Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie, czyli działania SEO to świetny sposób na dotarcie do klientów w prawie każdej branży. Dobrze jest więc prowadzić takie działania marketingowe. O tym, od czego zacząć działania SEO opowiadamy w artykule.

Czym jest pozycjonowanie?

Na samym początku warto byłoby wiedzieć, czym jest pozycjonowanie. Nazywane także czasem działaniami SEO. Prawie każdy użytkownik internetu korzysta z wyszukiwarki. Właśnie z nią związane jest pozycjonowanie. Jeśli wpisuje się jakąś frazę w wyszukiwarkę, to pojawiają się wyniki wyszukiwania. Nie są to przypadkowe strony ani ich kolejność także nie jest przypadkowa. Jest ustalona na podstawie kryteriów wyszukiwarki. Działania pozycjonerskie mają za zadanie sprawić, aby po wpisaniu przez użytkownika konkretnej frazy, strona pojawiła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Jest to długotrwały proces, na który składa się wiele elementów.

Pozycjonowanie – samemu, czy zlecić na zewnątrz?

Tak jak wszystkie inne działania marketingowe, tak i pozycjonowanie można zlecić na zewnątrz. Dla podjęcia decyzji oczywiście najważniejsza będzie kwestia budżetu. Jeśli ma się duży, to oczywiście warto zlecić to specjalistom. Można współpracować zarówno z agencją, jak i freelancerem. Oczywiście ważne, żeby przed podjęciem takiej współpracy, możliwe zweryfikować umiejętności i doświadczenie takiego partnera. Jednak w sytuacji, jeśli budżet jest ograniczaniem, można próbować, a nawet warto działać na własną rękę. Na oczekiwane rezultaty będzie trzeba poczekać zapewne znacznie dłużej, ale wcale nie oznacza to, że nie nadejdą.

Pozycjonowanie – od czego zacząć?

Niezależnie od tego, czy świadczy się usługi, sprzedaje produkty, poprzez pozycjonowanie klienci mają trafić na stronę internetową. Tak więc właśnie od strony technicznej witryny trzeba zacząć działania związane z SEO. Mimo że nie ma to bezpośredniego wpływu na SEO, to strona powinna po prostu przyjazna dla użytkowników. To znaczy, kiedy ktoś na wejdzie, powinien na niej zostać jak najdłużej. Strona powinna przyciągać uwagę, być czytelna. Wyszukiwarki oceniają między innymi stronę pod względem jakości treści, jakie się na niej znajdują. Jeśli więc Google widzi, że ludzie szybko opuszczają stronę, to interpretuje to jako stronę o niskiej jakości treści. Oczywiście ważne jest także, aby strona szybko się ładowała. Jest to istotne zarówno dla realnych użytkowników, jak i robotów Google, które oceniają stronę. Wróćmy jednak do tej czytelności, jak powinna wyglądać taka stron.

Czytelna strona

Po pierwsze powinno zadbać się o stonowane kolory, chyba że z jakiegoś powodu w branży, w której się działa, warto postawić na krzykliwe kolory. Jednak takie rozwiązanie to rzadkość. Może sprawdzać się stronach przeznaczonych dla np. młodzieży. Na czytelność strony wpływa oczywiście także umiejscowienie odpowiednich rzeczy. Tak więc do wszystkich najważniejszych informacji powinien być szybki i łatwy dostęp. Informacje dotyczące sposób i kosztów wysyłki, regulamin sklepu, informacje rejestrowe, dane kontaktowe – do tego wszystkie klient musi mieć szybki i w wygodny dostęp. To znaczy na wszystkie podstrony z wyżej wymienionymi, i innymi ważnymi informacjami powinny być dostępne ze strony głównej. Jednym z powodów, który doprowadza do tego, że klienci opuszczają stronę, jest to, że nie umieją znaleźć informacji, których szukają. Sprawienie, że strona będzie czytelna może im to znacznie ułatwić.

Wybór właściwych fraz kluczowych

W końcu pozycjonowanie to przede wszystkim pojawianie siew wynikach wyszukiwania pod określonymi frazami. Warto, więc zanim się ustali, pod jakie słowa kluczowe chce się pozycjonować, wykonać dogłębną analizę rynku, konkurencji. Jeśli konkurencja jest duża i nie dysponuje się dużym budżetem, to raczej nie warto skupiać na najbardziej popularnych frazach. Oczekiwany efekt w takim przypadku może nadejść po wielu latach albo nigdy. W takim przypadku zdecydowanie lepiej skupić się na frazach z długim ogonem. Co innego w przypadku branż, gdzie konkurencja nie jest tak duża. Tam może okazać się, że warto pozycjonować się pod najpopularniejsze frazy.

Zadbaj o certyfikat SSL

Jest to rzecz podstawowa, kosztująca niewiele, ale niezwykle istotna. Jeśli tego certyfikatu nie będzie się posiadać, ludzi wchodzący na stronę będą informowali, że jest ona niezabezpieczona. W większości przypadków po takim komunikacie opuszczą oni witrynę sklepu.

Załóż bloga

Blog to świetne narzędzie do pozycjonowania, jak i sprzedaży bezpośredniej. Można więc, dzięki jednemu działaniu rozwijać dwie gałęzie marketingu. Najważniejsze jest oczywiście, aby teksty były interesujące i angażujące. Dzięki temu będą przyciągać użytkowników. Będą oni spędzać czas na stronie, co pozytywne wpłynie na jej ocenę przez roboty Google. Z drugiej strony, posty na blogu to świetny sposób na nasycanie strony słowami kluczowymi. Dobrym sposobem w wielu branżach jest tworzenie tekstów poradników. Ludzie często poszukają porad w Internecie. Dzięki odpowiedzi na ich wątpliwości można z jednej strony pozycjonować sklep pod popularne frazy, a drugiej przedstawiać się w roli fachowca i znawcy. Dzięki temu znacznie łatwiej zdobyć zaufanie, za którym pójdą zakupy dokonywane przez klienta. Jednak nie można zapominać także o tym, że treści pod względem technicznym powinny być odpowiednio sformatowane. Używanie śródtytułów, list wypunktowanych, pogrubień – to wszystko pomoże w działaniach SEO.

Unikalność treści

Ten podpunkt tyczy się zarówno opisywanego wcześniej bloga, jak i wszystkich opisów produktów. Nie powinno się używać tych od producenta ani tym bardziej konkurencyjnych. W obu przypadkach Google będzie uznawało takie treści za duplikat i obniżało pozycję strony. Podczas tworzenia treści warto pamiętać także o używaniu odpowiednich meta tagów. Trzeba oznaczać odpowiednio nagłówki, opisy grafik i nie  tylko.

Linki zewnętrzne i wewnętrzne

To kolejny element, który w dużym stopniu wpływa na ocenę jakości strony. Wyróżnia się dwa rodzaje linków.

  • Linki wewnętrzne. Są to wszystkie te linki, które odsyłają do innych miejsc na stronie sklepu. Oprócz wszystkich naturalnych linków dobrym miejscem na linkowanie wewnętrzne jest właśnie blog.
  • Linki zewnętrzne. To wszystkie te, które będą prowadziły do strony sklepu z innych witryn. Jest to bardzo ważny element, który wpływa na ocenę strony przez Google. Warto więc postarać się na, aby takich linków było możliwe dużo. Nie można jednak zapominać, żeby strony, na których takie linki widnieją były wysokiej jakości. Nie ma sensu tworzyć wielu „sztucznych stron i umieszczać na nich linków. Google bardzo szybko zorientuje się i sprawi, że jeszcze trudniej będzie pozycjonować stronę, bo otrzyma się swoistą karę.

Cierpliwość

Podsumowując więc, pozycjonowanie to wiele elementów, które składają się na efekt w postaci pojawienia się na konkretnym miejscu w wynikach wyszukiwania. Najważniejsze przy tych działaniach to być cierpliwym. Na to, jak długo będzie się czekać na efekty, będzie miało wpływ przede wszystkim branża, w której się działa. Pierwsze mogą zarówno przyjść po kilku miesiącach, jak i 2 latach.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację