To oczywiste, że każdy sprzedawca chciałby mieć jak najwięcej klientów. Bez nich nie może istnieć żadna firma. W końcu wydaje się całkiem logiczne, że im więcej kupujących, tym większa sprzedaż i większe zyski. Jednak czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, ile kosztuje Cię pozyskanie nowego klienta? Jeśli nie, najwyższy czas to zmienić. Dowiedz się, czym jest customer servis acquisition, dlaczego powinieneś wiedzieć, ile wydajesz na pozyskanie klientów, i jak zoptymalizować koszty.
Spis treści
Pozyskanie nowego klienta kosztuje kilkakrotnie więcej niż utrzymanie dotychczasowego. To właśnie dlatego tak ważne jest budowanie zaufania do marki i wdrażanie działań, które zachęcają użytkowników do ponownych zakupów. Do nowego klienta trzeba najpierw dotrzeć, podejmując odpowiednie działania reklamowe w różnych kanałach, a następnie przeprowadzić go przez całą ścieżkę zakupową. Wymaga to nie tylko czasu, ale i niemałych nakładów pieniężnych. Jednocześnie pozyskiwanie nowych klientów jest nieodłączną częścią strategii biznesowej każdego sklepu internetowego. W jaki sposób robić to mądrze, aby nie być stratnym, tylko rozwijać swoją działalność? Na pewno warto wiedzieć czym jest customer acquisition cost (CAC). To wskaźnik określający jaką kwotę musi wydać firma na pozyskanie nowego klienta. Aby obliczyć CAC należy dodać wszystkie koszty związane z marketingiem i prowadzeniem działalności, a otrzymaną w ten sposób kwotę podzielić przez liczbę pozyskanych klientów. Kontrolowanie wskaźnika customer acquisition cost pozwala odpowiednio skalibrować inwestycje na rzecz zdobywania nowych klientów. To dość ważne, ponieważ jeśli koszty pozyskania klientów są źle obliczone i wyższe niż przychody, Twój sklep nie będzie generował oczekiwanych zysków lub wręcz będzie przynosił straty.
Obliczanie CAC polega na podzieleniu ogólnych wydatków przez liczbę nowych klientów pozyskanych w danym czasie. Określenie okresu, którego dotyczy wskaźnik (np. miesiąc, kwartał, rok) pomoże zawęzić zakres danych. Sama formuła wydaje się więc dosyć prosta, ale sumowanie wszystkich kosztów bywa niekiedy dość problematyczne. Trzeba przede wszystkim zastanowić się, jakie elementy składają się na koszt pozyskania klienta. Na pewno będą to koszty związane z marketingiem. Przy obliczaniu wskaźnika customer acquisition cost należy więc wziąć pod uwagę wydatki poniesione na kampanie reklamowe prowadzone w różnych kanałach oraz na stworzenie niezbędnych treści. To jednak nie wszystko. Jednym z najczęstszych błędów przy obliczaniu wskaźnika CAC jest pomijanie innych wydatków, co zaburza obraz i daje wynik, który nie ma odzwierciedlania w rzeczywistości. Tymczasem na koszt pozyskania klienta składają się również wydatki przeznaczone na wynagrodzenia pracowników, zakup niezbędnych narzędzi i oprogramowania, a także na utrzymanie powierzchni biurowych i magazynów. Poprawne obliczenie i monitorowanie customer acquisition cost jest jednym z kluczowych wskaźników pozwalających określić, czy podejmowane przez nas decyzje finansowe są trafne i czy dany produkt jest dla firmy opłacalny.
Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych klientów. Jakie działania warto podejmować i z jakich narzędzi warto korzystać? Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest zwiększenie swojej widoczności w sieci, czemu sprzyja odpowiednie zoptymalizowanie witryny. Inwestycja w SEO pozwoli Ci zwiększyć ruch organiczny. To bardzo ważne, ponieważ użytkownicy chętniej odwiedzają sklepy, które zajmują wyższą pozycję w naturalnych wynikach Google. Optymalizacja jest procesem wymagającym czasu. Jeśli zależy Ci na szybkich efektach, możesz wykorzystać np. Google Ads. Płatne kampanie reklamowe są świetnym sposobem na pozyskanie ruchu dla nowej witryny, sprawdzają się też np. przy kampaniach sezonowych. Umożliwiają również remarketing, czyli docieranie do klientów, którzy odwiedzili już Twoją witrynę, przeglądali produkty, ale nie dokonali konwersji. Nie zapominaj o marketingu treści. Publikując ciekawe i przydatne dla użytkowników artykuły, posty czy infografiki angażujesz odbiorców, zdobywasz ich zaufanie i pokazujesz, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Pamiętaj, jak duży potencjał drzemie w mediach społecznościowych. Wybierz platformę, która najbliższa jest Twojej grupie docelowej i zacznij działać – pozostań ze swoimi odbiorcami w kontakcie, wchodząc z nimi w interakcje i publikując angażujące posty. Warto również wykorzystać moc influencer marketingu i marketingu afiliacyjnego. Odbiorcy bardziej ufają influencerom niż tradycyjnej reklamie, natomiast marketing afiliacyjny pozwala osiągać znakomite rezultaty i efektywnie wykorzystywać budżet przeznaczony na działania reklamowe.
Ważnym czynnikiem, który może obniżyć customer acquisition cost, jest poprawa współczynnika konwersji. Zastanów się, czy Twoja strona jest czytelna i czy użytkownikom łatwo jest się po niej poruszać. Przyjrzyj się, jak długo wczytuje się witryna i poszczególne podstrony, i czy na pewno dostosowana jest do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Prześledź ścieżkę zakupową i zobacz, na którym etapie klienci najczęściej porzucają koszyki. Możesz wykorzystać do tego narzędzia analityczne, które z pewnością ułatwią Ci zadanie. Dobrym sposobem na zmniejszenie kosztów związanych z pozyskiwaniem klientów jest wdrożenie programu poleceń. Opinie klientów, którzy korzystali już z danego produktu lub usługi, stanowią tzw. społeczny dowód słuszności. Użytkownicy po prostu ufają takim poleceniom. Nagradzając osoby, które Cię rekomendują, możesz pozyskać bardzo wartościowych klientów przy minimalnych nakładach. Równie istotnym elementem przy optymalizowaniu CAC są treści generowane przez użytkowników. Zachęcaj klientów do publikowania zdjęć lub filmików z Twoimi produktami, np. za pośrednictwem platform społecznościowych. User generated content to nie tylko darmowa, ale przede wszystkim bardzo skuteczna forma reklamy.
Przeczytaj także: