Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Trudno się z tym nie zgodzić. Dobrze przemyślane i odpowiednio prowadzone kampanie reklamowe są podstawą funkcjonowania każdego biznesu. Pozwalają pozyskiwać nowych klientów, budować pozytywny wizerunek firmy i zwiększać sprzedaż. Aby jednak działania przynosiły pożądane rezultaty, reklama musi do potencjalnych odbiorców. Jakie kanały komunikacji warto wykorzystywać? Biorąc pod uwagę fakt, jak powszechny jest dziś dostęp do sieci, Internet i urządzenia cyfrowe wydają się idealnym medium, a digital marketing korzystną strategią. Co to jest marketing cyfrowy i jak dobrze wykorzystać jego potencjał?
Spis treści
Marketing jest pojęciem bardzo szerokim. Zasadniczo chodzi o identyfikację i zaspokajanie potrzeb konsumentów. Działania w ramach kampanii marketingowych mają na celu promocję marki lub produktów, nawiązanie kontaktu z potencjalnymi nabywcami i zachęcenie ich do zakupu lub skorzystania z usługi, utrzymanie dotychczasowych klientów, a w rezultacie osiągnięcie satysfakcjonujących zysków. Aby osiągnąć cel, można wykorzystywać różne narzędzia i różne kanały komunikacji. I właśnie w zależności od tego, za pośrednictwem jakich mediów komunikujemy się z odbiorcami, wyróżniamy dwa rodzaje działań marketingowych – marketing tradycyjny i marketing cyfrowy. Marketing tradycyjny wykorzystuje takie media jak np. prasa, radio, telewizja, ulotki, billboardy czy foldery reklamowe. Digital marketing obejmuje z kolei działania wykorzystujące urządzenia elektroniczne i Internet. Kontakt z obecnymi i potencjalnymi klientami odbywa się za pośrednictwem kanałów cyfrowych, m.in. stron www, wyszukiwarek, mediów społecznościowych, wiadomości e-mail czy też aplikacji instalowanych na urządzeniach mobilnych. Ponieważ globalna sieć ma coraz więcej użytkowników, a smartfony stały się wręcz nieodłącznym elementem naszej codzienności, znaczenie digital marketingu cały czas rośnie. Jest dziś równie ważny, jeśli nie ważniejszy niż metody tradycyjne.
Digital marketing jest już właściwie standardem, a w przypadku branży e-commerce – koniecznością. Przyjrzyjmy się, dlaczego warto prowadzić działania reklamowe, wykorzystując Internet i urządzenia mobilne.
W odróżnieniu od tradycyjnych kanałów komunikacji, reklamy cyfrowe mają znacznie większy zasięg i nie muszą, choć mogą, koncentrować się na konkretnym obszarze geograficznym. Według raportu opublikowanego prze Hootsuite z telefonów komórkowych korzysta już 5,22 mld ludzi, natomiast 4,66 mld użytkowników ma dostęp do Internetu. Oznacza to, że kampanie prowadzone w ramach digital marketingu pozwalają w dość prosty sposób docierać do potencjalnych odbiorców na całym świecie i podbijać nie tylko rynek lokalny, ale również zagraniczne.
Osiągnięcie globalnego zasięgu za pośrednictwem tradycyjnych kanałów, takich jak spoty reklamowe, reklamy prasowe, reklamy na billboardach, wiąże się ze sporymi wydatkami. Nie dysponując odpowiednimi środkami, trudno konkurować z największymi markami w danej branży. Tymczasem digital marketing pozwala prowadzić skuteczne kampanie reklamowe nawet bez dużych nakładów finansowych, co może być szczególnie istotne dla mniejszych firm lub takich, które dopiero zaczynają działalność.
Marketing cyfrowy pozwala optymalizować wydatki na reklamę, podejmować świadome i trafne decyzje biznesowe, a także maksymalizować zyski. Dzieje się tak m.in. dlatego, że w przypadku reklam digital marketingowych łatwo mierzyć, czy prowadzone kampanie przynoszą oczekiwane rezultaty. Marketerzy mają do dyspozycji całą gamę narzędzi umożliwiających automatyczne śledzenie liczby konwersji i efektywności działań. Dzięki temu można zmniejszyć wydatki na kanały, które nie przynoszą wysokiego zwrotu z inwestycji.
Digital marketing to również elastyczność prowadzonych działań, czego nie można powiedzieć o marketingu tradycyjnym. Trudno wprowadzić zmiany w wyprodukowanej i emitowanej już reklamie telewizyjnej czy w rozwieszonych billboardach, natomiast możliwe jest to, jeśli chodzi o reklamy cyfrowe. Jeśli działania nie przynoszą odpowiednich rezultatów, można natychmiastowo zareagować i wprowadzić niezbędne zmiany.
Wdrażając strategie marketingu cyfrowego, można w łatwy sposób gromadzić cenne dane na temat zachowań i preferencji użytkowników. Są one dość precyzyjne i pomagają personalizować komunikaty reklamowe. To dość istotna, ponieważ personalizacja jest jednym z wiodących trendów w marketingu. Pozwala zwiększać współczynniki konwersji, co przekłada się na zwiększenie zysków, i pomaga budować lepsze relacje z klientami.
Komunikacja w digital marketingu jest dwustronna. Oznacza to, że firmy mogą łatwo komunikować się z klientami (również w czasie rzeczywistym), a klienci mogą wchodzić w interakcje z firmami. Interaktywność nie tylko pozwala zwiększać zaangażowanie użytkowników, ale też uzyskiwać od klientów ważne informacje, np. dotyczące ich wątpliwości czy preferencji, i szybciej rozwiązywać problemy.
Odpowiednia optymalizacja witryny pozwala osiągać lepsze pozycje w wynikach Google, co sprzyja poprawie widoczności i zwiększeniu ruchu organicznego. Użytkownicy bardzo często zaczynają poszukiwania produktów lub usług, wpisując w Google odpowiednie hasła. Im wyżej znajduje się dana strona w wynikach Google, tym łatwiej ją znaleźć. Co więcej – takie działania pozwalają dotrzeć do klientów, którzy potencjalnie są zainteresowani ofertą. SEO jest ciągłym procesem, a na pozycję strony w wynikach wyszukiwania mają różne czynniki (m.in. jakość treści, słowa kluczowe, responsywność strony, liczba i jakość linków przychodzących). Również dzięki SEM można zwiększyć ruch na stronie. Płatne reklamy online, w odróżnieniu od SEO, dają natychmiastowe rezultaty, ale tylko w czasie trwania danej kampanii.
Media społecznościowe nie tylko umożliwiają reklamowanie swoich produktów lub usług, ale również stały kontakt z klientami. Angażują odbiorców, wpływają na zwiększenie ruchu, budowanie świadomości marki i dobrych relacji z użytkownikami. Warto publikować interesujące i inspirujące posty, które odbiorcy będą chętnie udostępniać swoim znajomym. Aby działania były skuteczne, dobrze jest zbadać, z jakich platform społecznościowych najczęściej korzystają nasi potencjalni klienci i postawić na komunikację w tym kanale.
Działania promocyjne w ramach marketingu cyfrowego może wesprzeć również e-mail marketing. Chociaż wiele osób zdaje się o tym zapominać, wiadomości mailowe w dalszym ciągu są świetnym sposobem, aby bezpośrednio docierać do klientów. To sprawdzona i skuteczna technika pozwalająca zdobywać nowych klientów i być w kontakcie z dotychczasowymi. Poprzez maile można wysyłać treści o charakterze promocyjnym, informować klientów o nowych produktach w ofercie oraz o wyprzedażach, lub powiadamiać o nowych wpisach na blogu.
Wiadomo, content is king. Angażujące, interesujące i przydatne dla użytkowników treści mogą przyciągać więcej klientów niż płatne reklamy w wyszukiwarkach. Nie tylko generują ruch, ale również są elementem wpływającym na postrzeganie marki przez klientów. Tworząc wartościowe materiały (mogą to być np. posty na blogu, poradniki, e-booki, infografiki lub filmy instruktażowe), możemy pokazać odbiorcom, że jesteśmy ekspertami w branży i warto nam zaufać.
Influencerzy cieszą się dużym zaufaniem wśród Internautów i mogą wpływać na decyzje zakupowe innych użytkowników. Warto to wykorzystać. Co ciekawe, influencer marketing nie musi wiązać się z dużymi nakładami finansowymi. Bardzo wiarygodni, a co za tym idzie, skuteczni są również nano i mikro influencerzy. Najistotniejszą kwestią, jeśli chodzi o tego typu działania, jest nawiązanie współpracy z osobą, która tworzy treści interesujące dla naszych potencjalnych klientów.
Przeczytaj także: