Chińska firma, jeszcze kilka lat temu nikomu nieznana, osiągnęła niebywały sukces. Jako właściciel m. in. sklepu Aliexpress cieszy się niebywałymi dochodami i jest uważana za jedno z największych przedsiębiorstw świata. Co jest źródłem tego osiągnięcia?
Kiedy chiński nauczyciel języka angielskiego Jack Ma uświadomił sobie potęgę Internetu, założył witrynę chinapages.com. Był to wirtualny katalog zawierający adresy chińskich firm, a zarazem pierwszy prywatny serwis internetowy w Chinach. Niedługo potem, w roku 1999, Jack Ma założył przedsiębiorstwo Alibaba Group. Przy pomocy przyjaciół, których mianował wspólnikami, postanowił stworzyć platformę e-commerce, z której kontrahenci mogli dokonywać zakupów. Firma rozwijała się stosunkowo wolno, ale konsekwentnie, skupiając się głównie na budowaniu zasięgu zamiast na generowaniu zysków. Jej działania i potencjał zostały jednak dostrzeżone przez kilka podmiotów, które postanowiły w nią zainwestować.
W 2002 roku strona Alibaba.com miała już ponad milion użytkowników i zaczęła przynosić zyski. Jack Ma postanowił rozbudować biznes. Pozyskał ponad 80 milionów dolarów od kilku istotnych chińskich inwestorów. Stworzył serwis aukcyjny TaoBao, platformę płatniczą Alipay oraz Aliexpress i Tmall. Spółki Alibaba Group wypracowały sobie w Chinach silną pozycję, stając się poważnym zagrożeniem dla konkurencji ze Stanów Zjednoczonych. Firma pozwoliła wielu małym przedsiębiorstwom rozpoczęcie współpracy z azjatyckimi dostawcami.
Alibaba Group zadebiutowała na giełdzie we wrześniu 2014 roku, odnosząc spektakularny sukces. Sprzedano więcej akcji niż zakładano, a w ciągu kilku pierwszych minut rozeszło się ich ponad 100 milionów. Wiedząc, że jedynie stały rozwój może zagwarantować firmie przyszłość, Jack Ma postanowił usprawniać system szybkich płatności i usługi logistyczne. Firma stworzyła także chiński odpowiednik Black Friday – Single Day, którego zasięg na chińskim rynku jest większy niż Black Friday i Cyber Monday razem wziętych.
Sukces Alibaba Group tkwi w różnorodności – firma nie skupia się wyłącznie na e-commerce, ale rozwija także handel za pomocą urządzeń mobilnych (m-commerce). Ponadto wysokie zyski wynikają z faktu utrzymywania kosztów na stosunkowo niskim poziomie. Jack Ma wielokrotnie podkreślał, że starał się rozsądnie zarządzać budżetem, zwłaszcza, kiedy nie dysponował dużymi zasobami finansowymi. Pieniądze w jego przekonaniu mają stanowić narzędzie, a nie cel sam w sobie. Często powtarzał też, że nie jest sztuką pozyskanie pracowników od konkurencji, ale budowanie od podstaw dobrych relacji z osobami związanymi już z firmą.
Jack Ma uważa, że zwiększone zatrudnienie kobiet wpływa pozytywnie na funkcjonowanie firmy, nadając jej szersze spojrzenie, pozwalające dostrzec więcej możliwości oraz zarządzać organizacją w sposób stabilny.
Obecnie chiński rynek sprzedaży internetowej jest najszybciej rosnącym na świecie.
Przeczytaj także: