Produkty konopne cieszą się rosnącą popularnością. Kannabidiol (CBD) ma szerokie właściwości terapeutyczne, przy czym nie wykazuje działania psychoaktywnego, nie uzależnia, nie powoduje skutków ubocznych i – co najważniejsze – jest całkowicie legalny. Biorąc pod uwagę ogromny potencjał branży e-commerce, otworzenie sklepu z produktami CBD może być intratnym pomysłem na biznes. Sprawdź, jak w prosty sposób otworzyć sklep konopny i co warto wiedzieć o sprzedaży CBD.
Spis treści
Produkty zawierające CBD są w Polsce legalne. Nie ma więc żadnych przeszkód, by otworzyć stacjonarny sklep konopny lub sprzedawać je przez Internet. Tego rodzaju wyroby muszą jednak spełniać pewne wymagania. Co warto wiedzieć o CBD? Kannabidiol pozyskiwany jest z konopi włóknistych, czyli gatunku konopi siewnych (Cannabis sativa L.). W odróżnieniu od konopi indyjskich (Cannabis indica), z których wytwarzana jest marihuana, konopie siewne zawierają jedynie niewielkie ilości psychoaktywnego tetrahydrokannabinolu (THC). Dopuszczalną ilość THC w takich produktach reguluje Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. Artykuły konopne, którymi zgodnie z prawem można handlować, mogą zawierać maksymalnie 0,2% THC. Według przepisów uprawa konopi włóknistych może być legalnie prowadzona na potrzeby przemysłu włókienniczego, chemicznego, celulozowo-papierniczego, spożywczego, kosmetycznego, farmaceutycznego, materiałów budowlanych oraz nasiennictwa.
PKD to kod opisujący rodzaj wykonywanej działalności. Wskazywany jest przez przedsiębiorcę przy rejestrowaniu działalności, a konkretnie przy wypełnianiu wniosku CEIDG-1. Podstawowy kod dla sklepów internetowych to 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. W przypadku sprzedaży produktów konopnych, warto wziąć pod uwagę również następujące kody PKD:
Na rynku dostępne są różne produkty zawierające CBD. Co można sprzedawać? Zarówno w stacjonarnych, jak i w internetowych sklepach konopnych najczęściej można kupić:
Oprócz tego w sklepie internetowym z CBD można sprzedawać różnego rodzaju akcesoria do suszu, takie jak np. fajki, waporyzatory, bonga, lufki, bibułki, młynki czy specjalne pojemniki do przechowywania suszu w odpowiednich warunkach.
Otworzenie własnego sklepu internetowego z CBD nie musi być skomplikowane. Zobacz, skąd brać produkty konopne i jak zorganizować sprzedaż. Podpowiadamy również, w jaki sposób szybko i przy małych nakładach finansowych rozpocząć działalność.
Prawo pozwala uprawiać konopie siewne, aby pozyskiwać z nich olej CBD (konieczne jest jednak uzyskanie specjalnego zezwolenia na uprawę). Można więc sprzedawać własne wyroby, ale trzeba pamiętać, że na producentach artykułów konopnych ciąży szereg obowiązków. Jeśli chcesz założyć sklep internetowy i po prostu zarabiać na sprzedaży produktów z CBD, znacznie wygodniejszym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z odpowiednią hurtownią lub bezpośrednio z producentem. W związku z tym, że produkty konopne cieszą się dużą popularnością, znalezienie dostawcy raczej nie powinno nastręczać trudności. Warto przy tym zauważyć, że dla dzisiejszych konsumentów liczy się nie tylko cena produktów, ale również ich jakość. Aby móc zapewnić swoim klientom wysokiej jakości artykuły CBD, powinieneś najpierw zaznajomić się z ofertami różnych dostawców i sprawdzić, czy produkty mają np. odpowiednie certyfikaty i czy są bezpieczne. Chcesz otworzyć internetowy sklep konopny, ale nie masz wystarczających funduszów na zakup towaru lub nie chcesz ryzykować? Możesz spróbować swoich sił w dropshippingu. To model sprzedaży przez Internet, w którym odpowiedzialność za realizację i wysyłkę zamówienia do klienta końcowego przeniesiona jest na dostawcę. Klient wybiera interesujące go produkty i kupuje je w Twoim sklepie. Jako sprzedawca to Ty wystawiasz dowód zakupu, ale złożone zamówienie trafia do hurtowni, gdzie jest kompletowane, pakowane i wysyłane. W ten sposób nie ponosisz żadnego ryzyka i nie musisz martwić się o koszty magazynowania towarów ani podpisywać umów z firmami kurierskimi.
Sporym wyzwaniem może wydawać się stworzenie strony internetowej. Warto wiedzieć, że zbudowanie funkcjonalnego i estetycznego sklepu nie musi wiązać się z dużymi kosztami. Jeśli chcesz zacząć zarabiać na sprzedaży produktów z CBD, bardzo dobrym, a przy tym korzystnym finansowo rozwiązaniem może być otworzenie sklepu na platformie SaaS (Software as a Service). Tego rodzaju oprogramowanie pozwala zacząć sprzedaż właściwie natychmiast, nawet jeśli zupełnie nie znasz się na budowaniu stron i programowaniu. Czym jest oprogramowanie SaaS i jak działa? To rozwiązanie chmurowe. Aby otrzymać dostęp do aplikacji, wystarczy opłacić abonament u dostawy usługi. Wykupując usługę, otrzymujesz gotową platformę sklepową, a obsługę sklepu możesz prowadzić z dowolnego miejsca i na dowolnym urządzeniu. Jedyne, co musisz mieć, to dostęp do Internetu. Możliwość wprowadzania produktów do sklepu metodą drag and drop i dostępne integracje znacznie upraszczają prowadzenie sklepu. Co ważne, opłacasz jedynie abonament, nie musisz więc martwić się o serwer czy o wykupienie domeny. Wszystkie sprawy techniczne, takie jak np. aktualizacja oprogramowania, a także zgodność strony z RODO leżą w gestii usługodawcy. SaaS to dobre rozwiązanie zarówno dla sklepów, które dopiero startują, jak i tych, które istnieją już na rynku i ciągle się rozwijają.
Sklep internetowy powinien być funkcjonalny i przyjazny dla klientów, a strona czytelna i estetyczna. Jeśli zdecydujesz się na otworzenie sklepu na platformie SaaS, będziesz mógł wybrać jeden z gotowych już szablonów – usługodawcy zazwyczaj oferują przejrzyste i nowoczesne szablony, które przystosowane są również do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Zadbaj o przejrzyste menu oraz o odpowiednie nazwy poszczególnych kategorii i podkategorii. Dzięki temu użytkownicy będą mogli bez problemu poruszać się po sklepie. Bardzo ważnym elementem jest sprawnie działająca wyszukiwarka produktów. Możliwość filtrowania i sortowania wyników wyszukiwania, a także takie funkcje jak np. automatyczna korekta błędów czy rozpoznawanie synonimów na pewno ułatwią klientom znalezienie interesującego ich artykułu. Warto również dodać sekcję z produktami sugerowanymi (np. na podstawie historii wyszukiwania lub historii zakupów). Ponieważ w sklepie internetowym klient ma ograniczone możliwości zapoznania się z produktem, istotne są również zdjęcia oraz dokładne opisy produktów. Pamiętaj, że klienci preferują różne metody płatności i różne formy wysyłki – dostosuj sklep do ich potrzeb. Dobrym rozwiązaniem są bramki płatności, które pozwalają opłacić zamówienie w różny sposób, np. szybkim przelewem, za pośrednictwem platformy PayPal czy BLIKIEM. Na pewno warto także zaproponować kilka opcji wysyłki, np. kurierem lub pocztą na wskazany adres, do punktu odbioru lub do paczkomatu.
Przeczytaj także: