W sprzedaży, bez względu czy są to usługi, czy towar, ważne są relacje z klientem. Wszystko zaczyna się od zdobycia odpowiedniego leada, czyli kontaktu. Jednak to dopiero początek procesu. Ważne jest podtrzymywanie stałych relacji, a także rejestrowanie ich. Warto wszelkie kontakty rejestrować i zapisywać szczegółowo, co było w ich czasie omawiane. To wszystko pozwoli na sprawniejsze i efektywniejsze zarządzenie takimi relacjami. Oczywiście istotne jest, aby takie procesy było możliwe łatwe i zautomatyzowane. Właśnie dlatego powstały różnego rodzaju systemy CRM. Dzięki nim sprawna komunikacja z klientem staje się dużo prostsza. W dzisiejszym artykule chcemy zwrócić uwagę, dlaczego system CRM jest ważny i powinno się go wdrożyć w każdej firmie, niekoniecznie tej, która ma setki lub dziesiątki klientów.
Spis treści
Zacznijmy jednak od tego, czym jest system CRM. Samo rozwinięcie skrótu to Customer Relations Management, a więc zarządzanie relacjami z klientem. Jest to po prostu oprogramowanie, które to zarządzanie ułatwia. Pozwala ono na śledzenie każdej interakcji z klientem. Od momentu pierwszego kontaktu, czyli tak zwanego zimnego telefonu poprzez wszelkie rozmowy handlowe, aż do zakończenia procesu sprzedaży. Takie oprogramowanie może działać w wielu obszarach firmy i mogą z niego korzystać nie tylko handlowcy, choć to przede wszystkim z myślą o nich powstały pierwsze tego typu narzędzia. Programów CRM może używać wiele działów firmy, jeśli tylko ma im to ułatwić pracę. Często w firmie inne osoby zajmują się sprzedażą a inne obsługą klienta i związaną z tym posprzedażą. Takie narzędzie może być dostępne zarówno dla jednych, jak i drugich.
Przeczytaj również: Hurtownia internetowa – czym jest i jak ją założyć?
Jest to oprogramowanie dla każdego rodzaju działalności, bez względu na jej profil. Sprawdzi się nawet u freelancerów. Dzięki niemu będą mogli notować wszelkie kontakty z potencjalnymi klientami, nie martwiąc się tym, że coś im umknie. Również małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać z zalet tego oprogramowania. Tak samo, jak i duże firmy. CRM to swoista baza klientów, w której rejestrowani są klienci i wszystkie kontakty z nimi, tak więc trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek działalność, w której nie jest to przydatne. Jeśli natomiast mowa o rodzajach przedsięwzięć, w których można wykorzystać takie narzędzia, to też trudno wyobrazić sobie jakieś ograniczenia. Sprzedaż usług wiążę się często z długotrwałymi negocjacjami i nie kończy się po jednej rozmowie. Podobnie zresztą jak sprzedaż towarów B2B. W obu przypadkach o sukcesie firmy w dużym stopniu decydują właśnie relacje z klientem, dlatego dbanie o nie, ważne jest w każdego rodzaju działalności.
Współcześnie wydaje się, że system CRM to obowiązkowe narzędzie w każdej firmie. Posiada naprawdę sporo zalet, które czynią procesy łatwiejszymi i szybszymi. Poniżej przedstawiamy te najważniejsze.
Po pierwsze taki system to wszystkie dane o klientach w jednym miejscu. Nie tylko dane kontaktowe czy finansowe. Często zdarza się, że jeśli firmy nie korzystają z tego rodzaju systemów, to wszystkie informacje o klientach rozproszone są po zasobach firmy. W innym miejscu można znaleźć dane kontaktowe, w innym dane dotyczące sprzedaży, jeszcze gdzie indziej informacje o reklamacjach i o tym, jakie stanowisko zajmują poszczególni pracownicy. Takie coś po prostu utrudnia pracę, a także może prowadzić do wielu nieporozumień. Tak więc taki model działania jest bardzo niewydajny, a także może prowadzić do błędnie podejmowanych działań w kontaktach z klientem. Gromadzenie wszystkich informacji w jednym miejscu sprawia, że każdy w firmie wie, gdzie znajdzie konkretną informację co pozwala ograniczyć liczbę osób angażowanych do jednego procesu, jak i znacznie go przyspieszyć. Również aktualizowanie wszystkiego na bieżąco będzie łatwiejsze, ponieważ nikt nie będzie musiał się zastanawiać i dowiadywać, gdzie dana informacja powinna być umieszczona.
Jeżeli platforma B2B musi stanowić dla Ciebie automatyzację działań, ograniczenie czasu pracy pracowników, redukcję kosztów i kontrolę aktualnego stanu zamówień, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować naszą platformę za darmo przez 14 dni!
Chaos i działanie na oślep nigdy nie jestem dobrym rozwiązaniem w biznesie. Dlatego tak ważne jest dobre planowanie. CRM jest właśnie także narzędziem do planowania. Może byś swoistym kalendarzem, w którym będą zaplanowane wszelkie kolejne kontakty, zarówno mailowe, jak i telefoniczne z klientem. Wpływa to na sprawniejsze działanie, nie trzeba na bieżąco zastanawiać się, gdzie teraz zadzwonić, czy do którego klienta będzie lepiej napisać maila przypominającego. Skutecznie planowanie wszystkiego, jeśli chodzi o sprzedaż i relacje, pomoże po prostu rozwijać się firmie.
Systemy CRM to także sprawne raportowanie wszystkiego, jeśli chodzi o relacje z klientami. To właśnie analiza danych zawartych w systemie CRM pozwoli sprawdzić, w jakie działania były najbardziej skuteczne w dotarciu do klientów. Z podziałem na branże czy konkretnych klientów. System CRM pomoże odpowiedzieć na pytanie, którzy handlowcy są najskuteczniejszy, którzy najbardziej wydajni? Ile każdemu z handlowców zajmuje czasu zamknięcie sprzedaży? Czy realizacja planów sprzedażowych idzie zgodnie z planem i co można zrobić, aby ewentualnie poprawić wskaźniki? CRM pomoże też odpowiedzieć na pytania, którzy sprzedawcy sprawdzają się w kontaktach z jakim typem klientów. Dzięki temu możliwe jest takie przydzielanie pracowników do klientów, aby sprzedaż była skuteczniejsza.
Łączy się to w pewien sposób z pierwszym punktem. Wszystkie informacje w jednym miejscu sprawiają, że procesy przebiegają znacznie szybciej. Mniej osób musi być angażowanych w te same działania. Jednak to także inne korzyści. W momencie nieobecności jakiegoś pracownika bardzo łatwo można go zastąpić, dzięki temu, że wszystkie niezbędne informacje dostępne są w oprogramowaniu. Tak więc będzie możliwe realizowanie tych samych zadań i kontaktów, nawet jeśli kogoś z firmy zabraknie w pracy. Podobnie ma się sprawa, jeśli chodzi o wdrożenie nowych osób. Będzie to znacznie łatwiejsze, jeśli wszystko jest skrupulatne notowane i rejestrowane w jednym miejscu. Wszelkie informacje dotyczące klienta, jak i przebieg rozmów handlowych, skuteczność określonych technik i metod, wszystko to ułatwia wprowadzenie nowej osoby do zespołu.
Dzięki dobremu systemowi CRM możliwa jest płynniejsza wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi działami firmy. Wpływa to na komfort pracy, jak i skuteczność działań. Np. dział księgowości nie będzie musiał wypytywać wszystkich z kim kontaktować się w sprawie niezapłaconej faktury, wystarczy, że zajrzy do systemu. Podobnie jak i wszystkie inne osoby w firmie. Jeśli któryś z pracowników będzie wiedział, że w firmie klienta ktoś odszedł z przedsiębiorstwa, nie będzie musiał kontaktować się w tej sprawie ze wszystkimi kolegami, wystarczy, że zamieści stosowną informację w programie CRM.
CRM to bardzo przydatne narzędzie, które pozwala polepszyć relacje z klientem, dzięki temu, że stają się one sprawniejsze i usystematyzowane. Wszystko przebiega szybciej, co pozwala na wydajniejszą pracę i obsługę większej liczby klientów w tym samym czasie. Korzyść z takiego systemu jest więc na wielu szczeblach, również ta finansowa. Można uzyskać większe przychody od pojedynczego klienta, jak i zwiększyć ich ogólną liczbę. Czyli po prostu zwiększyć sprzedaż w firmie. Łatwiejsze wdrożenie nowych pracowników, wszystkie informacje skumulowane w jednym miejscu i sprawniejsza komunikacja pomiędzy działami, to kolejne co warto odnotować przy wymienianiu zalet, jeśli chodzi o taki system. Sprawdzi się on w praktycznie każdej firmie, niezależnie od jej wielkości i branży, w jakiej działa. Sprzedaż towarów czy usług, CRM będzie bardzo dobrym rozwiązaniem.
CStore to nie tylko platforma hurtowa B2B, ale również platforma zakupowa B2B, dzięki której będziesz mieć pełną kontrolę nad procesem zakupów, otrzymasz możliwość porównywania ofert, stworzysz plany zakupowe, zatwierdzisz plan zakupowe przez zarząd/dyrektorów i wiele innych funkcji. Zapoznaj się z ofertę!
Przeczytaj także: