Bycie wysoko w wynikach wyszukiwania pomoże rozwinąć praktycznie każdy biznes. Dlatego jest to jeden z tych elementów marketingu, który zdecydowane warto rozwijać i w niego inwestować. Jednak tak jak w każdej innej kwestii, warto monitorować swoje postępy. Przydatne będą do tego różne programy, o których opowiemy w dzisiejszym artykule.
Spis treści
Zanim przejdziemy do samych programów, które pozwalają monitorować postępy w pozycjonowaniu wyjaśnimy, czym ono jest. Każdy, kto korzysta z internetu, na pewno wpisywał coś kiedykolwiek do wyszukiwarki. Wpisując jaką frazę, pojawiają się konkretne strony internetowe, czyli tak zwane wyniki wyszukiwania. W pozycjonowaniu chodzi więc o to, żeby w przypadku konkretnych fraz znaleźć się jak najwyżej w tych wynikach. Wszystko dlatego, że w ludzie w ten sposób robią zakupy w Internecie i szukają firm, które oferują konkretne usługi. Jeśli ktoś szuka ekspresu do kawy, to wpisze w Google właśnie frazę „ekspres do kawy”. Każdy kto sprzedaje ekspresy, chciałby pojawić się jak najwyżej w wynikach takiego wyszukiwania, bo dzięki temu po prostu na stronę sklepu wejdą klienci. Oczywiście nie oznacza to automatycznie sukcesu w sprzedaży. Sama oferta również musi bardzo atrakcyjna. Dlatego warto pamiętać też o tym, że nie można skupiać się wyłącznie na pozycjonowaniu. Trzeba zadbać o każdy aspekt swojej oferty.
Oczywiście to jak ważny jest to kanał, będzie zależeć od tego, w jakiej branży się działa. Jednak w bardzo dużej ilości przypadków to właśnie pozycjonowanie będzie stanowiło podstawowe źródło klientów. Powinno się więc je rozpocząć od samego początku działalności sklepu. Pozycjonowanie może być stałym kanałem sprzedaży, który będzie doprowadzał do sklepu duże ilości klientów. Oczywiście powinno się pamiętać także o innych kanałach, aby możliwe dywersyfikować je, jednak to właśnie pozycjonowanie może być tym podstawowym.
Wiemy już czym jest samo pozycjonowanie i dlaczego warto prowadzić działania z nim związane w swojej firmie. Teraz więc wyjaśnimy czym jest sama pozycja. Jak sama nazwa wskazuje, jest to miejsce, na którym jest wyświetlana strona po wpisaniu przez użytkownika konkretnej frazy. Oczywiście praktycznie każdy biznes będzie miał bardzo dużą ilość po wpisaniu których, będzie pojawiał się w wynikach wyszukiwania. Jednak przy samym pozycjonowaniu warto skupić się tylko na kilku z nich. Próba pozycjonowania się na bardzo wiele fraz kluczowych może sprawić, że na żadnej z nich nie będzie się na wysokiej pozycji. Bo tak naprawdę dobra pozycja to taka, kiedy strona wyświetlana jest na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Na każdą następną stronę wchodzi bardzo niewielu użytkowników. Można też podzielić frazy na dwa rodzaje. Jedne to frazy, które odpowiadają w pewien sposób na zapytania o fakty. Jeśli ktoś wpiszę w wyszukiwarkę zapytanie „liczba ludności Brazylii”, to wejdzie tylko i wyłącznie w jeden wynik wyszukiwania, bo na nim znajdzie odpowiedź. Nie będzie miał potrzeby porównywania tego z innymi miejscami w sieci. Inaczej będzie w przypadku swego rodzaju pytań otwartych. Ktoś, wpisując „najlepsza kreacja na studniówkę”, prawdopodobnie wejdzie na kilka wyników wyszukiwania, wszystko po to, żeby porównać opinie. Dlatego też, jeśli pozycjonuje się na jakąś frazę „faktograficzną”, to trzeba mieć świadomość, że zdecydowana większość użytkowników kliknie tylko w jeden, pierwszy wynik wyszukiwania. Oczywiście pojawienie się tak wysoko, w zależności od frazy, będzie wymagać spędzenia dużej ilości czasu nad działaniami związanymi z SEO.
Jak już wspomnieliśmy, działania SEO w wielu przypadkach będą tymi, które mogą stanowić podstawowy kanał sprzedaży. Jednak, jeśli oczekuje się od nich efektów, trzeba mieć także świadomość, że wymagają dużych nakładów pracy, a więc i efekty przyjdą dopiero z czasem. Z jednej strony wiąże się to z tym, że trzeba po prostu być cierpliwym. W przypadku najbardziej konkurencyjnych branż i fraz efekty mogą przyjść dopiero nawet po roku czy dwóch. Tak długi czas wiążę się także z wydawaniem odpowiedniej kwoty na takie działania. Niezależnie od tego, jaki biznes się prowadzi, dobrze jest nie marnować żadnego budżetu. Właśnie dlatego warto monitorować działania SEO. Po prostu, żeby sprawdzić, czy pieniądze, które wydaje się na pozycjonowanie, rzeczywiście przyniosą pożądane efekty. Jeśli więc pozycja strony stale się podnosi, to znaczy, że działania przynoszą efekt. Kiedy tak nie jest, warto przyjrzeć się tym działaniom. Być może coś wymaga poprawy.
Przed podjęciem samych działań pozycjonerskich powinno się sprawdzić, czy Google w ogóle zindeksowało stronę. Można to zrobić w bardzo prosty sposób. Wystarczy otworzyć wyszukiwarkę Google i wpisać site:adres strony, którą chce się zweryfikować. Jeśli wynik wyszukiwania będzie zawierał adres strony, to znaczy, że jest ona zindeskowana i można przystąpić do działań związanych z samym pozycjonowaniem.
Sposobów na to jest kilka. Oczywiście pierwszy, jaki przychodzi na myśl to ręczny, czyli wpisanie jakiejś frazy w wyszukiwarkę i po prostu policzenie, na której pozycji jest się w wynikach wyszukiwania. Może to być dobry sposób, jeśli strona jest dość wysoko. Jednak kiedy zajmuje się jakieś odległe miejsce, to policzenie tego po prostu może być niewygodne i czasochłonne. Kolejny sposób to sprawdzenie pozycji poprzez Google Search Console.
Jest to darmowe narzędzie do monitorowania pozycji. Jednak mimo tego, że Google udostępnia ją bez żadnych opłat, to jest ono bardzo rozbudowane. Można dzięki nie mu uzyskać szereg danych dotyczących naszej witryny. Są to między innymi:
Samo sprawdzenie można wykonać na kilka sposobów. Wystarczy posiadać konto Google i wykonać jedną z poniższych czynności.:
Sprawdzając pozycję swojej strony w Google, nawet w krótkim odstępie czasu można zauważyć, że może być ona różna. Nie chodzi tu koniecznie o zmianę związaną z działaniami pozycjonerskimi. Na pozycję mają wpływ nie tylko czynniki i działania SEO. Będzie ona także zależeć od tego, kto wyszukuje daną frazę. Na wyniki wyszukiwania ma wpływ na przykład miejsce, z którego się wyszukuje daną frazę. To znaczy, że dla kogoś, kto szuka danej frazy w Gdyni, będzie miał inne wyniki niż ktoś, kto wyszukuje jej w Krakowie. Kolejny czynnik to chociażby historia wyszukiwania danej osoby. Elementem, który może zaburzać obiektywną ocenę pozycji to przeglądarka, jakiej się używa i to czy ktoś jest zalogowany na koncie Google.
Oczywiście pozycję można sprawdzać nie tylko w Google. Nadadzą się także do tego inne programy. Większość z nich oferuje nie tylko sprawdzania pozycji, ale także ma inne funkcje. Dobrym sposobem na podział tych programów jest na darmowe i płatne programy.
Większość darmowych ma znacznie więcej funkcji niż tylko sprawdzanie pozycji w Google. Często jednak będą one w jakiś sposób ograniczone. Może to być zarówno rodzaj funkcji, jak i ilość ich użycia. Dopiero wykupienie pełnej wersji sprawia, że można korzystać z oprogramowania w pełni. Do takich darmowych programów należą między innymi:
W tym pierwszym można sprawdzać pozycję nawet dla kilkudziesięciu fraz kluczowych. Ten drugi pozwala na sprawdzenie pozycji dla 5 fraz kluczowych.
Często darmowe i płatne programy pokrywają się, bo jak mówiliśmy te, za które trzeba płacić, mają też swoją darmową wersję. Jednym z najchętniej używanych jest Serprobot. Ma on zarówno darmowe, jak i płatne funkcje. Do zalet tego programu można zaliczyć przede wszystkim:
Świetnym narzędziem, które także można sprawdzić za darmo, ale ma swoją płatną wersję jest Ubersuggest. Można w nim wpisać słowo kluczowe i pokaże on różne statystki dotyczące tego słowa. Przyda się ono nie tylko przy pozycjonowaniu, ale także przy tworzeniu reklam.
Zdecydowanie warto też wspomnieć o takich programach jak:
Sprawdzenie, na jakim miejscu jest dana strona w Google w oparciu o wyszukiwanie o konkretne słowo kluczowe jest niezbędnym elementem działań związanych z pozycjonowaniem. Na szczęście dzięki dużemu wyborowi, jeśli chodzi o programy, to nie jest to trudne. Każdy może wybrać taki program, który będzie odpowiadał jego wymaganiom i wykorzystać go do znacznie większej liczby funkcjonalności niż tylko monitorowanie pozycji w Google.
Przeczytaj także: