Sklep internetowy to firma jak każda inna. Dlatego ważne jest jej odpowiednie zabezpieczenie. W końcu sklep internetowy to wiele różnych danych. Z drugiej strony klienci także chcą czuć się bezpiecznie dokonując zakupów. Właśnie dlatego tak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie sklepu.
Spis treści
W sklepie internetowym jest bardzo dużo danych. Jest więc potencjalnym celem dla hakerów. Coraz więcej firm pada ofiarami różnego rodzaju ataków ze strony cyberprzestępców. Szkody w wielu wypadkach mogą być nieodwracalne. Fizyczny towar można ubezpieczyć. W przypadku straty wszystkich danych ze sklepu internetowego, nie ma możliwości ich odzyskania. Wtedy pieniądze tu nie pomogą. Można stracić trud wielu lat pracy.
Obecnie istnieje wiele różnych sposobów w jaki przestępcy mogą zagrozić sklepowi internetowemu. Wszystkie te zagrożenia w jakiś sposób mają na celu dane, jakie gromadzi się w swoim sklepie. W końcu są to dane dotyczące samych klientów, transakcji, finansowe, kontrahentów i wiele innych.
To bardzo popularny w ostatnim czasie atak, który przeprowadza się zarówno na duże firmy i małych graczy. Polega to na tym, że przestępcy w jakiś sposób instalują złośliwe oprogrmowanie na jednym z komputerów, który podłączy jest od serwera, na którym utrzymywane są wszystkie dane sklepu. Następnie te dane zostają zaszyfrowane. To znaczy nie da się w z nich w żaden sposób korzystać. W takiej sytuacji liczy się każda godzina. Jeśli dane zostaną zaszyfrowane to przestaje działać wszystko co związane ze sklepem. Nie tylko nie da się sprzedawać, ale nie da się także realizować tych transakcji, które zostały już dokonane. Nie da się w żaden sposób komunikować z klientami. Kiedy taki atak następuje, przestępcy z reguły chcą otrzymać jakiś okup. Grożą, że jeśli się go nie ureguluje w jakimś określony czasie, to wszystkie dane przepadną. Niestety często przestępcy atakują tez w jakiej sytuacji kopir zapasowe. Z reguły odzyskanie tych danych jest już niemożliwe, a przynajmniej bardzo trudne. Oczywiście nie ma się też gwarancji, ze jeśli się zapłaci, to odzyska się wszystkie dane.
Żeby przestępcy mogli takie dane zaszyfrować muszą zainstalować złośliwe oprogramowanie na komputerze. Z kolei, żeby tego dokonać, stosują różne socjotechniki. Muszą po prostu sprawić, że ktoś kliknął np. w załącznik do maila lub jakiś dostarczony przez przestępców link. Może być on w mailu, jak i na stronie internetowe. Tutaj więc bardzo ważna będzie po prostu edukacja. Wszyscy pracownicy sklepu powinni mieć świadomość, że nie mogą klikać w żadne podejrzane linki. Przeważnie takie maile czy podejrzane strony można rozszyfrować. To znaczy w jakiś sposób zobaczyć, że jest to jakieś narzędzie służące przestępcom. Jednak niekiedy przestępcy stosują na tyle zaawansowane techniki, że trudno się im oprzeć.
To kolejny pomysłowy sposób w jaki przestępcy uzyskają dostęp do danych. W tym wypadku przestępcy po prostu podszywają się pod jakąś konkretną witrynę, w tym wypadku sklep internetowy. Można to robić na kilka sposobów. Bardzo popularny to prostu podszywanie się pod stronę sklepu. Strona stworzona przez przestępców wygląda do złudzenia podobnie jak ta właściwa. Takie strony służą do pozyskiwania danych klientów, najczęściej danych do systemów finansowych czy bankowych klientów. Kolejnym krokiem jest już atak na samych klientów. Wykorzystując połączenie różnych socjotechnik i narzędzi informatycznych włamują się na konta prywatnych osób i dokonują przelewów na swoje własne konta. Oczywiście phishing to także podszywanie się pod kogoś w mailu czy też SMS.
Często takich ataków dokonują osoby z innego kraju. To znaczny nie znają one języka polskiego. Treści w takich atakach, np. mailach mają często po prostu sporo literówek. Brzmią też dość dziwnie, tak jakby nie napisał ich nikt po polsku. Zła jest fleksja, czy pojawiają się błędy gramatyczne. Takie wiadomości nierzadko też mają jakiś alarmujący ton. Mogą informować o jakiejś zaległej płatności lub innym problemie. Żeby jeszcze łatwiej kogoś nabrać to często sumy jakie trzeba uregulować są naprawdę niewielkie. Ludzie więc dla tak zwanego świętego spokoju decydują się zapłacić. Jednak konsekwencją jest wykradzenie ich danych. Taki phishing wysyłany jest też często z bardzo dziwnych adresów. Po części przypominają one prawdziwe, ale mogą być znacznie dłuższe i np. zawierać oprócz nazwy banku, sklepu czy innej instytucji jeszcze inne słowa. To samo odnosi się do stron internetowych. Adres na pewno będzie różnił się od tego prawdziwego. Warto więc to weryfikować.
To ataki, które mają na celu przede wszystkim destabilizację firmy. Polegają o tym, że na serwer wysyłanych jest bardzo dużo informacji. często przez nieświadomych użytkowników, których komputery wykorzystują hakerzy. Taki tak może skończyć się tym, że strona firmy przestanie działać i nie będzie można kontynuować sprzedaży. Takie ataki można poznać po tym, że pojawia się nagle, bez wyraźnego powodu znacznie większy ruch na stronie sklepu. Jednak do niczego on nie prowadzi, to znaczy nie rośnie proporcjonalnie liczba transakcji.
Tutaj z reguły nie dochodzi do udziału osób trzecich. Po prostu oprogramowanie ma jakieś błędy albo ktoś popełnia jakieś błędy. Jako administrator sklepu internetowego jest się odpowiedzialnym za wszystkie dane w sklepie internetowym. Prawo tutaj bardzo jasno określa odpowiedzialność sklepu internetowego, jako administratora danych. Często zdarza się, że ktoś przez przypadek prześle jakiś plik w nieodpowiednie miejsce. Czasem, tez po prostu jakieś pliki nie są zabezpieczone w odpowiedni sposób. Wyciek danych jest niebezpieczny z kilku powodów. Przede wszystkim można zostać pociągniętym do odpowiedzialności karnej. Jednak taki wyciek ma także bardzo negatywne konsekwencje wizerunkowe. Jeśli sklep doprowadzi do wycieku danych to może po prostu spodziewać się odpływu znacznej liczby klientów. Dlatego trzeba się przed nim chronić wszelkimi możliwymi sposobami. Najważniejsze będzie oczywiście odpowiednie edukowanie swoich pracowników i przestrzeganie procedur. Procedury to coś, czego wiele osób nie lubi, jednak są one niezwykle ważne. To właśnie dzięki ich przestrzeganiu można a uniknąć wycieków danych.
Bezpieczeństwo sklepu internetowego wpływa nie tylko na samo bezpieczeństwo firmy, ale także na to jak firmę postrzegają klienci. Przede wszystkim sklep musi być wiarygodny, aby ktoś dokonał w nim zakupów. Na to zdobycie zaufanie składa się wiele różnych elementów. Poniżej staramy się wymienić najważniejsze elementy, na które trzeba zwrócić uwagę prowadząc sklep internetowy.
Tutaj przede wszystkim trzeba dać klientom szeroki wybór. Tylko w ten sposób będą się oni czuć bezpiecznie, każdy musi mieć możliwość zapłacenia w taki sposób, w jaki jest to dla niego wygodne. Dlatego dobrze jest podjąć współpracę operatorami płatności. Zwykły przelew, podczas którego trzeba ręcznie wpisywać wszystkie dane to słaby pomysł. Ludzie stali się po prostu bardzo wygodni, trzeba więc im umożliwić korzystanie z takich form płatności jakich chcą. Jeśli podpisze się odpowiednią umowę z operatorem płatności to także większa wiarygodność sklepu, bo tacy operatorzy weryfikują w pewien sposób wiarygodność firmy. Takie formy płatności to także wygoda dla sklepu bo wiążą się w dużym stopniu automatyzacji. Dzięki temu klient nie musi wpisywać przelewu ręcznie, ale jednocześnie sklep wie, ze płatność została uregulowana natychmiast po jej dokonaniu.
To coś na co bardzo dużą uwagę zwracają klienci. Jeśli się go nie posiada, to trudno będzie myśleć realnie o sprzedaży. Brak certyfikatu widać bardzo szybko, większość przeglądarek internetowych będzie ostrzegać przed wejściem na stronę, że brakuje na niej certyfikatu. Tak więc nawet utrudnione jest wejście na taką stronę. Przez brak certyfikatu ma bardzo negatywne skutki. Jeśli klient raz odbije się od takiego sklepu, to bardzo trudno będzie nakłonić go do tego, aby wszedł na stronę jeszcze raz.
Oprócz tego, że przeglądarki informują o tym to strony, które nie posiadają certyfikatu mają adres, który rozpoczyna się od https. W przypadku stron przed certyfikatów to jej nazwa zaczyna się od http. Oprócz tego przy stronach, które posiadają certyfikat jest kłódka, która informuje o tym, że taka strona jest bezpieczna.
To zabezpieczenie, które sprawdza się w przypadku, kiedy ktoś dokonuje transakcji za pomocą karty w Internecie, czyli tam gdzie nie jest używana fizycznie, przy czytniku kart. Dzięki takiemu zabezpieczeniu ma się większa kontrolę nad takimi transakcjami. Kiedy się ich dokonuje to aplikacja banku informuje o tym, i wymaga potwierdzenia takiej transakcji.
Każdy sklep internetowy powinien mieć regulamin. I to nie tylko dlatego, że tak powinno się działać, czy wpływa to pozytywnie na sprzedaż. Regulamin sklepu to po prostu coś, czego wymaga prawo. Brak regulaminu to przede wszystkim szkoda dla sklepu. Brak uregulowań pomiędzy sklepem a kupującym oznacza, że kupujący nie jest związany żadnymi postanowieniami ze sklepem. Może się to odbić negatywnie na sklepie. Trzeba jednak także pamiętać, że w takim regulaminie nie może być żadnych postanowień, które są niezgodne z obowiązującym prawem. Takie zapisy, nawet jeśli się je umieści na stronie sklepu będą nieważne.
to także kolejny aspekt bezpieczeństwa. Od 2018 obowiązuje przepisy RODO, które wiążą się z szeregiem obowiązków jakie stają przed przedsiębiorcą. Każdy przedsiębiorca musi odpowiednio gromadzić i zabezpieczać dane, które mogą pozwolić identyfikować osoby. Oprócz tego musi on odpowiednio poinformować klientów jakie dane gromadzi i w jakim celu.
Przeczytaj także: