W Internecie jest wiele kanałów sprzedaży. Oczywiście dla wielu podstawowym jest własny sklep internetowy. Jednak można sprzedawać nie tylko za pośrednictwem sklepu i różnych reklam, które do niego prowadzą. Bardzo dobrym miejsce, w które warto kierować swojej wysiłki jest tak zwany marketplace. Jednym z nich jest właśnie Allegro. Jednak tak jak w każdym miejscu, dobrze jest wiedzieć jakie działania wykonywać, aby po prostu było to opłacalne. Właśnie o tym, jak skutecznie sprzedawać na Allegro jest ten artykuł.
Spis treści
Marketplace nie zawsze jest pierwszym miejscem, które przychodzi na myśl, kiedy planuje się sprzedawać cokolwiek w Internecie. Jednak jest to miejsce, w które zdecydowanie warto zainwestować. Może być też świetnym sposobem na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Zalet oferowania swoich produktów na Allegro jest całkiem sporo. Zacznijmy od samej logistyki i spraw technicznych. Przede wszystkim sprzedając na Allegro, nie trzeba mieć własnego sklepu internetowego. Każdy może po prostu zacząć coś tam sprzedawać. Nie trzeba być biegłym technicznie. Cała strona produktowa na Allegro to po prostu szablon, który wypełnia się samemu. Można oczywiście, a nawet powinno się, dodać własne teksty, zdjęcia wysokiej jakości – to wszystko zwiększa szanse sprzedaży, ale nie żeby to robić, nie trzeba posiadać żadnej wiedzy specjalistycznej. Kolejna rzecz, która sprzyja technicznej stronie takiej sprzedaży to oczywiście wysoka automatyzacja całego procesu. Jako sprzedający od razu wie się, że klient zapłacił za towar, jaką wybrał formę przesyłki. Jednak najważniejsza zaleta tego modelu to oczywiście to, że jest to ogromny rynek. Na Allegro kupują miliony użytkowników. Co ważne, niekiedy jest to ich jedyne miejsce robienia zakupów. Co to oznacza? Że nawet jeśli będzie się miało świetną ofertę we własnym sklepie internetowym, to duża liczba klientów nawet nie będzie brała pod uwagę zakupu w nim. Dlaczego? Na Allegro wszystko jest w jednym miejscu. Klienci mogą kupować produkty z różnych branż, w żaden sposób ze sobą niepowiązane szybko, bezpiecznie i wygodnie. Dodatkowo dzięki usłudze SMART nie płacą za wysyłkę, jeśli wybiorą ofertę właściwych sprzedawców. Nie bez znacznie jest także duże zaufanie, każdy klient uważa, że zakup na Allegro to bardziej bezpieczna forma niż takie w nieznanym sklepie. Kolejna zaleta Allegro jest taka, że może to być po prostu jeden z wielu kanałów sprzedaży i można go w łatwy sposób połączyć ze swoimi pozostałymi miejscami, w których oferuje się swoje towary.
Żeby cokolwiek sprzedawać na Allegro, jest potrzebne tam konto. Można utworzyć zarówno konto prywatne, jak i konto firmowe. Zdecydowanie lepiej jest założyć to drugie. Daje ono dużo większe możliwości. Sama rejestracja jest prosta i nie powinna nikomu nastręczać trudności. Mimo że wymagana jest weryfikacja przelewem swojego konta, to jest to w pełni zautomatyzowane i można wykonać bardzo szybko. Przy samym zakładaniu konta ważne jest, żeby stworzyć dobry login. Zmiana go w późniejszym czasie może być bardzo kłopotliwa, warto więc o tym pomyśleć od razu i założyć taki login, który będzie można spokojnie używać przez wiele lat działalności.
Kolejny etap podczas planowania sprzedaży na Allegro to oczywiście wybór produktów. Allegro pod względem to istny supermarket. Sprzedaje się tam prawie wszystko poza nieruchomościami, wszelkiego rodzaju sprzętem motoryzacyjnym oraz zwierzętami kręgowymi. Poza tym można tam kupić dosłownie wszystko, od artykułów spożywczych, przez książki, na bramach ogrodowych kończąc. Tak, więc jeśli samemu nie jest się producentem ani Allegro nie ma być tylko kolejnym kanałem sprzedaży, to wybór właściwego produktu nie będzie niczym łatwym. Przy wyborze produktu, dobrze jest też dowiedzieć się możliwe wszystkiego o dostawcach, z którymi ma zamiar się współpracować.
Niezależnie do tego, w jakim miejscu się sprzedaje, zawsze warto przeanalizować konkurencję. Podobnie będzie więc w przypadku Allegro. Trzeba po prostu sprawdzić, ile osób i firm oferuje produkt, który samemu chce się sprzedawać. Na początek przynajmniej pozna się rozmiary konkurencji. Kolejna rzecz to oczywiście cena. Jeśli ten sam produkt oferuje 30 innych sprzedawców, to cena będzie istotnym elementem, jeśli chodzi o konkurencyjność i efektywność samej sprzedaży. Nie oznacza to oczywiście, że trzeba zaczynać od jak najniższej, ale nie znaczy to też tego, że jeśli będzie sprzedawało się znacznie drożej, to ma się duże szanse na sukces. Oprócz samej ceny, w jakiej oferuje kongruencja te same towary, warto też sprawdzić po prostu, jak je sprzedaje. Czyli zapoznać się z opisami aukcji, tym jakie zdjęcia prezentuje. Czy na pewno są to dokładnie te same towary, być może różni się ich specyfikacja techniczna. Analiza konkurencji to także sprawdzenie, w jaki sposób sprzedaje ci, którzy mają w ofercie te same produkty. Z jakich opcji promocji produktów korzystają. Ważne są też formy przesyłki, które oferują inni, jak i ich koszty. Taka analiza powinna wyglądać bardzo podobnie jak w przypadku, kiedy wykonywałoby się analizę konkurencji w przypadku tradycyjnych sklepów internetowych.
Oczywiście sprzedaż na Allegro wiąże się z określonymi kosztami. To właśnie głównie na tym zarabia ten portal. Na prowizji od sprzedanych przedmiotów. Wynoszą one od 2% do 16%. Wszystko zależy od tego, do jakiej kategorii należy dany produkt. Inna prowizja będzie na sprzedaż zabawek, a inna dla roślin ogrodowych. Dlatego niezwykle ważne jest przed wystawieniem przedmiotu na sprzedaż sprawdzić, jaką się zapłaci prowizje. Jest to istotny elementy podczas tworzenia strategii cenowej. W niektórych kategoriach Allegro żąda opłaty za samo wystawienie oferty. Kiedyś też, kiedy oferta się kończyła, trzeba było po prostu wystawić kolejną, dziś wygląda to inaczej. Można po prosty przedłużyć ją. Oczywiście za to także Allegro pobiera opłatę.
Allegro to nie tylko jedna lista aukcji, którą klienci mogą filtrować według różnych kryteriów. Allegro wprowadziło też możliwość promocji aukcji. Dzięki czemu będą one pojawiać się w wynikach wyszukiwania przed ofertami, które nie są promowane. Oczywiście form promocji jest kilka. Jeśli sprzedaje się jakieś bardzo drogie przedmioty promowanie to nie tylko wyróżnienie aukcji. To także większe możliwości zakupowe dla klientów. Nierzadko jest tak, że na przykład tylko oferty promowane objęte są promocja rat 0%. W przypadku drogich towarów może to być dla wielu ludzi jedyny sposób, aby nabyć dany przedmiot. Dlatego warto sprawdzić, czy tak wystawiony przedmiot sprzedaje się o tyle lepiej od tego, który nie jest promowany, że stosunek kosztów promocji do różnicy w zyskach jest na korzyść sprzedaży promowanej.
Dla klientów jednym z najważniejszych elementów zakupów w Internecie jest bezpieczeństwo. Na Allegro jego wyznacznikiem może być status Super Sprzedawcy. Dlatego warto sprawdzić, jakie są odnośnie do jego wymagania jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży. Nie można mieć między innymi nierozwiązanych sporów z klientem i wiele więcej. Taki status bardzo łatwo stracić, a trudniej odzyskać. Jednak, jeśli klient będzie miał do wyboru ten sam produkt w zbliżonej cenie, jednak jeden sprzedawca będzie miał status Super Sprzedawcy a drugi nie, to pewnie wybierze tego z tym właśnie statusem. Kolejna rzecz to system SMART. Kiedy klient ma wykupioną taką usługę, przesyłki powyżej określonej kwoty ma za darmo, oczywiście nie każdą formę przesyłki. Jednak wszyscy ci, którzy robią zakupy na Allegro więcej niż kilka razy w roku, przeważnie korzystają z tej oferty. Aby mogli ją w pełni wykorzystać muszą kupować produkty od sprzedawców, którzy mają status sprzedawcy SMART. Warto wiec go wykupić. Podobnie jak w przypadku Super Sprzedawcy, klienci, jeśli będą mieli do wyboru sprzedawcę ze SMARTEM i bez, wybiorą tego pierwszego. Choćby z tego względu, że zaoszczędzą na kosztach przesyłki.
Wiele osób obawia się logistyki sprzedaży w dwóch kanałach. Jednak zupełnie niepotrzebnie. Wykorzystując odpowiednie narzędzia, można połączyć ze sobą sklep internetowy, jak i sprzedaż na Allegro. Zarządzanie oba tymi kanałami niezależnie jest na pewno bardzo trudne. Jednak, jeśli się je ze sobą połączy, chociażby stan magazynowe będą na bieżąco się aktualizować. Nie będzie więc ryzyka, że sprzeda się większą ilość artykułów niż się posiada.
Allegro już jako platforma jest samo w sobie bardzo przyjazne, jeśli chodzi o sprzedaż. Szybkie płatności, szablony aukcji i wiele więcej. Jednak można sobie działania na Allegro jeszcze bardziej ułatwić. Jeśli wykorzysta się odpowiednie narzędzie można, chociażby w bardzo szybki sposób wystawiać wiele aukcji. Nie trzeba za każdym razem przeklikiwać się przez formularz Allegro i wypełniać wszystkie pola dotyczące aukcji ręcznie. Niektóre narzędzia to także możliwość zarządzania aukcje nie bezpośrednio z Allegro. Najpopularniejszym narzędziem wspierającym zarządzanie sprzedażą jest oczywiście Base Linker. Dzięki niemu można wystawić tysiące ofert przy pomocy tylko kilku kliknięć. Cały proces zamówienia można prowadzić także w tym systemie. Zaprogramować automatyczne wysyłanie maili do klientów, które poinformują ich o statusie zamówienia, a następnie nadawać przesyłki u firm kurierskich, później przekazywać numery przesyłek do Allegro. Oczywiście w Base Linkerze można także wystawiać faktury i paragony. Można w nim zsynchronizować stany magazynowe albo przekazywać zamówienia dalej, do własnego sklepu internetowego i stamtąd zając się ich obsługą. Dzięki specjalnej aplikacji jest nawet możliwa identyfikacja klienta, który dzwoni. Dzięki temu można w szybki sposób sprawdzić co kupił, a dzięki temu lepiej go obsłużyć. BaseLinkler pomaga także w analizie konkurencji, w wysyłce wniosku o zwrot prowizji do Allegro i wiele więcej.
Na Allegro jest bardzo dużo konkurencja. Jeśli więc nie sprzedaje się jakiegoś innowacyjnego produktu, trzeba wyróżnić się w inny sposób. Podstawa to oczywiście dobrze zaprojektowana aukcja pod względem wizualnym. Nie trzeba oczywiście tego robić samemu można, skorzystać wielu dostępnych w sieci różnych narzędziach, jak i szablonów. Jednak warto wybrać taki, który będzie pasował stylem do sprzedawanych produktów. Kolejna kwestia to opisy produktu, to one mają zachęcać do zakupów. Dlatego muszą być napisane takim językiem, aby klient poczuł, że potrzebuje tego artykułu. Oczywiście muszą też zawierać wszelkie dane techniczne, czyli rzeczową informacją dla klienta. Jednak wiele osób kupuje oczami, tak więc zdjęcia, są niezwykle istotnym elementem oferty. Muszą one przedstawiać produkt najkorzystniej jak to możliwe, dlatego powinny być zrobione możliwe profesjonalnie z obróbką. Tak zwana fotografia produktowa to całkiem obszerny temat i można by o nim dużo pisać. Ważne jest tło, światło, kąt, z którego robi się zdjęcie i wiele więcej. Dlatego dobrze jest to wszystko wziąć pod uwagę przy fotografowaniu swoich produktów.
Sprzedaż na Allegro to więc w dużym stopniu sprzedaż jak w każdym innym miejscu. Na początek najważniejszy będzie wybór towaru lub branży, w której się chce działać. Kolejny krok to rzetelna analiza konkurencji. Dzięki będzie się wiedzieć, w jakich cenach warto wystawić swoje produkty, jak je promują inne firmy, jakie mają opisy. Mając tę wiedzę można lepiej dostosować własną ofertę. Przydatne są też różne narzędzia do zarządzania sprzedażą. Dzięki wszystkie czynności na portalu będą trwały znacznie mniej czasu. Wystawienie setek aukcji kilkoma kliknięciami – żaden problem. Synchronizacja z magazynem wlanego sklepu – czemu nie? To tylko niektóre z możliwości, jakie dają takie systemy. Warto wiec się im przyjrzeć. Bo sprzedaż na Allegro to ogromny potencjał – portal codziennie ma kilkanaście milinów odwiedzin. Trudno więc wyobrazić sobie lepszy rynek sprzedaży.
Przeczytaj także: