każde rozbudowanie platformy, wraz z rozwojem firmy, o kolejne funkcje, to dodatkowe koszty.

Platforma hurtowa B2B

 

Przeczytaj również: Portal B2B – dlaczego Twoi klienci powinni z niego korzystać?

Tworzenie własnego oprogramowania w oparciu o otwarte oprogramowanie

Kolejna opcja to stworzenie oprogramowania dla swojej firmy dzięki istniejącym systemom, które można dostosować do własnych potrzeb. Oczywiście będzie tu potrzebna odpowiednia wiedza techniczna. Mimo że działa się tutaj w oparciu o różnego rodzaju gotowe szablony i wtyczki, to trzeba się liczyć z tym, że niektóre rzeczy będzie trzeba stworzyć od zera lub iść na kompromisy i poszukać rozwiązań mniej dostosowanych do konkretnych potrzeb. Stworzenie systemu w oparciu o takie oprogramowanie jest tańsze, choć jeśli liczy się na funkcjonalny system, które zautomatyzuje pracę, to również trzeba się brać pod uwagę koszty bliższe rzędowi kilkunastu tysięcy złotych.

Kupno gotowego oprogramowania

Można też kupić gotowe oprogramowanie. Takie systemy zawierają przeważnie różne moduły i dostępne są w kilku wariantach. Cena takiego oprogramowania może wahać się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Zależnie właśnie od tego jak bardzo zaawansowane i jak dużo funkcji ma posiadać. W niektórych przypadkach trzeba się jednak liczyć z dodatkowymi kosztami w postaci serwera lokalnego, na którym ma działać takie oprogramowanie. Jeśli nie posiada się zasobów informatycznych, lepszym rozwiązaniem będzie kupienie takiego systemu, który działa w chmurze. Coraz częściej tego typu oprogramowanie wykupuje się z licencją, która pozwala na jego użytkowanie przez określony czas. Na przykład rok.

Przeczytaj również: System B2B – jaki powinien być idealny dla Twojej sprzedaży?

Platforma hurtowa B2B

 

Systemy B2B na abonament

Jest to zdecydowanie najbardziej atrakcyjna opcja. Zarówno jeśli chodzi o koszty, jak i czas wdrożenia. Koszt miesięcznego abonamentu może zaczynać się już od 100 PLN. Można zacząć w nim działać, praktycznie od razu po wykupieniu abonamentu. W tym wypadku cena uzależniony jest od funkcjonalności. Im więcej chcemy posiadać funkcji, tym droższy abonament. Trzeba się liczyć także z kosztami uzależnionymi od wielkości firmy i oferty. Im więcej produktów posiada się w swojej ofercie, tym abonament jest droższy. Podobnie ma się kwestia ilości osób obsługujących taką platformę. Więcej użytkowników, tak zwanych administratorów to większy koszt. Jednak nawet w największej firmie, wdrożenie takiego systemu będzie tańsze i szybsze niż jakiegokolwiek innego.

Podsumowanie

Jak widać, najprościej mówiąc, im bardziej rozbudowana i dostosowana platforma tym jest ona droższa. Jeśli więc nie jest się potentatem na rynku i ma ograniczone środki, najlepszym rozwiązaniem wydaje się system oparty o abonament. Można go w miarę dobrze dopasować do własnej firmy, jednocześnie koszty zarówno jeśli chodzi o finanse, jak i czas w przypadku wdrożenia są najmniejsze. Nie trzeba też martwić się sprawy techniczne, gdyż za wszystko odpowiada dostawca tego oprogramowania.

 

CStore to nie tylko platforma hurtowa B2B, ale również platforma zakupowa B2B, dzięki której będziesz mieć pełną kontrolę nad procesem zakupów, otrzymasz możliwość porównywania ofert, stworzysz plany zakupowe, zatwierdzisz plan zakupowe przez zarząd/dyrektorów i wiele innych funkcji. Zapoznaj się z ofertę!  

 

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację