Działając w branży e-commerce, można opierać swoją sprzedaż na różnych działaniach marketingowych. Dobór takiego, które świetnie sprawdza się w obszarze danej grupy docelowej to jeden z elementów sukcesu w sprzedaży internetowej. Wybierać można spośród naprawdę dużej puli różnych działań marketingowych. Każe z nich może sprawdzać się w docieraniu do innego klienta, różna będzie ich efektywność i koszty. Niektóre będą działać natychmiast, a efekt innych będzie można odczuć dopiero po kilku miesiącach. Jednym z najstarszych narzędzi internetowych wykorzystywanych do marketingu jest poczta internetowa. Mowa wtedy o email marketingu.
Spis treści
Jest to jeden z rodzaju marketingu bezpośredniego, czyli takiego, którym dociera się bezpośrednio do klienta. Tego samego typu działaniami są telefony czy SMS-y. Jednak w email marketingu wysyła się do klientów wiadomości mailowe. Mogą mieć one różną formę pod względem samej wartości, jednak taki marketing to zawsze wiadomości dostarczane pocztą elektroniczną.
Zalet tego narzędzia jest naprawdę sporo. Przede wszystkim jest ono bardzo tanie w stosunku do wielu innych. Pozycjonowanie czy reklamy w mediach społecznościowych wymagają sporej inwestycji. Email marketing będzie znacznie tańszy. Kolejna zaleta to możliwość wykonania takich działań samemu. Nie potrzeba do tego żadnych specjalistycznych narzędzi. W najprostszej formie wystarczy jakiś program pocztowy. Kiedy chce się jednak osiągnąć lepsze efekty, można użyć bardziej zaawansowanych narzędzi. Według wielu badań jest to także najlepsze działanie marketingowe, jeśli pod uwagę brać stosunek kosztów do zysków. Czyli dobrze skonstruowana kampania mailowa to najlepiej wydane pieniądze. Kolejna zaleta tego mechanizmu to możliwość jego uruchomienia w każdej chwili i z każdego miejsca. Można więc reagować na różne sytuacje na bieżąco. Email marketing może być świetnym uzupełnieniem real time marketingu, czyli takiego, który właśnie opiera swoje działania na aktualnej sytuacji społecznej, wydarzeń, jakie się dzieją itp. Email marketing to także bardzo precyzyjnie działania, wiadomo do kogo się kieruje swój przekaz. W przypadku reklam czy wielu innych form marketingu można określić grupę docelową po wielu czynnikach, jednak ostatecznie nigdy nie wie się, do kogo trafiła dana reklama. W przypadku email marketingu wie się dokładnie kto jest odbiorcą treści, które się wysyła. Kolejna zaleta to łatwy pomiar skuteczności. Można sprawdzić, ile wiadomości w ogóle ktoś przeczytał, jaki procent ludzi, odpowiedziało czy w jakiś innym sposób zareagowało na taką wiadomość. Emil to także narzędzie, dzięki któremu można dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. Nie ma tak naprawdę znacznie, do ilu osób chce się wysłać swoje wiadomości, koszty, jak i czas spędzony nad takim działaniem będą w każdym przypadku takie same.
Przede wszystkim ofertę chce się kierować do osób, które w jakiś sposób są zainteresowane są tym, co sprzedaje sklep. Jedna grupa to będą osoby, które już zrobiły w nim zakupy i ich maila pozyskało się już przy rejestracji lub podczas składania zamówienia, jeśli konta nie zakładały. Drugą grupą mogą być osoby, które zostawiły swój adres mailowy w zamiana za coś innego. Do takiego działania można namówić użytkowników poprzez oferowanie kodu rabatowego do sklepu w zamian za zapisanie się do newslettera. Narzędziem, które może służyć do pozyskiwania maili będzie też blog. Oczywiście taki, który jest w jakiś sposób połączony ze sklepem. Można zaproponować dostęp do jakiegoś ebooka lub ciekawego kursu w zamian za to, że ktoś zgodzi się dostawać wiadomości marketingowe mailem.
Taka forma dotarcia do klienta może mieć wiele celów.
Jak już wspominaliśmy, kampanie mailowe mogą mieć różne cele. To właśnie od nich powinno uzależniać się treść wiadomości. W wiadomości do klienta lub potencjalnego klienta mogą więc się znaleźć poniższe rzeczy.
Przede wszystkim wiadomość musi wyróżniać się już od samego początku, tak by klient zechciał w nią w ogóle kliknąć. Jeśli to zrobi, to już połowa sukcesu. Warto więc pomyśleć o ciekawym tytule, który zachęci do przeczytania reszty treści. Kolejne, o czym trzeba pamiętać to możliwe krótkie komunikaty i rzeczowa treść. Jeśli stworzy się ścianę tekstu to można być niemal pewnym, że 99% osób nie przeczyta nawet pierwszego zdania w tym mailu. Jeśli wiec piszę się więcej niż 2-3 zdania, warto tekst podzielić na akapity. W mailach dobrze jest też używać grafiki. Może ona w łatwy sposób wyrazić to, co żeby opisać słowami wymaga bardzo dużej ilości treści. Jeśli chce się, żeby klient wykonał jakąś konkretną czynność, np. kupił nowododany produkt do oferty, to trzeba umieścić tak zwane CTA, czyli call to action. Jeśli natomiast nastawia się na relacje z klientem i chce tworzyć długie angażujące treści, to trzeba mieć na nie dobry pomysł. W Internecie jest mnóstwo informacji, którymi każdy jest codziennie zalewany. Dlatego w takim mailu, każde kolejne zdanie musi zachęcać do przeczytania kolejnego, a ostatnie powinno sprawić, że klient będzie z niecierpliwością oczekiwał kolejnego maila, lub po prostu zakupi to, o czym mowa była w tekście.
Działania marketingowe oparte o tworzenie maili to, mimo że jeden z najstarszych sposobów na dotarcie do klienta, to wciąż mocno niedoceniany. Jeśli chodzi o stosunek kosztów do zysków, to jest to najbardziej efektywne działanie marketingowe. Można bardzo precyzyjnie określić do kogo trafi taka treść, dociera się bezpośrednio do osoby zainteresowanej. Można w łatwy sposób mierzyć efektywność takich kampanii. Trudno więc sobie wyobrazić powód, dla którego nie warto by było korzystać z tego narzędzia. Jest tanie, efektywne i można dzięki niemu docierać w bardzo krótkim czasie do szerokiego grona odbiorców.
Przeczytaj także: