To, co często pierwsze wymyśla się podczas otwierania nowej firmy to jej nazwa i logo. Nie warto jednak się spieszyć z żadnym z tych pomysłów. Oba mają, choć nie zawsze może to się wydawać takie oczywiste, duży wpływ na sukces firmy. Dziś omówimy logo, czyli jeden z elementów, który składa się na identyfikację wizualną marki. Jakich zasad przestrzegać przy tworzeniu logu, o czym pamiętać i skąd czerpać pomysły. O tym wszystkim w naszym artykule.
Spis treści
Logo, tak jak każdy element powstającej firmy jest niezwykle ważne. Jest jednak szczególnie istotne z kilku powodów. Przede wszystkim logo to coś, co pierwsze będzie kojarzyć się z Twoją firmą. Klient np. wchodząc na stronę internetową sklepu lub kiedy natknie się na social media firmy w Internecie, to właśnie pierwsze co zobaczy to logo. Nie może więc go w żaden sposób odrzucać. Logo wpływa na pierwszą opinię o marce, może przyciągnąć uwagę i sprawić, że klient będzie przeglądać ofertę lub wręcz odwrotnie. Źle zaprojektowane logo może odrzucić klienta i spowodować, że opuści on stronę internetową. Z czasem to także logo będzie kojarzone z firmą, przynajmniej wtedy, jeśli uda się je właśnie dobrze zaprojektować. Logo może także pozwolić na wyróżnienie się spośród konkurencji, a to ważne w każdej branży.
Dobrze jest, żeby logo w jakiś sposób nawiązywało do tego, czym zajmuje się firma. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie skojarzyć je z marką. Nie musi to być dosłowne przedstawienie branży, w jakiej się działa. Równie dobrze sprawdzi się coś subtelnego. Oczywiście można też postawić na logo, które w żaden sposób nie będzie kojarzyć się z tym, co się sprzedaje lub jakie usługi się oferuje. Przykładem może być Apple i jego jabłko. Jednak nie każdy osiągnie taki sukces jak ta firma – nadgryzione jabłko dzisiaj niemal każdemu kojarzy się właśnie z Apple.
Logo powinno być stosunkowo proste. Wszystko po to, by można je łatwo zapamiętać. To właśnie jest jeden z jego najważniejszych celów, aby jak tylko klienci zobaczą logo, wiedzieli, że chodzi właśnie o tę konkretną firmę.
To coś, co jest niezwykle istotne. Tworzone logo nie może być podobne do żadnego innego, które już reprezentuje jakąś firmę. Oczywiście nie sposób sprawdzić loga wszystkich firm, które działają na rynku. Warto jednak podczas analizy konkurencji, którą i tak robi się na którymś etapie tworzenia biznesplanu, sprawdzić również, jakie mają logo.
Kształt i kolory to tak naprawdę dwa składniki, które tworzą logo. Tutaj również trzeba pamiętać o prostocie. Dlatego logo nie powinno składać się ze zbyt wielu kolorów. Wiele marek, także tych światowych, stawia na tak naprawdę na jeden kolor, a właściwie połączenie tego jednego koloru z białym tłem. Wystarczy spojrzeć na takie firmy jak Coca Cola, Facebook, Cinema City czy Carlsberg. Każda z tych to firm to wprawdzie inny, ale jednak jeden kolor.
Nie powinno się ulegać trendom w grafice czy żadnym innym względzie, które mogłoby mieć wpływ na kształt logo. Jeśli zakłada się firmę z myślą o wielu latach, to będzie ono musiało tak samo dobrze wyglądać przez cały czas. Nie tylko wtedy, kiedy akurat będzie moda na takie kształty czy kolory. Oczywiście zawsze można zmienić logo, ale takie modyfikacje po pierwsze, przeważnie robi się bardzo rzadko – raz na wiele lat, a po drugie często są to naprawdę delikatne zmiany. Tworząc logo trzeba także pamiętać, że w przyszłości być może będzie rozwijać się firmę o inne usługi, towary, czy w ogóle gałęzie gospodarki. Również wtedy musi być ono aktualne. Właśnie dlatego nie zawsze sprawdzi się bezpośrednie przedstawianie usługi czy towaru na logo.
Tutaj trudno mówić o jednej możliwej drodze. Są dwie i obie sprawdzają się bardzo dobrze. Niektóre firmy decydują się wstawiać nazwę do logo, inne nie. Wydaje się, że dobrym pomysłem jest nieumieszczanie nazwy, jeśli jest ona bardzo długa. Wtedy w niektórych sytuacjach może być po prostu problem z fizycznym umieszczeniem jakiegoś logo.
Nie wykorzystuj pierwszego pomysłu, który przyjdzie Ci do głowy, ani tego, który jako pierwszy uznasz za najlepszy. Warto z taką decyzję się przespać, a może także skonsultować się z innymi, jak oni widzą to logo.
Po pierwsze nie warto się spieszyć i pamiętać o wszystkich wymienionych wcześniej rzeczach. Trzeba mieć także świadomość, że logo nie ma się podobać nam, ma ono spełniać określoną funkcję, o której pisaliśmy w jednym z poprzednich akapitów. Dlatego trzeba wiedzieć do kogo się je kieruje. Jeśli będzie miało na celu zdobycie klientów dojrzałych, a do tego oferuje się jakieś ekskluzywne produkty, to na pewno powinno być ono ascetyczne. To znaczy proste, eleganckie, bez dziwnych kształtów. Może to być np. pojedyncza litera z jakimś dodatkiem lub jakiś prosty kształt. Jeśli kieruje się swoje produkty do młodzieży to można pokusić się o więcej fantazji. Kolejna rzecz to oczywiście analiza konkurencji, o której już wspominaliśmy. Nie chodzi oczywiście o to, aby od niej zagapić logo, ale na pewno warto sprawdzić, na czym się ona skupiła. Po pierwsze, żeby nie zrobić niczego zbyt podobnego, a po drugie, żeby sprawdzić jak np. klienci reagują na takie logo. Jeśli pozytywnie to warto podążać w tym samym kierunku.
Oprócz samej konkurencji, warto przyjrzeć się także znanym i dużym markom. Dzięki temu będzie można zobaczyć ogólną charakterystykę tych, którzy robią to najlepiej. Oprócz przeczesywania stron, żeby zobaczyć jak wygląda logo, można też zajrzeć na kilka stron, które powstały specjalnie w tym celu, aby służyć jako inspiracja. Na logomoose można wpisać dowolne słowo, a witryna pokaże skojarzone z nim loga. Podobnie działa logopond, czy Brand New. Oczywiście najlepiej jest zlecić stworzenie logo profesjonalistom, jednak nie zawsze można sobie na to pozwolić. Wtedy dobrze jest przestrzegać tych kilku zasad i czerpać inspiracje od najlepszych.
Przeczytaj także: