Rozpoznawalność marki i kojarzenie z konkretną usługą lub towarem to właśnie cel brand marketingu, czyli tak zwanego brandingu. Zaistnienie w świadomości klientów jako konkretna marka to proces, który ma na celu stworzenie kolejnego kanału dotarcia do ludzi. Oczywiście, aby do tego doprowadzić potrzeba odpowiedniej ilości czasu i strategii. W dzisiejszym artykule pokażemy jakie działania należy wykonać, aby skutecznie przebijać się ze swoją marką do świadomości klientów.
Spis treści
Słysząc to wyrażenie, wiele osób zastanawia się, czym on jest. Jest to termin, który pochodzi od słowa marka, czyli „brand”. Pierwsze skojarzenie, jakie ma się z różnymi markami to oczywiście sama nazwa i logo. Jednak marka to także wiele innych cech i skojarzeń, które przychodzą na myśl, kiedy wspomni się konkretną nazwę. Na branding składa się tak naprawdę wiele rzeczy. Każdy element strategii marketingowej wpływa oczywiście na niego. Strategia promowania marki to w rzeczywistości wiele narzędzi i działań, które mają za zadanie promować markę, ale też sprawiać, żeby kojarzyła się ona konsumentom w określony sposób. Chodzi w nim po prostu o kreowanie wizerunku marki. Oczywiście wszystko to ma na celu zwiększenie jej rozpoznawalności, a tym docieranie do większej liczby klientów. Największym sukcesem w tworzeniu i kreowaniu marki będzie sytuacja, w której konsumenci będą chcieli korzystać z usług lub kupować dany produkt, w dużej mierze właśnie dlatego, że jest on sygnowany konkretną marką.
Jest kilka elementów, które składają się na markę, są to jej unikalne cechy, które w jakiś sposób wyróżniają je spośród innych. Może to być między innymi:
Jeśli ma się silną i rozpoznawalną markę, dysponuje się ogromną przewagą nad konkurencją. Pozwala w łatwy sposób docierać do klientów. Silny brand, czyli marka to taki, który ma dobre opinie, jest lubiany przez konsumentów i w jakiś sposób czują do niego przywiązanie. To też nierzadko darmowa reklama przez polecenia. Konsumenci silnie przywiązani do konkretnej marki, będą ją promować wśród swojego kręgu społecznego. Będą w pewien sposób dumni, że mają produkt tej konkretnej firmy. Najlepszym przykładem silnie stworzonej marki jest oczywiście Apple. Konsumenci w dużej części kupują produkty tej firmy po prostu dlatego, że pojawia się jakiś nowy model urządzenia sygnowany logiem jabłuszka. Nie zawsze ma dla nich znaczenie czy produkt jest im rzeczywiście teraz potrzebny, czy konkurencja nie zrobiła czegoś lepszego w niższej cenie. To wszystko schodzi na dalszy plan – w tym przypadku liczy się właśnie marka.
Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że branding to strategia długofalowa. Składa się na nią wiele elementów i cały proces tak naprawdę nigdy się kończy. Nigdy nie można przestać pracować nad promowaniem marki, nawet kiedy wydaje się, że osiągnęło się już swój cel. Wtedy trzeba starać się, aby tam pozostać i często wymaga to wcale nie mniejszych nakładów niż zdobycie go. Dlatego najlepiej jest zacząć planować branding jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Przeważnie jednym z pierwszych rzeczy, jakie chce się stworzyć dla swojej firmy jest nazwa i logo – już one muszą być tak zaprojektowane, aby brać pod uwagę długofalową strategię rozwoju.
Logo to często pierwsze co pojawia się w głowie klientów, kiedy myślą o konkretnej marce. To dlatego też często najłatwiejszy sposób, aby pozostać w ich świadomości. Dlatego dobrze zaprojektowane logo powinno spełniać kilka warunków. Przede wszystkim musi być czytelne. Konsumenci muszą wiedzieć co się na nim znajduje, bez wpatrywanie się w nie przez długi czas. Powinien być to po prostu taki kształt lub konkretny wzór, jak zwierzę, roślina przedmiot, który łatwo zapamiętać. Wspomniany Apple odrobił tę lekcję znakomicie. Nadgryzione jabłko jest bardzo łatwe do zapamiętania, a jednocześnie charakterystyczne. Kolejny element logo to kolorystyka. Ta powinna być z jednej strony wyróżniająca się, ale z drugiej kolorów nie powinno być zbyt dużo, tak aby nie zlewały się ze sobą, bo to po prostu utrudnia ich zapamiętanie. Logo może, ale nie musi nawiązywać w jakiś sposób do tego, czym zajmuje się dana marka. Przykładowo, jeśli tworzy się firmę, która dostarcza zdrową żywność, to dobrym pomysłem może być właśnie wstawienie w logo jakiegoś elementu flory.
Trudno nie kojarzyć marki z jakąś konkretną nazwą. Dlatego warto dobrze przemyśleć, jak powinno się identyfikować brand. Przy tworzeniu nazwy, podobnie jak w przypadku logo, powinno się pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim powinna być prosta do zapamiętania. Na to składa się kilka elementów. Nie może być więc za długa. Idealne wydaje się jedno słowo, ale jeśli będzie to kilka krótkich zwrotów, także mogą być łatwe do zapamiętania. Pomoże w tym także zapis najbardziej zbliżony do tego, jak wymawia się nazwę. Będzie to przydatne, kiedy ktoś np. usłyszy o marce i będzie chciał poszukać jej produktów w Internecie. Jeśli będzie wiedział, jak ją zapisać, to na pewno znalezienie tych produktów przyjdzie mu znacznie łatwiej. Jeśli nazwa w jakiś sposób nawiązuje to prowadzanej działalności, to łatwiej będzie klientom połączyć konkretny produkt lub usługę z marką.
Pierwsze co trzeba ustalić, aby w ogóle móc zacząć opracowywać strategię marki jest jej grupa docelowa. Czym jest grupa docelowa. To konkretnie określona grupa konsumentów, do których chce się trafiać ze swoim produktem lub usługą. Jak określić taką grupę docelową? Najlepiej na bardzo konkretnym przykładzie. Oznacza to, ze trzeba określić, gdzie mieszkają potencjalni klienci pod względem geograficznym, jak i tym czy są to miasta, czy może mniejsze miejscowości lub wsie. Warto przybliżyć, do jakiej grupy społecznej należą, jeśli chodzi o zarobki. Dobrze jest przypisać im także możliwe hobby i zainteresowania. Płeć, wiek, kondycja fizyczna, rodzaj wykonywanej pracy wszystko to może wpływać na to, jak będzie się promować markę. Oczywiście nie zawsze trzeba określać wszystkie te cechy. Niekiedy niektóre z nich nie będą miały żadnego znaczenia, wszystko zależy zawsze od konkretnego przypadku.
Pod tym kryje się wiele elementów. Powinno tworzyć się go właśnie w oparciu o określenie wspomnianej wcześniej grupy docelowej. To dzięki temu będzie wiadomo przede wszystkim, jakimi kanałami docierać do klientów. Do innych grup społecznych będzie docierać się za pomocą Facebooka, Instagrama, reklam w prasie czy radio, za pomocą różnych influencerów i blogerów. Właśnie dlatego określone tego, do kogo kieruje się swój produkt czy całą ofertę, jest tak ważne. Kolejny element, który trzeba dobrze zaplanować po tym, jak określi się kanały komunikacji, to jest jej język. Do różnych osób będzie trafiał różny styl wypowiedzi. Inaczej będzie się zwracać do młodzieży, a inaczej do osób starszych. Od tego do kogo kierowana jest reklama, zależy tak naprawdę w całości jej forma. Jeśli będzie to 30 sekund film, to także będzie wyglądał inaczej zależnie od tego, kto ma być jego odbiorcą. Przy promowaniu marki bardzo pomocne mogą być autorytety w danej dziedzinie. Przykładowo, jeśli sprzedaje się rowery, to zatrudnienie jako ambasadora marki znanego kolarza może przynieść bardzo wymierne korzyści. W końcu wszyscy będą chcieli jeździć na takim samym rowerze jak on.
Stali klienci to podstawa wielu działalności i możliwość spokojnego snu. Dlatego warto sprawić, aby poczuli oni przywiązanie do marki. W samej komunikacji będzie się na to składało po prostu przypominanie o sobie. Lojalność można budować też przez bonusy dla stałych klientów. W przypadku sklepu internetowego może być rabat uzależniony od tego, ile klient wydał w sklepie w ciągu ostatniego roku. Przywiązanie można też budować poprzez reagowanie na propozycje i sugestie zmian wysuwane przez klientów. Przykładem może być restauracja. Klienci mogę sugerować wprowadzenie do menu jakiejś konkretnej potrawy. Jeśli się tak stanie, będą oni chętniej odwiedzać taką restaurację bo poczują, że mają wpływa na to, jak ona wygląda i działa.
Oczywiście na samym początku, trzeba w ogóle pojawić się w świadomości klientów. Do tego nadają się świetnie na przykład media społecznościowe. Można tam działać zarówno tworząc reklamy, mające docierać do jak największej liczby klientów, jak i współpracując z blogerami, influencerami czy jakimiś gwiazdami. Wszystko to podniesie widoczność, czyli tak zwane zasięgi marki.
Jest proces, który ma właśnie na celu zmianę wizerunku danej marki, a dokładniej zmianę tego, jak postrzegają ją potencjalni konsumenci. Podczas rebrandingu zmieniać się może nazwa, logo, slogan, siedziba, a nawet konkretne działania czy inne rzeczy kojarzące się marką. Powodów może być kilka. Jednym z nich jest brak spójnej strategii od początku powstania marki, przez co jej poszczególne elementy nie współgrają ze sobą a na pewnym etapie trudno to już zmienić. Inny powód to często po prostu jakaś katastrofa wizerunkowa, przez które marka zaczęła kojarzyć się tak źle, że konieczna jest zmiana.
Tworzenie wizerunku marki to proces, który trwa bardzo długo i właściwie nigdy się nie kończy. Najważniejsze jest jego dobre zaplanowanie. Równie istotne jest, aby wdrożyć go od samego początku działania – istnienia firmy, marki. Trzeba też pamiętać, że na wizerunek składa się każde działanie, czyli telefon wykonany do klienta, sposób zapakowania wysyłki, email, komentarz w mediach społecznościowych. Dlatego tak ważna jest spójność tego przekazu. Jednak korzyści z marki, którą klienci chcą wspierać i chętnie korzystają z jej oferty są nie do przecenienia.
Przeczytaj także: