Sprzedaż w Internecie kojarzy się wszystkim przede wszystkim z oferowaniem swoich produktów bezpośrednio we własnym sklepie internetowym. Jeszcze jest jednak wiele innych kanałów sprzedaży, które mogą dawać równie dobre efekty. Marketplace jak Allegro to miejsce, w którym można znaleźć klientów, którzy w inny sposób nigdy nie trafiliby do sklepu. Warto więc działać także tam. Jednak dobrym pomysłem jest także sklep na Facebooku. W dzisiejszym artykule właśnie trochę o nim opowiemy.
Spis treści
Facebook to niezwykle popularny portal społecznościowy. Niezależnie od tego, czy sprzedaje się jakieś towary klientowi międzynarodowemu, czy polskiemu. Tylko w naszym kraju konto ma na nim około 16 milionów osób. Ludzie spędzają duża ilość czasu na tym portalu, przeglądając to, co dzieje się u ich znajomych, tocząc dyskusje w grupach czy oglądając zabawne filmiki. Natomiast same zakupy to często impuls chwili. Nie zawsze są to decyzje, które podejmuje się długi czas, szczególnie jeśli chodzi o produkty, które nie są zbytnim obciążeniem dla domowego budżetu. Właśnie dlatego Facebook to tak dobre miejsce do reklamowania się i sprzedaży. Będzie świetnym kolejnym kanałem sprzedaży. Można się na nim reklamować, promować, jak i otworzyć swój sklep internetowy.
Sklep na Facebooku to po prostu kolejny element fanpage, na którym zostanie założony. Osoby wchodzące na fanpage będą mogły przeglądać ofertę sklepu, czyli wszystkie dodane do niego produkty. Zobaczyć ich opis, jak i cenę. Na tę chwilę w naszym kraju nie jest jeszcze możliwe sprzedawanie bezpośrednio na Facebooku. Można jednak przekierować klienta bezpośrednio do karty produktowej danego artykułu w naszym sklepie internetowym. Można też finalizować transakcje przy użyciu Messengera.
Facebook jest miejsce, w którym warto się promować. Z tego powodu wiele firm ma swoje własne fanpage. Trudno wyobrazić sobie dzisiaj komunikację marki z klientem bez używania tego portalu społecznościowego. Oczywiście jego waga może być różna zależnie od firmy i samego rynku na jakim się działa, jednak na pewno, jeśli grupa odbiorców danego sklepu jest na Facebooku to sam fanpage jest jednym z obowiązkowych elementów marketingowych. Właśnie wystarczy posiadać fanpage, aby móc założyć sklep na Facebooku. W tym celu wystarczy aktywować zakładkę o nazwie „Sklep”. Facebook już dawno nie jest jedynie portalem społecznościowym w typowym znaczeniu tego słowa. Sklep na Facebooku może być więc kolejnym sposobem na dotarcie do klienta.
Sklep na Facebooku nie wymaga do założenia dużych zasobów, a korzyści mogą być z niego naprawdę duże. Przede wszystkim klient może płynnie przejść z wizyt na fanpage’u danego sklepu do przeglądania produktów. To znowu jest bardzo wygodne i daje dostęp do wszystkich najważniejszych informacji o produkcie – opisów, zdjęć itp. Klienci mogą dodawać jakieś produkty do ulubionych, a także sortować tak jak w normalnych sklepie internetowym, ze względu na cenę, datę dodania czy trafność wyszukiwania. Klient może także oglądać tylko te produkty, które spełniają jakieś określone kryteria. Mieszą się w jakimś przedziale cenowym lub są objęte wyprzedażą. Wygodna i bezpieczna finalizacja transakcji w samym sklepie internetowym to kolejna zaleta.
Jednak sklep na Facebooku to także korzyści płynące dla sprzedawców. Można oczywiście dodawać wysokiej jakości zdjęcia produktów, a także tworzyć opisy i tytuły. Da się także tworzyć, usystematyzowane kolekcje i wprowadzać czasowe promocję na konkretne produkty. Co ważne taki sklep daje też możliwość oznaczania produktów na zdjęciach. Sklep Facebookowy pozwala także na przeglądanie dotyczących go statystyk, a jak wiadomo taka analiza to ważny element każdej sprzedaży w Internecie.
Utworzenie sklepu na Facebooku jest bardzo proste. Ważne jest też jednak, aby dobrze przekierowywać klienta, kiedy ten chce sfinalizować zakup. W tym celu wystarczy wejść do menadżera sprzedaży i wybrać opcję „finalizacja zakupu w innej witrynie” Następnie wybiera się fanpage, z którym chce się połączyć sklep. Teraz wystarczy uruchomić Menadżer Firmy i zacząć dodawać odpowiednie produkty. Oczywiście można to robić ręcznie. Jest to dobry sposób o ile nie ma się tak dużej ilości produktów, że dodanie ich zajęłoby bardzo dużą ilość czasu. Wtedy najlepiej jest sprawdzić, czy system, na którym posiada się swój sklep daje możliwość integracji ze sklepem na Facebooku. Jeśli tak dodanie produktów nastąpi automatycznie.
Nie, jest to zupełnie darmowa obsługa. Tak, więc jeśli się ją uruchomi nic się nie ryzykuje a można tylko zyskać. Oczywiście promowanie postów na Facebooku wciąż kosztują, jednak je uruchamia się bez względu na to, czy posiada się sklep na Facebooku, czy też nie.
Jeśli posiada się fanpage to prowadzi się zapewne także różne inne działania mające na celu komunikację z klientem. Tworzenie postów, relacji i wszystkie inne działania na Facebooku. Dlatego warto połączyć je z wykorzystaniem sklepu. Dobrą opcją jest, chociażby oznaczanie produktów na zdjęciach. Dzięki temu klienci nie będą musieli dopytać co na nich jest, tylko mogą od razu zostać przeniesieni do sklepu. Kolejna rzecz to recenzje. Nic tak nie utwierdza klientów w przekonaniu o wysokiej jakości danego towaru, jak opinie innych użytkowników. Dlatego warto włączyć moduł recenzji. Warto też korzystać z Messengera. Wiele firm ignoruje ten sposób komunikacji z klientem, tymczasem może przynieść on bardzo dużo korzyści. Wiele ludzi nie lubi rozmawiać przez telefon, więc może nie zdecydować się na zadzwonienie w celu zadania jakichś pytań. Oczywiście można jeszcze napisać maila, jednak napisanie na Messengerze to często kwestia impulsu. Ważne więc żeby taki impuls wykorzystać. Czyli po prostu odpowiedzieć klientowi jak najszybciej. Im szybciej się odpowie na pytania, tym większa szansa, że klient dokona zakupu.
Reklamy na Facebooku to jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie sprzedaży Internecie. Właśnie dlatego sam Facebook powinien być bardzo istotnym elementem podczas planowania strategii marketingowej. Facebook Ads mogą mieć świetny tak zwany zwrot z inwestycji. Wszystko dlatego, że takie reklamy można bardzo precyzyjnie zaplanować i ukierunkować. Możliwość wyboru oczywiście samej formy reklamy, czyli czy ma to być film, zdjęcie, post, to dopiero początek. Da się decydować o tym do kogo ma ona trafiać. Określać wiek, płeć, miejsce zamieszkania takich osób, ale także rzeczy jak ich hobby, zainteresowania. Reklamy na Facebooku to także świetny remarketing. Badania dowodzą, że rzadko kiedy dokonuje się zakupów w jakimś sklep przy pierwszej wizycie. Dlatego tak ważny jest właśnie remarketing. Dzięki niemu można dotrzeć do klientów, którzy odwiedzili już sklep, czyli po prosty wyświetlać im swoje reklamy. Dużo łatwiej nakłonić kogoś takiego do zakupu, niż kogoś, kto nigdy nie był w witrynie sklepu. Można też decydować o miejscu, w którym ma pojawiać się reklama. Facebook to także Instagram, a więc reklamy mogą pojawiać się także w tamtej aplikacji.
Trudno dziś wyobrazić sobie prowadzenie działań marketingowych bez użycia Facebooka i fanpage na nim. Natomiast sam sklep może być jego świetnym przedłużeniem. Założenie go nic nie kosztuje, a może pozwolić klientom na szybkie i proste zapoznanie się ofertą sklepu. Sama finalizacja może odbywać się w bezpiecznym zarówno dla klienta jak i jak i sprzedawcy środowisku, czyli samym sklepie internetowym. Możliwość oznaczenia produktów ze sklepu na zdjęciach, czy też finalizacji transakcji przez Messenger to kolejne zalety. Wszystko to przemawia, za tym, że sklep na Facebooku jest po prostu kolejnym świetnym narzędziem sprzedażowym. Będzie także dobrą opcją dla małych rzemieślników, którzy nie mają własnego sklepu i chcą jakoś zaprezentować swoje produkty – w takiej roli również sprawdzi się idealnie.
Przeczytaj także: