Konkurencja w biznesie to coś naturalnego, zwłaszcza w takiej branży jak e-commerce. Konieczność rywalizacji motywuje do działania i napędza rozwój. Jednak przede wszystkim prowokuje do ciągłego modyfikowania oferty, tak by była ona atrakcyjna dla klientów. Każdy sprzedawca chciałby, aby jego produkty wyróżniały się na tle konkurencji. Jak to osiągnąć? Rozwiązaniem na pewno nie jest obniżanie cen. Trzeba natomiast zaproponować klientom coś unikalnego, jakąś wartość dodaną. Sprawdź, czym jest Unique Selling Proposition i jak stworzyć unikalną cechę oferty.
Spis treści
Ponieważ stale przybywa użytkowników, którzy przekonują się do zakupów online, prowadzenie sklepu internetowego może być bardzo zyskownym zajęciem. Dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu i narzędziom marketingu cyfrowego nie trzeba ograniczać się do rynków lokalnych – można docierać do klientów na całym świecie. Jednocześnie trzeba zdawać sobie sprawę z tego, jak silna w branży e-commerce jest dziś konkurencja, i wiedzieć, jakie działania wdrażać, by móc osiągnąć sukces. Co zrobić, by przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż? Odpowiedzią może być Unique Selling Proposition. USP (również unikalna propozycja sprzedaży, unikalna cecha oferty) to strategia marketingowa, która koncentruje się na promowaniu mocnych stron firmy i jej oferty. Jeśli masz silną konkurencję, musisz pokazać klientom, czym wyróżnia się Twoja marka i co sprawia, że jesteś wyjątkowy. Kluczowe wydaje się przekonanie użytkowników, dlaczego powinni kupować właśnie u Ciebie, skoro tyle innych firm proponuje podobne produkty lub usługi. Pamiętaj jednak, że samo podkreślenie wyjątkowości może nie wystarczyć. Potrzebny jest pewien kontekst. Oznacza to, że musisz dobrze poznać swoją grupę docelową, aby dowiedzieć się, na czym im zależy i jaka wartość dodana produktu skłoni ich do zakupu. Stworzenie persony pomaga odkryć, które propozycje będą skuteczne, a wówczas strategia ma szansę powodzenia.
Unique Selling Proposition bazuje na pewnej wyjątkowości i unikalności. Warto podkreślić, że nie chodzi o to, co się sprzedaje – najważniejszy jest przekaz towarzyszący promocji produktu i marki. To właśnie ten element musi wnosić dla klientów wartość dodaną. Unikalna cecha oferty sprawia, że Twój sklep internetowy staje się w jakiś sposób lepszy od innych sklepów funkcjonujących na rynku. Musisz pokazać różnicę między Tobą a konkurencją i dać klientom dodatkowy powód, aby chcieli robić zakupy właśnie u Ciebie. USP to coś znacznie więcej niż frazesy o tym, że sprzedajesz wysokiej jakości produkty w najlepszej cenie, i coś więcej niż polityka cenowa, slogany reklamowe czy konkretna oferta. Unikalna propozycja sprzedaży nie sprowadza się do takich działań jak np. bezpłatna dostawa, programy lojalnościowe, rabaty, przyjazna polityka zwrotów czy całodobowa obsługa klienta. Tego rodzaju strategie mogą być skuteczne, ale każdy z Twoich rywali może zaoferować coś podobnego. Unique Selling Proposition to szereg spójnych komunikatów i działań. To sposób, w jaki prowadzisz firmę i wchodzisz w interakcje z klientami. Unikalna cecha oferty powinna być atrakcyjna dla grupy docelowej, musi być unikalna, zapadać w pamięć i wyróżniać Cię na rynku. Co ważne, USP musi mieć pokrycie w rzeczywistości.
Internet to przestrzeń, która z jednej strony daje handlowcom ogromne możliwości, a z drugiej – stanowi arenę walki między konkurencyjnymi markami. Każdy sklep chce przyciągnąć jak najwięcej klientów, aby zwiększyć swoje zyski. Zadanie nie jest jednak takie proste, dlatego właśnie potrzebujesz USP. Bez Unique Selling Proposition Twój sklep będzie taki jak wszystkie inne, a Ty nie będziesz w stanie konkurować ze swoimi rywalami na tak zatłoczonym rynku. Nie każ użytkownikom zastanawiać się, dlaczego powinni kupować akurat u Ciebie – przekonaj ich o tym, dając konkretne powody. Zaoferuj coś, czego nie znajdą w innych sklepach. USP pomaga klientom w dokonywaniu wyborów, wyróżnia firmę i sprawia, że zapada ona w pamięć. Jest integralną częścią strategii brandingowej, a dzięki wdrożeniu strategii unikalnej propozycji sprzedaży marka staje się łatwo rozpoznawalna. Unikalna cecha oferty pozwala generować lojalność i budować zaufanie, co wpływa pozytywnie na rozwój Twojego e-biznesu. Oprócz tego pomaga usprawnić sprzedaż i poprawia przychody. Wdrożenie strategii Unique Selling Proposition może być szczególnie ważne dla właścicieli sklepów dropshippingowych i sprzedawców oferujących popularne produkty, dostępne w wielu innych e-sklepach. W takich sytuacjach handlowcy nie mają wpływu na ostateczny kształt i cechy produktu. Mogą natomiast w unikalny sposób oprawić sprzedawane produkty, tak by oferta przykuwała uwagę i mogli nawiązać kontakt z potencjalnymi nabywcami.
Ponieważ Unique Selling Proposition jest tym, co odróżnia Cię od konkurencji, musisz przede wszystkim przeprowadzić dokładne badanie rynku i dowiedzieć się jak najwięcej na temat swoich rywali. Sprawdź, co oferują, w jaki sposób komunikują się z odbiorcami, jak wyglądają ich reklamy i jaki element sprawia, że klienci chcą robić zakupy w ich sklepach. Dzięki dokładnej analizie konkurencji, będziesz wiedzieć, jak stworzyć unikalny i oryginalny USP.
Dość ważnym elementem przy tworzeniu unikalnej propozycji sprzedaży jest zdefiniowanie, do kogo kierujesz swoją ofertę. Nakreślenie persony da ci wgląd w to, co myślą i czym kierują się Twoi potencjalni klienci. Zastanów się, czego oczekują, jaki jest ich styl życia, w jaki sposób oferowane przez Ciebie produkty mogłyby im pomóc i dlaczego mieliby kupować to, co masz do zaoferowania. Postaraj się dowiedzieć, dlaczego klienci robią zakupy akurat w Twoim sklepie. Obserwuj, jakie opinie pojawiają się na Twój temat i jak o Twojej firmie mówi się w mediach społecznościowych. Informacje zwrotne od użytkowników mogą być źródłem pomysłów na Unique Selling Proposition.
Gdy wiesz już wszystko na temat swojej konkurencji i grupie docelowej, czas na wypunktowanie mocnych stron i wyróżników Twojego sklepu. Pomyśl, w jaki sposób korespondują one z potrzebami Twoich potencjalnych klientów i czy możesz zaoferować coś, co ułatwi im życie. Przekonaj odbiorców, że możesz pomóc im w rozwiązaniu ich problemów i właśnie w Twoim sklepie znajdą produkty, które zaspokoją ich potrzeby.
USP może zawierać się w jednym zdaniu. Warto, by przekaz nie był długi ani zbyt skomplikowany, ale za to atrakcyjny i łatwo zapadający w pamięć. Pamiętaj, aby używać języka bliskiego Twoim potencjalnym odbiorcom. Aby poinformować użytkowników, co wyróżnia Cię na tle konkurencji, wykorzystuj różne dostępne kanały.
Przeczytaj także: