Łączenie pasji z pracą nigdy nie jest łatwe. Nie każdą pasję można monetyzować, jednak wielu ludzi chciałby właśnie zarabiać, robiąc to, co kochają. Jednym z taki sposobów jest zarabianie na robieniu zdjęć. Jednak nie wystarczy to, że robi się bardzo dobre zdjęcia. Trzeba jeszcze umieć je sprzedać. Do tego przyda się odpowiednia wiedza. Internet to świetne miejsce zarówno do promocji swojego biznesu związanego z fotografowaniem, jak i sprzedaży bezpośredniej zdjęć. Jak to robić i gdzie sprzedawać zdjęcia? W tym artykule przygotowaliśmy trochę rad i wskazówek, które mogą pozwolić spieniężyć pasję, jaką jest fotografia.
Spis treści
Mimo że większości fotografia kojarzy się wyłącznie z robieniem zdjęć na różnych imprezach okolicznościowych, to rzeczywistość jest zupełnie inna. Oczywiście, jeśli ktoś chce się specjalizować w zdjęciach ślubnych czy komunijnych to żaden problem. Jednak Internet to naprawdę duże możliwości, jeśli mowa o sprzedaży fotografii. Można po prostu sprzedawać swoje zdjęcie na własnej stornie internetowej w formie sklepu internetowego. Mogą to być różne formy fotografii, zarówno cyfrowa, jak i fizyczna. Kolejny sposób to sprzedaż zdjęć na różnego rodzaju bankach fotografii. Na tych ostatnich zresztą można zarabiać wielokrotnie, choć oczywiście konkurencja jest bardzo duża.
Taka forma to oczywiście pełna kontrola nad procesem sprzedażowym i możliwość reklamy swoich produktów, w tym przypadku zdjęć. Przygotowanie takiego sklepu pod względem jakościowym nie powinno w żaden sposób różnić się od sklepów oferujących inne artykuły. Musi w nim się być łatwo i intuicyjnie poruszać, warto sprawić, żeby był czytelny i dawało w nim nietrudno zlokalizować najważniejsze informacje. W takim sklepie można sprzedawać zarówno swoje zdjęcia w formie cyfrowej, jak i fizycznej. Forma fizyczna to mogą być wysokiej jakości printy przeznaczone do powieszenia na ścianie. Taki sklep internetowy to także duże możliwości promocji, warto więc odpowiednio dostosować jego ofertę. Można mieć zdjęcia z różnych kategorii, dzięki czemu promować je w odpowiednich miejscach. Fotografia tematyczna to coś, co się sprzedaje. Zdjęcia zwierząt dobrze jest promować w mediach społecznościowych do osób związanych w jakiś sposób ze zwierzętami. Jeśli ktoś jest miłośnikiem gór, to chętnie kupi fotografię z górskim krajobrazem, którą powiesi na ścianie. Niewątpliwym atutem mediów społecznościowych jest możliwość personalizacji reklamy. Dzięki temu można właśnie dotrzeć do fanów górskich wycieczek, ale też różnych innych grup odbiorców.
Zakładając własny sklep internetowy, ma się ogromną dowolność, jeśli chodzi o to, co się w nim sprzedaje. Fotografię można dzisiaj wydrukować nie tylko na papierze. Dużą popularnością cieszą się plakaty metalowe, które z powodzeniem zastępują w dzisiejszych wnętrzach obrazy. Żeby sprzedawać koszulki czy kubki z nadrukami wcale nie trzeba mieć specjalnych narzędzi. Wystarczą wysokiej jakości zdjęcia. Samą usługę można podzlecić zewnętrznej firmie. Przy czym nie przeszkadza to w niczym, aby być bezpośrednim sprzedawcą takich koszulek czy kubków w stosunku do swojego klienta.
Z gruntu niczym nie różni się on od zwykłego sklepu internetowego. Najważniejsze będzie więc wykupienie domeny. Warto, żeby łączyła się ona w jakiś sposób z nazwą sklepu. Łatwiej w ten sposób dać się zapamiętać klientom. Po wykupieniu domeny trzeba postawić sam sklep internetowy. W przypadku sklepu ze zdjęciami najlepszym rozwiązaniem wydaje się odpowiednia platforma sprzedażowa oparta o abonament. Można oczywiście budować sklep od zera, jednak wydaje się to po prostu nieopłacalne. Koszty takiego przedsięwzięcia to przynajmniej kilkanaście tysięcy złotych. Natomiast platforma sprzedażowa to możliwość uruchomienia niemal od razu, a także łatwość obsługi i niskie koszty utrzymaniu. Próg wejścia w przypadku sklepu opartego o platformę sprzedażową jest bardzo niski i taką działalność może rozpocząć niemal każdy.
Dobrym sposobem na zarabianie na zdjęciach jest sprzedaż zdjęć z imprez sportowych. Oczywiście trzeba tutaj porozumieć się z organizatorem wydarzenia, ale wcale nie musi on płacić za obsługę fotograficzną. W końcu mowa o sprzedaży zdjęć. Uczestnicy wszelkich wydarzeń lubią pochwalić się takimi fotografiami lub zachować je na pamiątkę. Chętnie więc kupią zdjęcia. Najlepiej sprzedawać je właśnie na własnej stronie w formie sklepu internetowego. Jako zdjęcia pokazowe najlepiej umieszczać takie o niskiej rozdzielczości i ze znakiem wodnym. Po zakupie natomiast użytkownik powinien otrzymać wysokiej jakości zdjęcia bez znaku wodnego.
To popularny i wymagający najmniej wysiłku sposób na zarabianie na swoich zdjęciach. Łatwy, przynajmniej jeśli chodzi o samo wrzucenie zdjęć do takiego banku. Wystarczy założyć tam konto i można wrzucać zdjęcia. Jednak konkurencja jest bardzo duża na takich portalach. Nie wystarczy więc wyjść do parku, zrobić kilka zdjęć, umieścić na portalu i cieszyć się ich sprzedażą. Zdjęcia przeznaczone do banków, czyli tak zwane stockowe muszą być przemyślane. Warto zastanowić się jakiego rodzaju zdjęć szukają tam ludzie. Przeważnie są to zdjęcia do różnego rodzaju artykułów czy wpisów blogowych, postów w mediach społecznościowych, tekstów do czasopism i gazet. Takie zdjęcia muszą więc odnosić się do określonej tematyki. Ktoś, pisząc o bólu głowy będzie szukał zdjęcia osoby, po której widać, że dręczy ją migrena. Ktoś będzie pisał o problemie zanieczyszczenia środowiska, może szukać zdjęcia dymiącej elektrowni węglowej. Właśnie dlatego takie zdjęcia muszą skupiać się na konkretnych detalach i elementach. Równie ważny jest opis zdjęcia, po którym będzie ono wyszukiwane. Oczywiście wysoka jakość techniczna to podstawowa cecha każdego wrzucanego do banku zdjęcia. W tym celu trzeba nie tylko wykonywać fotografie zgodnie ze sztuką fotografii, ale i zając się ich obróbka techniczną.
Robienie zdjęć i ich sprzedawanie to świetne połączenie pasji z pracą. Sposobów na zarabianie na zdjęciach jest naprawdę sporo. Można oferować swoje usługi jako fotograf na imprezy, ale też sprzedawać swoje fotografie bezpośrednio w Internecie. Własny sklep internetowy lub banki zdjęć. Fotografia cyfrowa lub fizyczna. Zdjęcia w tradycyjnej formie, a może jako plakaty czy nadruki na koszulki. Możliwości jest naprawdę sporo. Internet daje także duże możliwości, jeśli chodzi o promocję zdjęć. Ważne jest jedynie dobranie odpowiednich środków w zależności od osób, do których ma być kierowana oferta.
Przeczytaj także: