Na sukces w sprzedaży składa się wiele elementów. W przypadku sklepu internetowego wszystkie one muszą być dobrze zaplanowane i równie świetnie zrealizowane. Oczywiście nie da się wszystkiego stworzyć od razy w najlepszej formie, ale można wszystko próbować ulepszać. W tym właśnie mogą pomóc testy A/B. Dzięki nim można usprawniać poszczególne elementy samego sklepu jako strony, ale też wszystkich idących za tym działań marketingowych. Taki test to po prostu narzędzie, które pozwala sprawdzić efektywność poszczególnych elementów.
Spis treści
Jest rodzaj pewnego porównania, które pokazuje, w jakiej formie dany element się sprawdza. Mogą dotyczyć wszystkiego. Sprawdzą się zarówno przy testowaniu przycisku na stronie, nagłówka maila czy też kolorów na stronie. Przeprowadza się w bardzo porosty sposób i równie łatwo można sprawdzać wyniki. Podczas takich testów po prostu zmienia się jedną rzecz, a następnie sprawdza jak przełożyło się to na konwersje, czy też jakieś inne czynniki. Takie testy to świetny sposób na sprawdzenie nowych pomysłów. Dobrze działają one w każdym sklepie, niezależnie od tego, czym się handluje, w jakiej branży działa.
Przede wszystkim ich przeprowadzanie jest bardzo proste we wdrożeniu. Nie wymaga tak naprawdę żadnych dodatkowych narzędzi, poza tymi, które już się ma na stronie. Wystarczy przygotować nowy buton lub np. nagłówek, podmienić go na stronie sklepu i porównać, jak przekłada się to na sprzedaż czy czas, jaki klienci spędzają na stronie. Każdy sprzedając w Internecie, chce zwiększać ilość towaru, który trafia do klientów. Warto więc działać na wielu płaszczyńcach, a nie skupiać się tylko na jednej, np. reklamach – choć o te można testować w sposób, który tutaj omawiamy. Testy A/B pozwalają przede wszystkim zwiększać efektywność wszystkiego, co związane ze sklepem internatowym. Dają bardzo miarodajne wyniki, a co za tym idzie i efekty. Oczywiście o ile przeprowadzi się je prawidłowo. Ciągły rozwój to podstawa każdego biznesu. W przypadku sklepu internatowego jego główną wizytówką jest właśnie strona internetowa. Oczywiście są pewne standardy zgodnie, z którymi powinno się tworzyć stronę. Jednak nie zawsze z góry przewidzieć i zaprojektować strony tak, żeby idealnie spełniała oczekiwania użytkowników. I właśnie od tego są testy A/B. Pozwalają usprawnić stronę w bardzo prosty sposób.
Wykonuje się je przede wszystkim, dlatego, aby uzyskać polepszenie konwersji na stronie. Będzie można po prostu doprowadzić stronę do takiego stanu, gdzie klienci chętniej będą dokonywać zakupów. Konwersja zależy od wielu czynników. Będzie na nią mieć wpływ układ strony, kolorystka, umiejscowienie poszczególnych przycisków czy podstron. Dlatego tak ważne jest, aby doprowadzić to wszystko do takiego stanu, który będzie przynosił najlepsze efekty. W tym właśnie pomogą testy A/B Dzięki nim można tworzyć bardziej przyjazną, a więc i chętniej odwiedzaną stronę. Oczywiście testy pozwalają zwiększać efektywność nie tylko samej strony. Sprawdzą się również przy tworzeniu wszelkich materiałów marketingowych. Przy pomocy tych testów można sprawdzać także newslettery czy nawet reklamy.
Kiedy wykonywać testy?
Na początek przede wszystkim warto ustalić okres, w którym się je będzie wykonywać. Jest to bardzo ważne z tego względu, że w wielu branżach ma miejsce sezonowość. Oprócz tego moda na różne produkty rozpoczyna i kończy się bardzo szybko. To wszystko może mieć wpływ na wyniki testów. Trzeba więc pamiętać, żeby wykonywać je w takim okresie, kiedy zapotrzebowanie na dany towar jest takie samo. Posłużymy się tu przykładem np. rowerów, które mogą być świetnym prezentem komunijnym. Jeśli więc zmieni się coś na stronie w okresie komunijnym, a sprzedaje się rowery, to wyniki mogą być bardzo pozytywne – zdecydowanie wzrośnie sprzedaż rowerów. Jednak będzie to zafałszowany wyniki. Ludzie po prostu będą kupować rowery ze względu na okres komunijny, a nie zmianę jakiejś rzeczy w sklepie. Trzeba więc to wziąć pod uwagę i odpowiednio zaplanować czas takich testów.
Jest kilka różnych efektów, które można chcieć osiągnąć poprzez przeprowadzenie testów. Oczywiście najczęściej będzie to zwiększenie konwersji. Jednak nie zawsze testy muszą skupiać się na nich. Może też być to zaangażowanie użytkowników, czas spędzony na stronie, liczba odwiedzonych podstron. Po tym, jak już ustali się, co się chce zmienić, trzeba przeanalizować to, co może mieć wpływ na te wskaźniki.
To gdzie się przeprowadza testy można podzielić na takie off-site, jak i on-site. Te pierwsze to wszystko to co, nie jest częścią strony. Mogą to być nagłówki maili, reklamy w social mediach. On-site to natomiast po prostu elementy strony internetowej. Oczywistym jest więc, że jeśli chce się zwiększyć liczbę wejść na stronę przez newsletter wysyłany do klientów, to będzie trzeba pracować na nim. Jeśli chce się zmniejszyć liczbę porzucanych koszyków, to z kolei wpływ na to będą miały różne elementy strony.
Jeśli już wie się co chce się poprawić na stronie i które jej elementy mają na to wpływ to przyszedł czas na zaplanowanie i zaprojektowanie tych elementów, które miałby to poprawić. Nie warto niczego robić na szybko. Jeśli chce się zmienić jakiś układ na stronie, warto zrobić to w sposób przemyślany. Można dzięki temu zaoszczędzić sporo czasu. Jeśli od razu zaprojektuje się coś dobrze, to nie będzie trzeba wykonywać testów tego samego elementu wielokrotnie. Jeśli nie pracuje się samemu, to dobrze jest konsultować wszystko ze swoim zespołem, a nawet lepiej – z różnego rodzaju specjalistami.
Trzeba przede wszystkim pamiętać, że cechą charakterystyczną tych testów jest to, że zmienia się jedną rzecz. Dzięki temu będzie się po prostu miało pewność, że to ona miała wpływ na zmianę poszczególnych wskaźników. Ważna będzie także wielkość próby. Jeśli więc sprawdza się to, ile czasu użytkownicy spędzają na stronie, czy też stosunek klientów, którzy opuszczają stronę bez przeglądania jakichkolwiek produktów to trzeba poczekać, aż przez stronę przewinie się odpowiednia liczba użytkowników.
To kolejny etap testów – chyba ten, na który czeka każdy właściciel sklepu internatowego. Sama ich analiza nie powinna być trudna. Trzeba po prostu sprawdzić, jak zmienił się dany wskaźnik po zmianie konkretnego elementu na stronie, czy też poza nią. Dzięki temu będzie się wiedziało, czy pozytywnie wpłynął na wyniki sklepu. Kolejna rzecz, jaka powinna mieć miejsce po przeanalizowaniu wyników to odpowiedzenie sobie na pytanie, dlaczego zmieniły się konkretne wskaźniki w taki, a nie inny sposób. Dzięki temu dużo łatwiej będzie wprowadzić kolejne pomysły w życie. Tak, testy A/B tak naprawdę nie muszą się nigdy kończyć. Po przeprowadzeniu jednego z nich, można przystępować do kolejnego. Oczywiście, jeśli poprawnie zinterpretowało się jego wyniki. Warto też pamiętać, żeby nie skupiać się stale na jednej rzeczy. Nawet jeśli jakiś elementy tylko w niewielkim stopniu wpłynął na poprawę odbioru strony to warto go zostawić. Bo jeśli zmieni się jeszcze takich elementów 10, to wszystkie razem mogą mieć bardzo duży wpływ.
Przeprowadzanie testów powinno mieć miejsce w każdym sklepie. Dzięki nim można pop prostu rozwijać swój biznes, zwiększać sprzedaż. Jednak jak w każdym przypadku, aby przyniosło to zadowalające efekty trzeba to robić z głową. Zanim więc się do nich przystąpi trzeba je po prostu zaplanować, dowiedzieć co chce się poprzez nie osiągać, w jaki sposób, a także kiedy je wykonać., Dopiero po tym gody ustali się to wszystko powinno się do nich przystąpić. Testy E/B to świetny sposób na sprawdzenie niemal każdego elementu sklepu a także różnych działań marketingowych. Jest to coś, co można wykonywać niemal bez przerwy na różnych elementach i w ten sposób stale zwiększać efektywność swojego biznesu.
Przeczytaj także: