Czym jest grywalizacja w sklepie internetowym?

Sprzedając w Internecie powinno się docierać do klientów różnymi kanałami sprzedaży. Każdy kolejny nowy kanał czy sposób oferowania swojego produktu to możliwość dotarcia do nowych klientów. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się grywalizacji. Składa się na niego kilka znanych już elementów, jednak dzięki ich sprawnemu połączeniu są znacznie bardziej efektywne.

Czym jest grywalizacja?

Jest to połączenie mechanizmów z gier, psychologii behawioralnej oraz tradycyjnych programów lojalnościowych. Grywalizacja ma między innymi na celu angażować odbiorców. Dzięki temu dużo łatwiej kogoś skłonić do zakupu, ale nie tylko.

Dlaczego warto angażować odbiorców?

Zaangażowani odbiorcy to tacy, którzy dużo chętniej będą decydować się na zakup. Jeśli ktoś będzie czuł się członkiem społeczności to dużo łatwiej go przekonać do zakupu. Zaangażowanie pozwala także docierać do nowych klientów. Jednocześnie Ci, którzy dokonali już zakupów dużo chętniej będą powracać do sklepu. Stali klienci to z kolei dużo większe bezpieczeństwo finansowe sklepu. Można spać spokojnie, bo ma się pewność, że klienci powracają do sklepu. Koszt powrotu takiego klienta do sklepu jest znacznie niższy niż to ile trzeba wydać na to, aby zdobyć nowego klienta.

Jakie korzyści przynosi grywalizacja?

Wprowadzanie grywalizacji może przynosić całkowicie mierzalne i wymierne korzyści, jak i te mniej oczywiste. Jednak jest to element, który zdecydowanie warto wprowadzić elementy grywalizacji do swojego sklepu. Do korzyści z tego wynikających można zaliczyć przede wszystkim wymienione poniżej.

  • Wzrost sprzedaży. Każdy kto sprzedaje w Internecie chce się rozwijać. Aby móc się rozwijać trzeba zwiększać swoją sprzedaż. Pozwala to z jednej strony po prostu więcej zarabiać, jednak także przeprowadzać różne inwestycje, które trzeba w jakiś sposób finansować. Grywalizacja to większe angażowanie i interakcja z marką. To z kolei przekłada się właśnie na większą sprzedaż.
  • Wzrost zaangażowania klientów. Dla potencjanach klientów ważna jest nie tylko oferta pod względem produktowym. Oczywiście to ona będzie przeważnie tym co będzie podstawą decyzji zakupowej, w połączeniu między innymi z ceną. Jednak, jeśli tylko cena byłaby elementem decydującym o sprzedaży, to nie potrzebny byłyby marketing, wystarczyłoby oferować swoje produkty w najniższej cenie na rynku i cieszyć się sprzedażą. Jednak klienci szukają także innych korzyści podczas zakupów. Ludzie lubią kupować od osób czy miejsc które znają. Dzięki zwiększonemu zaangażowaniu, klienci po prostu czują się lepiej podczas zakupów danym sklepie. Mogą mieć wrażenie, że robią zakupy u swoich znajomych, a nie w jakimś tam sklepie. Sprawienie takiego wrażenie powinno być właśnie celem każdego sklepu internetowego. Dzięki temu po pierwsze przyciąga się klientów i zachęca do sprzedaży a po drugie łatwiej o to, aby tacy klienci zostali na stałe. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, stali klienci to większe bezpieczeństwo finansowe.
  • Cele wizerunkowe. Jeśli chce stale docierać się do nowych klientów, trzeba dbać o odpowiedni wizerunek marki. Dbałość o rozpoznawanie marki to większa szansa na dotarcie do nowych klientów. Można w ten sposób niskim kosztem zwiększać liczbę klientów, a co za tym idzie sprzedaż. Ludzie, którzy będą zaangażowani w interakcję z marki będą też w pewien sposób ją reklamować. Mogą polecać taki sklep swoim znajomych, ale także będą chętnie komentować jego aktywność w social mediach czy na blogu. To wszystko po prostu zwiększa zasięgi, czyli pozwala docierać do nowych klientów.
  • Przewaga nad konkurencją. Na współczesnym rynku trudno oferować coś całkowicie innego od tego co ma w swoim portfolio konkurencja. Dlatego trzeba szukać różnych sposobów na wyróżnienie się spośród niej. Jednym ze sposobów może być właśnie wprowadzenie grywalizacji, czyli zwiększenie zaangażowania klientów. Jeśli ktoś będzie miał do wyboru sklep, który w żaden sposób nie wchodzi w interakcję z klientem, a taki, który proponuje mu jakieś aktywności, to zdecydowanie wybierze ten drugi. Będzie to po prostu jakaś dodatkowa korzyść, którą otrzyma dzięki zakupom w tym sklepie.
  • Lojalność klientów. Każdy sprzedawca chce, aby w jego sklepie było nie tylko wielu klientów, ale także aby dokonywali oni często zakupów. A jak nie często to przynajmniej regularnie, czyli za każdym razem kiedy wystąpi u nich potrzeba, do głowy przyjdzie mu właśnie w ten konkretny sklep. Posiadanie wielu zaufanych i lojalnych klientów przekłada się wzrost sprzedaży i duże bezpieczeństwo finansowe sklepu. To z kolei pozwala na stabilny rozwój, czyli to czego szuka każdy, kto sprzedaje coś w Internecie.

Jak wykorzystać grywalizację?

Grywalizacja to nie jeden utarty sposób, na to jak zwiększyć zaangażowanie klientów. Pomysłów można tak naprawdę wymyślać nieorganiczną ilość. Wszystko zależy tylko od pomysłowości. Poniżej podamy kilka sposobów, wszystkie je można wykorzystać na wiele sposobów i w różnej formie.

Nagradzanie

Stałym elementem gier, zarówno planszowych, jak i komputerowych jest jakiś system nagradzania za prawidłowe postępowanie.  Można to przenieść także do swojego sklepu. Oczywiście forma tego musi być taka, żeby w jakiś sposób przynosiła korzyści zarówno klientom jak i samemu sklepowi.

Programy lojalnościowe

Pierwszym co przychodzi na myśl są oczywiście różnego rodzaju programy lojalnościowe. I oczywiście jest to świetny sposób. Mogą być one w różnej formie. Przykładem będzie chociażby zniżka o jakiej określonej wysokości za to, że wydało się w ciągu ostatniego roku określoną kwotę w sklepie.  Żeby bardziej zachęcało to klientów do realizowania tego, taki rabat powinien rosnąć w raz wydaną w ciągu ostatniego roku kwotą.

Konkursy

To co świetnie angażuje klientów są różnego rodzaju konkursy. Mogą one odbywać się w bardzo różnej formie. Dobrze jest robić takie konkursy, które nie tylko sprawią, że ludzie wezmą w nich udział. Konkurs powinien w jakiś sposób promować markę. Dobrym pomysłem jest organizowanie konkursów w social mediach. Mogą to być pytania, na które odpowiadać należy w komentarzu, lecz świetnie sprawdzi się także dodawanie w komentarzach zdjęć. Jeśli konkurs będzie odbywał się właśnie w taki, lub jakiś zbliżony sposób to zwiększa się zasięgom marki na Facebooku. To z kolei sprawi, że będzie docierało się do nowych klientów. Konkursy powinny być na tyle atrakcyjne, żeby angażować w nie jak najwięcej ludzi. I nie zawsze musi chodzić tu o nagrody. Ważne, żeby samo zadanie konkursowe było jak najbardziej atrakcyjne. Dzięki temu będzie można dotrzeć po prostu do dużego grona odbiorców

Zadania

W każdej grze komputerowej ma się jakieś określone zadania, które mają doprowadzić do zdobycia określone nagrody. Nagroda powinna być na tyle zachęcająca, aby skłonić klientów do wykonania zadania. Zadanie z kolei musi w jakiś sposób działać marketingowo lub przynosić inne korzyści do sklepu. Przykładem może być kod rabatowy pod warunkiem napisania recenzji produktu. Dzięki temu otrzymuje się dwie korzyści. Z jednej strony zachęca się klienta do zakupu poprzez zaoferowanie mu rabatu, a z drugiej zwiększa atrakcyjność sklepu poprzez pozytywne recenzje na jego stronie. Oczywiście to tylko jeden z przykładów, takich zadań można wymyślić znacznie więcej. Każde z nich powinno być jednak na tyle przemyślane, aby zachęcić klientów do jego wykonania.

Quizy i gry

To z kolei po prostu zabawy, które mają zwiększać zaangażowanie klienta z marką. Dzięki temu po prostu łatwiej będzie utkwić w pamięci klientów i zachęcić ich do ponownego odwiedzania sklepu lub dokonania pierwszego zakupu. Quizy są dobrym sposobem, bo ludzie lubią weryfikować swoją wiedzę.  Oczywiście taki quiz powinien być w jakiś sposób powiązany z asortymentem sklepu lub przynajmniej z jakimś aktualnym wydarzeniem.

Newsletter

Może wydawać się, ze newsletter trudno powiązać z jakimiś grami. Jednak ten kanał sprzedaży to ten, który ma największy zwrot z inwestycji. Oznacza to, że nakłady przeznaczonego na niego otrzymuje się największe zyski. Oczywiście taki newsletter trzeba odpowiednio zaprojektować. Musi przede wszystkim każdy mail być pisany tka, żeby ktoś chciał go czytać. Od początku do końca. Można właśnie w takich mailach opowiadać jakąś historię. Musi być ona angażująca i interesująca. Powinno prowadzić do tego, że klient poczuje potrzebę posiadania jakiegoś produktu. lub przynajmniej sprawi, że ktoś odpowie na maila.

Dobra opowieść

Wszystkie te wyżej wymienione pomysły i sposoby powinny być przede wszystkim opowiedziane tak, żeby zachęcić do wzięcia udziału w nich klientów. Pomóc w tym może po prostu dobra opowieść. To pierwszy krok do osiągniecia celu. Jeśli ktoś usłyszy świetną historię i możliwość jej kontynuacji to będzie chciał w niej uczestniczyć. Tak więc dzięki świetnej historii dużo łatwiej zachęcić klientów do wzięcia udziału w jakieś zabawie.

Dbaj o społeczność

Jednorazowe wydarzenia czy program lojalnościowy ot jedno. Trzeba jednak dbać o klientów stale i przypominać im o sobie. Powinno to mieć miejsce na różne sposoby. Może to być w formie działań w social mediach, na blogu i newsletterem. Jednak nigdy nie powinno się to kończyć jedynie na publikowaniu jakichś treści .Jeśli klient będzie reagować czy komentować to trzeba im odpowiadać. Wszystko to sprawi, że poczują się oni właśnie częścią jakiejś społeczności. Będąc częścią społeczności zdecydowanie łatwiej sprawić, ze ktoś w nią zaangażuje.

Grywalizacja – podsumowanie

Widać więc, że sposobów na wprowadzenie grywalizacji do swojego sklepu jest całkiem sporo. Wszystko tak naprawdę zależy od inwencji i wyobraźni. Warto próbować różnych sposobów. Nawet jeśli jakieś okażą się, że nie wypalą to być może kolejny będzie strzałem w dziesiątkę. Każdy z tych sposobów będzie w jakiś sposób działał na rozpoznawalności i przywiązanie do marki, dlatego tak ważne jest wprowadzanie grywalizacji do marki .

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację