Mając sklep internetowy, trzeba trafiać ze swoimi produktami do klientów jak najróżniejszymi kanałami. Sprzedaż na Allegro, we własnym sklepie internetowym, reklamy w mediach społecznościowych i wiele więcej. To wszystko działania, które pozwalają docierać do szerszego grona klientów. Jednak warto też pomyśleć o tym, żeby stać się bardziej dostępnym dla swoich klientów. Jest to szczególnie istotne, kiedy sprzedaje się produkty droższe czy jakieś dobra bardziej luksusowe. Nie każdy może sobie pozwolić na takie zakupy, jednak można sprawić, że nawet ktoś, kogo z pozoru nie stać na nasz produkt, będzie go mógł kupić – jest to sprzedaż ratalna. O tym piszemy właśnie w dzisiejszym artykule.
Spis treści
Sprzedaż ratalna jest niezwykle popularnym sposobem na zakup produktów, na które ktoś z różnych powodów nie może lub nie chce przeznaczać całej kwoty za jednym razem. Oczywiście raty przede wszystkim kojarzą się ze sklepem stacjonarnym i wypełnianiem szeregu wniosków. Sklep zajmował się pośredniczeniem w umowie z bankiem lub w sklepie było już od razu stanowisku banku. W obu przypadkach procedura trwała jednak jakiś czas, trzeba też było udać się do sklepu osobiście. Dzisiaj sprawa wygląda całkiem inaczej. Nie trzeba już jechać do sklepu. Wszystko można załatwić przez Internet, a decyzję otrzymuje się w kilka minut. Klient musi tylko wypełnić odpowiedni wniosek online. Tak jak w każdym innej sprzedaży ratalnej ofertę kieruje do klienta bank. Może to być w formie bezpośredniej lub przez pośredników płatności. W każdym z przypadków sklep otrzyma informacje o tym, że została udzielona pozytywna decyzja kredytowa. Będzie mógł wtedy wysłać towar, a bank, który finansuje zakup, przeleje na konto sklepu odpowiednią kwotę.
Sprzedaż ratalną oferuje coraz więcej sklepów, wszystko dzięki temu, że coraz więcej instytucji finansowych umożliwia współpracę w tym zakresie. Jeśli jest się więc właścicielem sklepu, można bardzo łatwo nawiązać współpracę z takim bankiem lub pośrednikiem. Przykładem banków, które oferują sprzedaż ratalną online, są np. mBank i Santander. W obu przypadkach procedura może w całości odbywać się online. Jednak nie tylko banki świadczą tego rodzaj usługi. Oczywiście to niejedyne banki, które oferują tę formę płatności. Warto przyjrzeć się wszystkim popularnym bankom, wiele z nich będzie oferować możliwość podłączenia się do ich systemu ratalnego. Jednak nie tylko typowe instytucje finansowe oferują możliwość oferowania w swoim sklepie systemu ratalnego. Pośrednicy płatności, ci sami, którzy mają w swojej ofercie szybkie płatności, oferują też raty. Jest nim na przykład PayU.
Wielu operatorów płatność ratalnych to firmy, z którymi trzeba podpisać umowę na wyłączność, oznacza to, że nie można oferować rat różnych banków. Dlatego tak ważny jest wybór operatora, który może w największym stopniu wpłynąć na sprzedaż. Przy wyborze właściwego partnera biznesowego w tym zakresie powinno się brać kilka czynników. Przede wszystkim korzystność samej oferty. Im mniejsze oprocentowanie, tym chętniej klienci będą dokonywać zakupów na raty. Warto jednak też wziąć pod uwagę ilość formalności. Polacy lubią robić zakupy jak najszybciej, Internet temu sprzyja, dobrze więc, żeby w przypadku rat przez Internet nie trzeba było wysyłać żadnych dodatkowych dokumentów, a jedynie wszystkie dane umieszczać w odpowiednich formularzach. Dzięki temu klienci mogą szybko je wypełnić. Oczywiście ważny jest też czas oczekiwania na decyzję, jeśli system banku czy innej instytucji finansowej jest w pełni zautomatyzowany, taka odpowiedź może pojawić się nawet w kilkanaście minut. Oczywiście trzeba zapoznać się też innymi warunkami, jakie stawiają partnerzy, oferujący sprzedaż ratalną. Niekiedy sklep musi spełniać jakieś określone wymagania. Oczywiście warunki możliwości uzyskania przez klientów samych rat także są różne, im mniejsze wymagania, tym więcej klientów będzie mogło skorzystać z oferty. Często raty oferowane są także od jakiejś określonej kwoty. Im ona będzie mniejsza tym więcej osób może decydować się na taki zakup.
Tutaj wszystko zależy od tego, jakiego partnera wybierze się do takiej współpracy. Każdy z systemów to inne procedury, zarówno pod względem formalnym, jak i technicznym. Na pewno jednak w obu przypadkach zacząć trzeba od złożenia wniosku do instytucji, z którą chcemy podjąć współpracę. Standardowe dane, jakie trzeba podać to oczywiście, wszelkie informacje kontaktowe, a także rejestrowane, takie jak numer NIP, czy PESEL, KRS, zależnie od tego, jaką formę działalności się prowadzi. Niektóre firmy wychodzą bardziej naprzeciw oczekiwaniom klienta i proszą jedynie o zostawienie danych kontaktowych, a także oczekiwań i same przygotowują ofertę. Warto też pamiętać, że firmy finansowe sprawdzają także sam sklep pod względem prawnym, czyli czy np. regulamin jest zgodny z aktualnymi ustawami. Bank lub też instytucja, która oferuje takie usługi, będzie musiała zweryfikować wniosek i po pozytywnym jego rozparzeniu poinformuje sklep o tym. Może to trwać od kilku dni, jak jest w przypadku Consumer Santander Banku, ale też kilka tygodni w przypadku innych instytucji. Kolejny etap to oczywiście wdrożenie pod względem technicznym. Zależnie do tego, na jakim systemie ma się sklep internetowy wdrożenie może mieć różną formę. Część partnerów będzie oferować własne wtyczki i rozwiązania oparte na API, w innych przypadkach będzie trzeba podłączyć takie coś niezależnie. Jednak w każdym przypadku znajdują się już gotowe rozwiązania, które ułatwią takie wdrożenie pod względem technicznym.
Raty we własnym sklepie internetowy to świetny sposób na dotarcie do klientów, którzy z różnych powodów nie mogą sobie pozwolić na zakup przedmiotu za gotówkę. Znajdą się i tacy, którzy po prostu wolą kupić coś w ten sposób. Można w ten sposób po prostu zwiększyć obroty, z nastawieniem na najdroższe przedmioty, na których przeważnie zarabia się najwięcej. Samo wdrożenie systemu ratalnego nie jest trudne i od strony technicznej przeważnie wspierane przez partnera biznesowego, którym się w taki układ wejdzie. Dodatkowo bank czy też instytucja finansowa zapewnia materiały marketingowe, dzięki którym można bardzo efektywnie promować ten sposób sprzedaży.
Raty we własnym sklepie internetowym to coś, co warto wprowadzić, jest zresztą coraz popularniejsze. Jeśli tylko, więc sprzedaje się droższe przedmioty, których część klientów nie jest w stanie kupić za gotówkę – system ratalny jest tym, co warto wdrożyć w swoim sklepie. Oczywiście wybór partnera powinien być przemyślany i brać pod uwagę wiele czynników, jednak będzie czymś, co po prostu się opłaca.
Przeczytaj także: