Jedną z zalet zakupów w Internecie jest ich szybkość. To właśnie z tego powodu często klienci wolą kupić coś w sieci. Dlatego też tak ważne jest, jak szybko działa strona internetowa sklepu, który się prowadzi. Jeśli coś będzie ładować się zbyt długo może zniechęcić klienta. W dzisiejszym tekście podpowiemy więc co zrobić, żeby przyspieszyć działanie witryny sklepu.
Spis treści
Dobrze działający sklep to wiele elementów, które muszą ze sobą współgrać. Nie wystarczy, że będzie prowadziło się świetne działania marketingowe i miało atrakcyjną ofertę. Na sprzedaż w sklepie internetowym wpływa wiele czynników. Ważna jest także sama witryna sklepu. Musi być ona przyjazna dla klienta, zakupy po prostu musi robić się na niej wygodnie. Żeby to było możliwe strona sklepu, powinna być oczywiście czytelna, łatwo musi być, znaleźć wszelkie niezbędne informacje, ale też prędkość jej ładowania musi byś stosunkowo szybka. Internauci nie lubią czekać zbyt długo na wczytanie się jakiejś strony, jeśli będzie to trwało zbyt długo, to po prostu zamkną taką zakładkę. Dobrze jest więc tego uniknąć. Według danych 40% użytkowników internetu rezygnuje z wejścia na stronę, jeśli ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Łatwo więc obliczyć, że można w ten sposób stracić prawie co drugiego potencjalnego klienta. Kissmetrics wyliczył także, że każda 1 sekunda opóźnienia we wczytywaniu się strony przekłada się na zmniejszenie konwersji o 7%. Załóżmy więc, że sklep zarabia dla kogoś 500 PLN dziennie. W takim przypadku każda sekunda opóźnia to około 26 000 PLN zarobionych mniej w ciągu roku. Łatwo wywnioskować, że zdecydowanie warto podjąć wszystkie możliwe działania, żeby sprawić aby sklep działał po prostu szybko. Szybko ładująca się strona to także lepsze oceny przez roboty Google. To z kolei może przekładać się na lepszą pozycję w wyszukiwarce.
To miejsce na którym znajduje się witryna sklepu. Bez niego nie można w żaden sposób działać w sieci. To od niego w dużej mierze zależy także szybkość ładowania się sklepu. Trudno udzielić tu jednoznacznej porady. To jaki serwer będzie optymalny, zależy od kilku czynników. Najważniejszy będzie sam ruch na stronie sklepu. Oczywiście im jest on większy tym wydajniejszy serwer będzie niezbędny. Warto tutaj po prostu skonsultować się ze swoim hostingiem. Ich specjaliści powinni móc odpowiedzieć na takie pytanie. To, co można powiedzieć bez względu na to, jaki jest ruch w sklepie to lokalizacja serwerów. Tutaj jednak nie zawsze łatwo będzie wybrać tę właściwą. Im bliższa lokalizacja użytkownika, tym szybciej będzie ładował się sklep. Jeśli więc oferuje się coś klientom z Polski, to warto zainwestować w serwer w Polsce. Jednak w przypadku kiedy oferuje się coś klientom z całego świata to nie ma uniwersalnej lokalizacji, która będzie tak samo optymalna bez względu na miejsce przebywania klientów. Trzeba też pamiętać, że jeśli jakaś firma jest np. polska, to nie oznacza automatycznie, że serwery znajdują się na terenie polski. Każdorazowo warto więc zapytać dostawcę usługi, gdzie mieści się serwerownia. Dobrze jest też, jeśli serwery działają w oparciu o dyski SSD. Są one znacznie szybsze niż standardowe HDD.
Wszystkie wymienione w tym podtytule elementy zajmują zdecydowanie więc pamięci niż sam tekst. Żeby ktoś mógł zobaczyć je na swoim komputerze musi je w pewien sposób ściągnąć. Czas, jaki będzie na to potrzebny, zależy oczywiście o szybkości łącza użytkownika, ale także od wielkości samych plików. Dlatego warto przeprowadzić swoisty audyt sklepu pod tym kątem. Zasada jest tutaj dość prosta. Im większa rozdzielczość grafiki, tym więcej ona waży. Rzadko kiedy potrzebne jest wstawianie obrazków w wysokiej rozdzielczości. Zdecydowanie lepiej jest, żeby grafika ładowała się szybko. Co z tego, że coś będzie wysokiej jakości, skoro większość klientów nie będzie czekać na załadowanie się takiej grafiki. Jeśli nie ma się pewności co do tego, w jakiej rozdzielczości wrzucić obraz na stronę, można po prostu sprawdzić samu, czy dana jakość wydaje się wystarczająca. Można też skorzystać z różnych narzędzi, które będą optymalizować grafiki. Jednym z nich jest strona optimazilla. Wystarczy wejść na tę stronę i wrzucić swoje grafiki, następnie je pobrać, tak zoptymalizowane grafiki powinny zajmować zdecydowanie mniej pamięci niż nieskompresowane w żaden sposób.
Ten element dalej tyczy się zdjęć. Jest to mechanizm, dzięki któremu wszystkie grafiki będą ładować się dopiero, wtedy kiedy są potrzebne. To znaczy, że jeśli jakiś element jest na samym dole strony, to nie będzie się ona ładował od razu, tylko w momencie, kiedy użytkownik poprzez przewijanie strony znajdzie się blisko tego elementu.
Coraz częściej z różnych powodów wrzuca się na swoją stronę materiały wideo. W pierwszej chwili wydaje się, że najlepszym rozwiązanie będzie wrzucenie wideo na swój serwer i żeby taki film był bezpośrednio na stronie. Jednak nie jest to dobry pomysł. Wideo będzie bardzo obciążać łącze użytkownika i spowalniać ładowanie się strony. Dlatego zdecydowanie lepiej jest skorzystać z zewnętrznych rozwiązań. Takim jest, chociażby umieszczenie wideo na YouTube. Nie dość, że odciąży się własny serwer, to dodatkowo wideo będzie wczytywało się po prostu z bardzo szybkiego serwera, którym dysponuje serwis YouTube.
To świetny rozwiązanie, które pozwala znacznie zaoszczędzić czas potrzebny na ładowanie się strony. Jeśli ktoś pierwszy raz wchodzi na stronę sklepu, to nie przyspieszy ono w żaden sposób jego działania. Jednak właśnie wtedy, w pewien sposób „zapisuje” ono różne pliki, które składają się na stronę w pamięci komputera użytkownika. Dzięki temu, jeśli będzie wchodził on kolejny raz na stronę sklepu, to nie wszystkie pliki muszą ładować się od zera. Po prostu będą wykorzystywane te elementy, które są w cache. Pozwoli to zaoszczędzić czas potrzebny na załadowanie się strony. To jak zainstalować takie rozwiązanie zależy od systemu, o jaki ma się oparty swój sklep. Niektóre rozwiązania zawierają już cache. Jeśli się go nie ma, można skorzystać z takich narzędzi jak Full Page cache lub Varnish.
Jest to rzecz, która ma za zadanie zoptymalizować kod strony. Im kod jest dłuższy, tym dłużej ładuje się strona. Dobrze jest więc pozbyć się wszelkich zbędnych elementów. Są to między innymi spacje, entery, tabulatory, które nie mają znaczenia dla intepretowania przez przeglądarkę kodu a zwiększają rozmiar plików. Taką czynność można wykonać samemu poprzez napisanie odpowiedniego skryptu, ale dostępne są także narzędzia, które mogą to zrobić za nas. Jeśli chce jeszcze bardziej zmniejszyć się rozmiar plików, warto je po prostu skompresować. Mowa tutaj o wszystkich plikach, w których jest kod, czyli tekstowych. Sprawdzą się do tego takie narzędzia jak Gzip, Deflate, Brotli. Dzięki nim można zmniejszyć rozmiar plików o nawet 80%. Żeby to zrobić, wystarczy wpisać odpowiednie linijki kodów w pliku .htaccess.
Jeśli do strony prowadzą długie łańcuchy przekierowań, mogą one mieć wpływ na szybkość ładowania się strony. Dzieje się tak dlatego, że przeglądarka za każdym razem musi wysłać zapytanie o nowy adres url. Istnieje narzędzie do sprawdzenia przekierowań na stronie: https://httpstatus.io/
Dobrze jest wprowadzić w kodzie odpowiedni skrypt, które będzie sprawiał, że pliki będą ładować się asynchronicznie. Oznacza to po prostu, że kilka z nich będzie ładować się jednocześnie. Pozwala to zaoszczędzić czas w stosunku do ładowania jeden po drugim.
Witryna sklepu powinna być projektowana nie tylko pod użytkowników, którzy korzystają z komputerów osobistych, ale także pod takich, którzy będą przeglądać stronę na smartfonach. Taka strona powinna wyglądać inaczej. Przede wszystkim jej układ powinien być inny, ale także powinna być lżejsza, gdyż z telefonów korzysta się często w miejscach, w których nie ma dostępu do szybkiego łącza internetowego.
Na rynku jest wiele narzędzi, dzięki którym można obiektywnie sprawdzić i ocenić szybkość ładowania się strony. Jednym z tych, które cieszą się największą popularnością jest Google PageSpeed Insights. Jak sama nazwa wskazuje jest to narzędzie Google. Dzięki niemu można szybko dokonać analizy szybkości ładowania się swojej strony. Wystarczy w aplikacji podać adres swojej strony i Google po chwili prześle informacje o jej ocenie. Pod oceną będzie można zobaczyć także jaki zakres ocen jest dobry, a jaki przekłada się na niską jakość. Jednak oprócz samej oceny to narzędzie tworzy także swoistego rodzaju raport. Można w nim zobaczyć nie tylko, co wymaga poprawy, ale Google podaje także linki do swoistych poradników, które mogą pomóc zoptymalizować konkretne obszary witryny.
Inną wartą poznania aplikacją, która ocenia szybkość strony Pingdom Website Speed Test. Można w nim na przykład wybrać lokalizację serwera, z którego ma być przeprowadzony test. Powinno się oczywiście wybrać taki, który jest najbliżej lokalizacji serwera swojego usługodawcy hostingowego. Ta aplikacja także oferuje raport. Pokazuje w nim procentowo jakie elementy, w jakim stopniu wpływają na szybkość strony.
Szybkość ładowania się strony to jeden z wielu elementów, który składa się na dobrze prosperujący sklep internetowy. Dlatego warto o to zadbać. Część przedstawionych tutaj pomysłów może wydawać się nieznaczących i niemających wpływu na szybkość strony. Faktycznie może tak być. Jednak tylko dopóki rozważamy każdy z tych elementów z osobna. Wszystkie razem mogą dać odczuwalny efekt, który przełoży się na szybkość strony. Oczywiście nie wszystkie te modyfikacje można wprowadzić samemu. Przy części z nich niezbędna będzie pomoc programisty. Jednak warto za nią zapłacić, aby cieszyć się szybko działającą stroną, której nie opuszczają zniecierpliwieni klienci. Więcej klientów to więcej szans na dokonanie transakcji, a więc i większa sprzedaż, czyli to, do czego dąży każdy sprzedawca.
Przeczytaj także: