Lejek sprzedażowy – co to jest i jak go zbudować w sklepie internetowym?

W każdym sklepie internetowym najważniejsza jest sprzedaż. Żeby sprzedaż była na zadowalającym poziomie, trzeba połączyć ze sobą atrakcyjną ofertę, rzetelną obsługę klienta, dobre UX sklepu. Jednak przede wszystkim trzeba dotrzeć z informacją o marce, sklepie czy konkretnej ofercie do jak najszerszego grona potencjalnych klientów. Im więcej klientów dowie się o ofercie sklepu tym więcej kupi coś w nim. Aby lepiej zobrazować, czym jest cały proces sprzedażowy, powstało określenie lejek sprzedażowy.

Czym jest lejek sprzedażowy?

Określenie lejek sprzedażowy w prosty i skrócony sposób obrazuje mechanizm działania procesu sprzedaży w sklepie.  Bo właśnie kształt lejka przybiera ten mechanizm. Witrynę sklepu odwiedza znacznie więcej osób, niż ostatecznie zrobi w nim zakupy. Wszyscy klienci, którzy odwiedzający sklep to gówna część lejka, czyli miejsce tam, gdzie jest on najszerszy. Do samego końca jego szyjki dojdzie tylko niewielki procent, to właśnie ci, którzy kupią coś w sklepie. Obserwacja całego procesu pozwala zwiększyć sprzedaż poprzez sprawienie, że większa ilość przejdzie przez cały przysłowiowy lejek.

Budowa lejka sprzedażowego

Jak już wspomnieliśmy, żeby sklep przynosił zysk, trzeba zapewnić w nim odpowiednią liczbę klientów, którzy nie tylko odwiedzą sklep, ale przejdą całą ścieżkę zakupową, aż do zapłaty za towar. Budowę lejka sprzedażowego zaczyna się tak jak wszystkiego innego, czyli od podstaw.

Lejek sprzedażowy – świadomość oferty

Na początku trzeba pamiętać o tym, żeby klienci w ogóle dowiedzieli się o sklepie, marce bądź jakiejś konkretnej ofercie. To właśnie pierwszy etap budowy lejka sprzedażowego. Mogą posłużyć do tego różne działania. Ważna jest tu nie tylko jakość, ale także ilość. Można wykorzystać do tego różne płatne reklamy jak Facebook Ads czy Google Ads, ale także na przykład współpracę z influencerami. Ważne jest, żeby dotrzeć do największej liczby osób. Jednocześnie muszą oni zapamiętać sklep czy markę. Najlepsze działania to takie, których efektem będzie to, że logo sklepu lub inny znak identyfikacyjny będą od razu kojarzyć się klientowi z jakimś produktem lub rodzajem produktów. Bo właśnie to sprawi, że klient chętnie wejdzie na witrynę sklepu, każdy lubi kupować rzeczy w znanych miejscach. Takie stworzenie skojarzenia sprawia, że sklep staje się miejscem znanym.

Zainteresowanie konkretną ofertą

Wzbudzenie świadomości o istnieniu sklepu i marki to jedna rzecz. Następną jest zainteresowanie konkretną ofertą sklepu. Tutaj ważne jest takie spersonalizowanie oferty, żeby dotarła ona do klienta, który może być nią po prostu zainteresowany. Obecnie narzędzia pozwalają trafiać z reklamami do konkretnie wybranych grup, poszeregowanych wedle wieku, statusu społecznego, miejsca zamieszkania czy zainteresowań. Właśnie dzięki temu można dotrzeć do najbardziej zainteresowanych konkretną ofertą klientów. Dzięki dobremu doborowi grupy docelowej znacznie wzmacnia się szanse na przejście większej grupy do kolejnej części lejka sprzedażowego.

Etap oceny

Kolejny etap to moment, w którym klient jest już zainteresowany ofertą sklepu i przystępuje do jej weryfikacji. Trzeba wiec zadbać, żeby klient zdecydował się na zakup. Konkurencyjna cena, opis wyszczególniający zalety produktu i odpowiadający na potrzeby klienta, wszystkie niezbędne informacje techniczne to rzeczy, które pomogą podjąć użytkownikowi właściwą decyzję zakupową.

Zakup

Kolejny etap to sam zakup jakiegoś artykułu. Również tutaj duża odpowiedzialność stoi po stronie sklepu. Trzeba zadbać o to, żeby klient miał sporo sposobów wysyłki towarów, jak i metod płatności do wyboru. Przede wszystkim jednak towar musi być dostępny. Cały proces dokonania transakcji musi być jak najprostszy i wymagać minimum formalności. Warto udostępnić takie ułatwienia jak na przykład zakupy bez rejestracji.

Posprzedaż

To ostatni etap lejka sprzedażowego, ale wbrew pozorom niezwykle ważny i powinien być bardzo poważnie traktowany przez każdy sklep, przynajmniej jeśli chce on mieć stałych, a nie jednorazowych klientów. Odpowiednia obsługa posprzedażowa, czyli załatwianie zwrotów, reklamacji a także jakieś specjalne oferty czy zaciekawienie klienta w inny sposób pomogą sprawić, że wróci on do sklepu. Zaliczać do tego może się, chociażby prowadzenie działań w social mediach czy pisanie ciekawych i angażujących treści na blogu.

Podsumowanie

Lejek sprzedażowy to po prostu proces, który zaczyna się w momencie uświadomienia klienta, o istnieniu marki a kończy, kiedy dokona on zakupu. Choć tak naprawdę celem jest sytuacja, w której klient wraca do sklepu ponownie. Właśnie analiza poszczególnych etapów, weryfikowanie sytuacji, w której klienci opuszczają sklep, pozwoli usprawnić wszystkie procesy, które składają się na tytułowy lejek sprzedażowy. Toteż tak ważnie jest nie tylko jego odpowiednie zaplanowanie, ale także ciągła kontrola i monitoring. Pozwoli to wprowadzać udoskonalenia, dzięki którym większa ilość osób będzie przechodzić przez wąską szyjkę lejka, a koniec końców wracać na ponowne zakupy.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację