Działania UX – co wchodzi w ich skład?

Strona internetowa musi być użyteczna dla użytkownika, to znaczy powinno się z niej korzystać w wygodny sposób. Tylko dzięki temu można osiągnąć cele jakie stawia się przed stroną internetową. Podczas projektowania strony lub jeśli chce poprawić się wygląd tej istniejącej, trzeba pamiętać o dobrym zaprojektowaniu UX strony. Dziś powiemy właśnie jakie działania UX można wprowadzić na swojej stronie internetowej.

Czym jest UX?

User Experience, czyli w dosłownym tłumaczeniu doświadczenia użytkownika. Składa się na to wszystko, czego doświadcza użytkownik podczas korzystania z danego produktu. Będą to zarówno pozytywne, jak i negatywne doświadczenia. Oczywiście, jeśli chce się aby użytkownik był zadowolony trzeba sprawić, aby podczas korzystania z danego narzędzia dominowały wrażenia pozytywne.

Co wpływa na UX?

Tak naprawdę każdy element ma swoje znaczenie dla tego, jak ktoś będzie widział stronę i jak wygodne będzie poruszanie się po niej. Dlatego trzeba wszystko dobrze przemyśleć podczas jej projektowania. Najważniejsze, jeśli chce dopasować się wszystkie elementy strony czy innego produktu pod użytkownika, będzie właściwe dobranie grupy docelowej. Jest to bardzo ważny element, który może znacznie ułatwić sprawienie, aby strona internetowa przynosiła oczekiwany rezultat. Właściwa grupa docelowa to po prostu poznanie kim są klienci sklepu. Aby ułatwić sobie jej poznanie dobrze jest stworzyć tak zwane persony. Będą to po prostu fikcyjne osoby ale o bardzo precyzyjnie określonych cechach, które będą mieć także klienci. Taka persona powinna mieć określony wiek, płeć, miejsce zamieszkania, status społeczny, pasje a także wiele innych cech, które da się jej przypisać.

Dlaczego UX jest zależne od tego, do kogo kieruje się stronę?

Od tego, kto jest grupą docelową zależne jest jak będą wyglądać treści na stronie. W końcu inaczej będzie tworzyć się komunikaty do nastolatków a inaczej do osób na emeryturze. Jeśli ktoś chce to będzie mógł w obu przypadkach pisać takie same treści, jednak ich skuteczność będzie znacznie mniejsza. Zdecydowanie lepsze efekty uzyska się, jeśli będzie coś od początku do końca zaprojektowane z myślą o konkretnej grupie.

Wygoda korzystania ze strony

Na odczucia związane z korzystaniem z danej strony wpływać będzie przede wszystkim to jak wygodnie się z niej korzysta. Na to z kolei składa się wiele pomniejszych elementów. Wypiszemy je poniżej, właściwe wykorzystanie tej wiedzy może pomóc w poprawieniu użyteczności strony czy tez od razu stworzenie takiej, które będzie po prostu odpowiadać na oczekiwania użytkowników.

  1. Szybkość ładowania. To element, na który trzeba zawracać uwagę niezależnie od tego, do kogo kieruje się swoje treści. Ludzie przeglądając strony internetowe liczą, ze wszystkie informacje uzyskają szybko i sprawnie. Dlatego zbyt długie ładowanie się strony może doprowadzić nawet do tego, ze ktoś opuści stronę i więcej na nią nie wróci. Trzeba więc mieć świadomość jak szybko ładuje się witryna. Będzie na to miało wpływ przede wszystkim to, jak wiele ważą grafiki, które się na niej umieściło. Z tego powodu trzeba pamiętać nie tylko o wysokiej jakości grafik, ale także o tym, że muszą zajmować odpowiednio mało miejsca na serwerze. Można też wspomnieć o tym, że szybkość ładowania będzie miała także wpływ na ocenę strony przez Google, co z kolei przekłada się na lepsza pozycję w Google.
  2. Intuicyjny i przejrzysty design. Korzystanie ze strony internetowej, czy jakiejś aplikacji powinno być przede wszystkim wygodne. Użytkownicy powinni wiedzieć, gdzie mają kliknąć, aby uzyskać żądane informacje. W przypadku strony sklepu oznacza to na przykład umieszczenie linków do wszystkich najważniejszych podstron w stopce. Przejrzysty design to także odpowiednie dobranie kolorów, czcionek itp. Wybierając to wszystko powinno się pamiętać przede wszystkim o tym, że musi to być czytelne. To znaczy zdecydowanie lepiej jest wybrać czcionkę o czytelnym kroju, ale która nie będzie się niczym wyróżniać niż taką, która będzie odznaczać się wizualnie, ale nie będzie dało się jej odczytać.
  3. Właściwe drzewko kategorii. W przypadku sklepu internetowego właściwy dobór kategorii jest niezwykle istotny. Nie każdy wchodząc do sklepu szuka jakiegoś konkretnego modelu danego produktu. Często będzie chciał porównać różne produkty z tej samej kategorii. Właśnie dlatego tak ważne jest odpowiednie drzewko kategorii. Z podobnych względów warto ułatwić filtrowanie produktów.
  4. Proste formularze. Żadna strona sklepu nie może oczywiście obyć się bez odpowiednich formularzy. Warto jednak sprawić, żeby klient musiał uzupełnić takie formularze tylko o takie informacje, które są rzeczywiście niezbędne.

Treści na stronie

Tworząc treści na stronie trzeba pamiętać, że użytkownicy czytają je w określonym celu. Jeśli mowa o treściach na stronach produktów to powinny zawierać wszelkie niezbędne informacje o produkcie. Z jednej strony muszą zachęcać do kupna produktu poprzez prezentację korzyści i tego jak zmieni to życie klienta, kiedy będzie miał ten produkt. Z drugiej musi przedstawiać wszelkie informacje techniczne, które mogą być ważne dla klienta.

Kontakt z klientem

To także element, który będzie wpływał na odczucia związane ze stroną klienta. Jeśli ktoś będzie chciał uzyskać jakąś dodatkową informację, której nie ma na stronie internetowej, to będzie chciał skontaktować się z sklepem. Powinien mieć kilka takich możliwości. To znaczy poprzez telefon, formularz kontaktowy, maila czy czat na stronie. Ważny będzie także czas w jaki odpowie się komuś na pytanie, jak i jakość samej odpowiedzi. Oczywiście im szybciej tym lepiej, nie można zapominać jednak, że taka pomoc musi być w pełni rzeczowa i po prostu ekspercka.

Podsumowanie

Działania UX będą więc miały duży wpływ na efektywność strony. Bo to od tego jakie odczucia będą towarzyszyć użytkownikom,` zależy to, czy strona będzie efektywna. W przypadku sklepu będzie to oczywiście sprzedaż. Im bardziej przyjazna strona tym lepszy będzie współczynnik konwersji. Warto więc zadbać o ten element.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację