Na sprzedaż w Internecie wpływa dużo różnych czynników – zarówno wygląd i estetyka sklepu, atrakcyjność oferty, poziom obsługi klienta, treści znajdujące się na stronie, kwestie techniczne, takie jak responsywność czy szybkość ładowania strony, ale również pozycjonowanie, prowadzone działania marketingowe oraz kondycja firmy na tle konkurencji. Jeśli współczynnik konwersji w Twoim sklepie jest na nie najwyższym poziomie, być może niektóre z elementów tej układanki nie funkcjonują tak, jak funkcjonować powinny. Aby wdrożyć niezbędne zmiany, musisz wiedzieć, co nie działa. W tym właśnie celu wykonuje się audyt sklepu internetowego.
Spis treści
Rynek e-commerce jest bardzo dynamiczny i stale ulega zmianom. Oznacza to, że rozwiązania wdrożone kilka lat czy nawet kilka miesięcy temu dziś mogą już nie być efektywne. Z kolei przestarzałe lub niedopasowane do aktualnych realiów rynkowych rozwiązania przekładają się na mniejszą liczbę klientów, mniejszą sprzedaż, a w konsekwencji straty. Prowadząc sklep internetowy, trzeba być na bieżąco z dominującymi trendami i nie można zapominać o regularnym kontrolowaniu efektywności biznesu. Tutaj z pomocą przychodzi audyt. Mówiąc najprościej, audyt sklepu internetowego to szczegółowa analiza poszczególnych elementów serwisu (m.in. jego funkcjonalności, prowadzonych działań marketingowych czy zagadnień technicznych). Pozwala zdiagnozować zarówno dobre, jak i słabe strony witryny, a także określić, jak sklep wypada na tle konkurencji i wskazać, jakie działania należy podjąć, aby móc zwiększać sprzedaż. Audyt pozwala odpowiedzieć na szereg ważnych, z punktu widzenia funkcjonowania e-sklepu, pytań, np. na jakim poziomie jest sprzedaż i co zrobić, by poprawić wyniki, w jaki sposób klienci trafiają do sklepu, czy strona widoczna jest w wynikach wyszukiwania, jak wygląda kwestia konwersji (czy osoby odwiedzające sklep stają się klientami i dokonują zakupy, jeśli nie – na jakim etapie porzucają koszyk), czy strona odpowiednio szybko się ładuje, czy dobrze się wyświetla również na urządzeniach mobilnych, co można usprawnić, jak wygląda kwestia zabezpieczeń.
Kompleksowa analiza różnych aspektów wpływających na funkcjonowanie sklepu umożliwia wyeliminowanie błędów, a jednocześnie znalezienie i wdrożenie skutecznych rozwiązań dla biznesu e-commerce. Biorąc pod uwagę, jak silna jest dziś konkurencja w branży, na pewno warto podejmować działania, które np. ułatwią klientom dotarcie i korzystanie ze sklepu – nawet jeśli wydaje nam się, że wszystko jest w porządku. Audyt można wykonywać na każdym etapie prowadzenia działalności. Polecany jest nie tylko osobom, które dopiero planują założenie sklepu lub stawiają swoje pierwsze kroki w handlu przez Internet, ale również doświadczonym właścicielom sklepów internetowych. Przed uruchomieniem serwisu dobrze jest wykonać audyt, aby sprawdzić, czy wszystko zostało odpowiednio przygotowane, m.in. pod kątem SEO i UX. Wyeliminowanie ewentualnych błędów już na początku działalności może zdecydować o sukcesie sklepu. Jeśli już od jakiegoś czasu zajmujemy się sprzedażą przez Internet, audyt warto przeprowadzać co jakiś czas, żeby sprawdzić, czy wszystkie rozwiązania sprawdzają się tak samo dobrze i co można byłoby ulepszyć. Na pewno wskazaniem do przeprowadzenia audytu jest sytuacja, w której widzimy, że ewidentnie coś przestało działać i notujemy spadki. W takim przypadku audyt pozwoli ustalić przyczynę takiego stanu rzeczy – być może źródłem problemów jest brak aktualizacji, przestarzały wygląd, częste awarie strony, brak intuicyjnej nawigacji, skomplikowany proces składania zamówień lub nieskuteczne pozycjonowanie. Przeprowadzanie audytu może być bardzo przydatne również przed rozbudową strony naszego sklepu internetowego.
Chcesz dowiedzieć się jak założyć sklep internetowy? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik! Ogromna dawka wiedzy tylko w jednym miejscu! Zapraszamy!
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile trwa i ile kosztuje audyt sklepu internetowego, ponieważ uzależnione jest to od wielu zmiennych. Koszt może wahać się od kilkuset nawet do kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy między innymi od wielkości sklepu, jak długo działa sklep i jak kompleksowe będą prace wykonywane w ramach audytu (audyt wszystkich elementów czy audyt ograniczający się do skontrolowania wybranego obszaru funkcjonowania sklepu). Warto pamiętać, że firmy specjalizujące się w przeprowadzaniu audytów mogą różnie wyceniać swoją pracę. Jeśli chodzi o czas potrzebny na przeprowadzenie analizy sklepu internetowego, zazwyczaj jest to od kilku dni do kilku tygodni. Oczywiście, im bardziej rozbudowany sklep i większy zakres prac, tym usługa będzie droższa, a proces zajmie więcej czasu. Wielu właścicieli sklepów internetowych zastanawia się, czy audyt można wykonać samodzielnie. Można, trzeba jednak rozważyć, czy takie rozwiązanie jest rzeczywiście opłacalne. W Internecie dostępne są, co prawda, znaleźć pomocne narzędzia, jednak trzeba umieć z nich korzystać i wyciągać właściwe wnioski – a do tego niezbędne jest doświadczenie, wiedza na temat branży e-commerce i znajomość aktualnych trendów. Przeprowadzenie audytu we własnym zakresie, zwłaszcza jeśli nie mamy na ten temat zielonego pojęcia, może okazać się mało efektywne.
W wyniku przeprowadzenia kontroli powstaje raport, który jest najistotniejszym elementem audytu. Dobrze opracowany dokument powinien zawierać informacje na temat zakresu przeprowadzonych prac (listę badanych elementów), wnioski (które elementy funkcjonują dobrze, a jakie należy usprawnić, co jest istotą zdiagnozowanych problemów), a także konkretne wytyczne, jakie rozwiązania należy wdrożyć, by poprawić wyniki sklepu. Warto pamiętać, że trafność wniosków i skuteczność całego audytu może być zaburzona, jeśli przed zleceniem analizy będziemy na własną rękę przeprowadzać jakieś zmiany. Do audytu nie trzeba specjalnie się przygotowywać. Wręcz przeciwnie – chodzi o to, by skontrolować, w jaki sposób sklep internetowy działa na co dzień.
Funkcjonowanie sklepu internetowego można sprawdzać pod różnym kątem. Najczęściej przeprowadza się audyt techniczny, SEO, UX, bezpieczeństwa i konkurencji.
Analiza tego elementu pozwala zdiagnozować, jak kwestie techniczne strony wpływają na zachowania klientów. Różnego rodzaju niedociągnięcia, np. zbyt wolno ładująca się strona lub nieprawidłowo działająca wyszukiwarka, mogą zniechęcać użytkowników, jeszcze zanim zdążą zapoznać się z ofertą sklepu internetowego. Frustrujące dla klientów mogą być również wyskakujące błędy na stronie, które np. utrudniają złożenie zamówienia.
W ramach audytu SEO pod lupę bierze się m.in. treści (np. unikalność opisów produktów w skali Internetu, występowanie słów kluczowych, odpowiednia gradacja nagłówków), meta tagi title i description, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Warto sprawdzić, jak zbudowane są adresy URL i przeprowadzić analizę słów kluczowych. Należy pamiętać, że treści powinny być nie tylko zoptymalizowane pod SEO, ale również ciekawe i przydatne dla użytkowników.
Strona sklepu internetowego musi być przyjazna użytkownikom. Liczy się zatem łatwa nawigacja, komfort obsługi, przejrzysty design, spójność i estetyka. Strona powinna prawidłowo się wyświetlać i szybko wczytywać zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i na urządzeniach mobilnych. Proces składania zamówienia powinien być możliwie jak najprostszy.
Warto również sprawdzić, czy sklep spełnia podstawowe wymagania prawne (np. czy wdrożone są wymagania wynikające z RODO, czy regulamin jest poprawnie skonstruowany), a transakcje są dla klientów bezpieczne (np. jeśli chodzi o płatności online, szyfrowanie danych).
Dobrze wiedzieć, jakie są silne, a jakie słabe strony sklepów oferujących podobny asortyment. Prześledzenia konkurencji i prowadzonych przez nią działań marketingowych może pomóc w przygotowaniu własnej strategii.
Przeczytaj także: