Co to jest flywheel? Czy możesz go wykorzystać w sklepie internetowym?

W firmach szuka się stale nowych sposobów na pozyskanie klientów. Do tej pory za najlepsze źródło leadów czy też po prostu sprzedaży uchodził tak zwany lejek sprzedażowy. Jednak w ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszy się flywheel. Czym jest flywheel? O tym właśnie piszemy w tym artykule.

Flywheel – co to takiego?

Z angielskiego jest dosłownie koło zamachowe. Jest to sposób działania, który opiera się na innych założeniach niż tradycyjny lejek sprzedażowy. Tradycyjny lejek sprzedażowy to system działań, który skupia się na efekcie końcowym, którym jest pozyskanie klienta. W działaniu zgodnie teorią koła zamachowe nie ma jednego miejsca, na które kładzie się szczególny nacisk.  Zgodnie z nią nie powinno skupiać się wyłącznie na samym pozyskaniu klienta. W ten sposobów marnuje się sporo energii. Ważne jest działanie kompleksowe, aby rozwijać się w wielu obszarach. W przypadku samego klienta będzie to nacisk kładziony także na obsługę klienta i tworzenie takich udogodnień, aby klienci sami polecali firmę dalej.

Kiedy wykorzystać flywheel?

Tradycyjny lejek sprzedażowy to bardzo utarty schemat. Często w firmie planuje się jakąś konkretną strategię. Jednak nawet najlepszy plan może nie wypalić. Zawsze mogą pojawić się jakieś nieprzewidziane okoliczności, które mogą zaburzyć to, co tak skrupulatnie się planowało. Nierzadko też po prostu praktyka odbiega od teorii. Często tego rodzaju plany skupiają się właśnie na pozyskaniu klienta i wszystkie działania w firmie są podporządkowane właśnie temu. W takiej sytuacji może sprawdzić się zmiana strategii na taką opartą o koło zamachowe. Zresztą w przypadku flywheel, gdzie nacisk nie jest kładziony tak bardzo na jedną rzecz, nie traci się w razie niepowodzenia takiej ilości zasobów.

Flywheel – jak to działa

Według założeń HubSpot, czyli twórców tego model, składa się on z trzech elementów:

  1. Attract – przyciągnąć,
  2. Engage- zaangażować,
  3. Delight – zachwycić,

Pierwsze faza ma zadanie jak wskazuje sama nazwa przyciągnąć. Przede wszystkim mowa jest tu o różnego rodzaju użytecznych treściach.  Tutaj sprawdzą się oczywiście wszystkie tradycyjne formy promocji. Lecz nie mają mieć one na celu tylko sprzedaży. Chodzi tu po prostu o zwrócenie uwagi klienta. Tak więc to będzie dobrym rozwiązaniem tutaj to między innymi:

  1. Content – tutaj sprawdzić się mogą po prostu wysokiej jakości treści. Dla przyciągnięcia uwagi idealne są np. różnego rodzaju teksty poradnikowe. Ludzie chętnie będą czytać takie teksty, a jednocześnie zajrzą na stronę, zobaczą w twórcy strony fachowca i być skorzystają także jego oferty.
  2. Social Media. To świetny sposób na przyciągniecie uwagi klientów. Tutaj bardzo dobrze sprawdzi się po prostu fanpage i różnego posty i aktywność na Facebooku czy Instagramie lub TikToku. Dobrze sprawdza się też płatne promocje nastawione na generowanie jak największych zasięgów.
  3. Współpraca z markami i twórcami internetowymi. Dobrym pomysłem na przyciągniecie uwagi może też być współpraca z markami i twórcami internetowymi.

Zaangażowanie

Kolejny element strategii jaką jest koło zamachowe jest zaangażowane. Jeśli już przyciągnęło się uwagę to ma się jeden z elementów sukcesu, ale żeby klient zatrzymał się przy marce na dłużej, zainteresował jej ofertą. Jedną ze składowych tego będzie oczywiście dobrze zaprojektowana i zrobiona strona internetowa. Musi być ona czytelna, nieagresywna i taka, po której będzie się w ładny i wygodny sposób poruszać.  Dobrze zaprojektowana strona powinna być idealną ścieżką zakupową. To znaczy taką, podczas której klient jest prowadzony do aż do finalizacji transakcji. Oczywiście zaangażowanie nie zawsze musi odbywać się przez stronę internetową. Może równie dobrze zacząć się w jakimś kanale social mediów. Dlatego tak ważna będzie komunikacja w tym miejscu. Dobrze jest wykorzystać chat boty, które będą mogły odpowiadać klientom na podstawowe pytania, nawet w momencie, kiedy nie ma nikogo z obsługi, kto mógł podjąć próbę kontaktu.

Zachwycenie

Dwa poprzedni element mają przede wszystkim sprawić, że klient zdecyduje się na zakup. Ten krok to z kolei wszystko to ma za zadanie doprowadzić do tego, że klient wróci do sklepu czy też firmy, aby skorzystać jej towarów lub usług ponownie. Ważny więc będzie sam produkt, który powinien być oczywiście wysokiej jakości, takiej, żeby klient w razie kolejnego zapotrzebowania miał pewność że taka jakość będzie wystarczająca, żeby go usatysfakcjonować. Jednak również wszytko co związanie z obsługą klienta powinno być na najwyższym poziomie. Będzie więc w grę wchodziła szybka dostawa, jak wybór spośród kilku możliwości, jeśli chodzi o jej formę. Dobrze jest też zapytać o zadowolenie z zakupu jakiś czas po nim. Być może zaoferować kod rabatowy, czy informować o nowościach w ofercie. Wszystko to może z powodzeniem prowadzić do tego, że klient z chęcią skorzysta z firmy ponownie.

Flywheel – podsumowanie

Wszystkie elementy tak zwanego koła zamachowego są więc czymś co jest znane każdemu marketingowcowi. Jednak po prostu nacisk kładzie się na nie w inny sposób. Ważny będzie także trochę odmienny od tradycyjnego sposób myślenia. Dzięki temu można działać dużo bardziej efektywnie. Sprzedaż napędzi się w dużym stopniu sama, bo w ten sposób generuje się wielu stałych klientów.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację