W sieci pojawia się coraz więcej e-sklepów działających w modelu dropshippingu. Nic dziwnego, biorąc pod uwagę potencjał branży e-commerce i łatwość, z jaką dzięki takiemu rozwiązaniu można zacząć zarabiać na sprzedaży w Internecie. Założenie sklepu opartego o dropshipping nie wymaga właściwie nakładów finansowych, a do prowadzenia działalności wystarczy komputer z dostępem do sieci. Jak wygląda kwestia dropshippingu w świetle prawa? Czy jest to zgodne z prawem i o czym powinien pamiętać sprzedawca?
Spis treści
Dropshipping pozwala na rozpoczęcie działalności bez kapitału, co jest szczególnie atrakcyjne dla osób, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w branży e-commerce, choć nie tylko. Jak to możliwe i w jaki sposób to działa? Kluczem jest przeniesienie obowiązku wysyłki towaru do klienta końcowego ze sprzedawcy na dostawcę, którym może być np. importer, producent lub hurtownia. Istnieją różne warianty dropshippingu (o czym później), ale zasadniczo schemat sprzedaży wygląda podobnie i jest następujący: klient dokonuje zamówienia w sklepie internetowym X. Zamówienie trafia do dostawcy, z którym współpracuje sklep X, i w imieniu tego sklepu kompletuje zamówienie, pakuje towar i wysyła paczkę do zamawiającego. Dzięki temu sprzedawca nie musi inwestować w zatowarowanie sklepu ani organizować przestrzeni magazynowej. Warto podkreślić, że dropshipping jest zgodny z prawem, nie ma więc żadnych przeszkód, by otworzyć i prowadzić tego rodzaju działalność.
W zależności od wariantu dropshippingu, na właścicielu sklepu internetowego, spoczywają różne obowiązki. Najczęściej można spotkać się z dwiema sytuacjami:
W pierwszej sytuacji konsument zawiera umowę sprzedaży ze sklepem i to sklep odpowiedzialny jest wobec klienta za świadczenie usług drogą elektroniczną. Do obowiązków sprzedawcy należy wystawianie dowodów sprzedaży (paragonów, faktur), a także obsługa zwrotów i reklamacji.
W drugim przypadku sklep nie jest w świetle prawa usługodawcą, pełni jedynie rolę pośrednika. Klient zamawia produkt w sklepie, ale umowę sprzedaży zawiera z dostawcą. Rola hurtowni, producenta lub importera nie sprowadza się jedynie do dostarczenia towaru do zamawiającego. Będąc sprzedawcą, musi wystawić również dowód sprzedaży i wypełnić inne obowiązku, które prawnie wynikają z zawarcia umowy sprzedaży.
Otwierając sklep działający w oparciu o dropshipping, musisz podpisać umowę z dostawcą. To ważny dokument, który będzie regulował warunki Waszej współpracy. Dość często równoznaczne z podpisaniem umowy jest zaakceptowanie regulaminu hurtowni podczas rejestracji na jej platformie sprzedażowej. Warto zwrócić szczególną uwagę na kilka kwestii:
Podstawowym dokumentem, niezbędnym dla funkcjonowania każdego sklepu internetowego, również dropshippingowego jest regulamin. Powinien być dostosowany do wariantu działalności – w zależności od tego, czy w świetle prawa jesteś sprzedawcą, czy pośrednikiem. W regulaminie powinny znaleźć się informacje określające rodzaj i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną oraz warunków ich świadczenia. W regulaminach sklepów internetowych znajdują się m.in.:
Innym ważnym dokumentem dla sklepu dropshippingowego jest polityka prywatności, czyli dokument określający sposoby przetwarzania danych osobowych użytkowników. Dane osobowe zbierane są m.in. przy zapisach na newsletter, w formularzach kontaktowych lub przy sprzedaży produktów. Prawo nie wymaga, by polityka prywatności znajdowała się na platformie sklepu, ale ponieważ zamieszczenie odpowiedniej zakładki na stronie jest rozwiązaniem bardzo wygodnym, większość sprzedawców w taki właśnie sposób realizuje obowiązek informacyjny. Polityka prywatności zawiera m.in. informacje na temat:
Sklep internetowy powinien być zgodny z RODO – unijną dyrektywą dotyczącą ochrony danych osobowych. W tym kontekście trzeba zadbać nie tylko o odpowiednio skonstruowany regulamin i politykę prywatności, ale również o szereg innych kwestii i dokumentów, m.in. certyfikat SSL, politykę plików cookies, wzory formularzy dla klientów (m.in. dotyczące odstąpienia od umowy, reklamacji) czy upoważnienie i rejestr osób upoważnionych do przetwarzania danych wrażliwych. W związku z tym, że w dropshippingu dane kupujących przekazywane są innemu podmiotowi (dostawcy, który odpowiedzialny jest za wysyłkę zamówienia), należy wyraźnie to zaznaczyć w polityce prywatności, a z dostawcą podpisać właściwą umowę, regulującą kwestie dotyczące przekazywania tych danych.
Przeczytaj także: