Prowadząc sklep internetowy trzeba prowadzić działania marketingowe na wielu płaszczyznach. Jednym z ważnych aspektów jest pozycjonowanie, czyli sprawianie, żeby witryna była na jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Oczywiście proces pozycjonowanie jest długotrwały i składa się na niego kilka elementów. Jednym z nich jest właśnie tytułowy link building. To właśnie na nim skupimy się w dzisiejszym artykule i powiemy czym jest, dlaczego warto go stosować.
Spis treści
Zanim przejdziemy do samej istoty tego artykułu, czyli informacji o budowaniu linkowania, wyjaśnijmy czym jest pozycjonowanie, często nazywane też działaniami SEO. Istnieje sporo kanałów sprzedaży. Każdy z nich lepiej lub gorzej sprawdza się w konkretnej branży. Jednak pozycjonowanie jest tym, które będzie dobrym rozwiązaniem niemal za każdym razem. Na czym polega? Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę różne zapytania? Przykładowo jeśli chcą kupić opony zimowe, wpiszą w nią właśnie „opony zimowe” lub jaką bardziej szczegółową frazę, ale na pewno będzie tam wyrażenie „opony zimowe”. Działania SEO to takie, które mają za zadanie doprowadzić do tego, aby konkretna strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnej frazy. Na działania SEO składa się między innymi strona techniczna witryny. Czyli musi się ona szybko ładować, być przyjazna dla użytkownika – żeby nie opuszczał jej on od razu po wejściu, ale też nasycenie słowami kluczowymi. Jeśli więc strona ma być pozycjonowana pod frazę „opony zimowe”, to musi na niej się znaleźć ta fraza wielokrotnie. Także jest link building jest tym, co pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.
Żeby zrozumieć czym jest link building, trzeba wiedzieć czym jest sam link. Jest to odnośnik, czyli tak zwane hiperłącze. Po kliknięciu w nie użytkownik przenoszony jest w konkretne miejsce. Na stronach internetowych link składa się przeważnie z dwóch elementów. Jednym jest sam adres, czyli https://stronainternetowa.pl, drugi to tak zwany anchor tekst. Obecnie linki rzadko są umieszczone pod postacią samego linku, tylko właśnie przeważnie jest to tak zwany anchor tekst. Może to być np. Kliknij Tutaj. Klikając w taki tekst zostanie się właśnie przeniesiony na https://stronainternetowa.pl. W samym kodzie strony wyglądać to będzie tak <a href=”https://stronainternetowa.pl/”>Kliknij Tutaj</a>.
Jest to proces, który ma na celu pozyskiwanie odnośników do konkretnej witryny w różnych miejscach internetu. Google decydując o tym, która strona będzie wyżej w wynikach wyszukiwania, bierze pod uwagę właśnie także ilość i jakość linków, które do niej prowadzą. Google zakłada po prostu, że im więcej i lepszej jakości linki prowadzą do strony, tym bardziej jest ona godna zaufania. Tak więc im bardziej godna zaufania strona, im chętniej cytowana i odwiedzana to według Google jest ona po prostu bardziej wartościowa. Właśnie dlatego jest wyżej w wynikach wyszukiwania.
Link building to nie tylko linki prowadzące do strony z zewnątrz, ale także linki wewnętrzne. Nie będą one miały takiego znaczenia jak linki zewnętrzne ale są równie ważne. To także skuteczna metoda rozpowszechniania witryny w Internecie. Ważne jest aby linki wewnętrzne były umieszczone między innymi na tej stronie, do której prowadza linki zewnętrzne, dzięki temu jest większa szansa, że ludzie będą w nie klikać.
To wszystkie te, które prowadzą do strony z innych witryn. Proces pozyskiwania takich linków wymaga oczywiście czasu. W przypadku pozyskiwania linków istnieje duża pokusa, aby iść na skróty, jednak nie będzie to działanie tak skuteczne jak może się wydawać, a w niektórych przypadkach nawet wręcz szkodliwe. Mowa o pozyskiwaniu dużej ilości linków metodą kupowania ich, lub stawiania wielu stron internetowych, na których będą takie linki. Jest to niezbyt skuteczna metoda z kilku powodów. Przede wszystkim trudno, żeby strony, które się stawia w celu umieszczania na nich linków do strony były wysokiej jakości. Będzie na nich mało, albo prawie w ogóle treści, a do tego nie będą odwiedzane przez prawie nikogo. Dlatego też Google nie będzie ich cenić zbyt wysoko. Co więcej, jeśli zobaczy, ze jakaś strona ma nienaturalnie dużo takich linków – ze słabej jakości witryn – może ją ukarać i celowo obniżyć pozycję w Google. Podobnie będzie jeśli się będzie umieszczać np. link na różnego rodzaju forach bez żadnej taktyki i strategii licząc tylko na ilość, wstawiając po prostu posty z samym linkiem, albo jakimś kopiowanym w wielu miejscach tekstem. Taktyka link building powinna opierać się na jak wyższej jakości linkach.
Budowanie linkowania to tylko jeden z elementów działań SEO. Nie będzie on skuteczny, jeśli nie będzie współgrał z innymi. Dlatego trzeba też pamiętać o innych elementach, żeby po prostu wszystko co robi się w związku z link buildingiem nie poszło na marne. Z tego powodu też sama strona musi być wysokiej jakości. Muszą być na niej interesujące treści i musi być przyjazna pod względem designu i technicznym dla użytkowników. To wszystko po to, aby nie było sytuacji, że ludzie będą klikać w link, przechodzić do strony, ale szybko ją opuszczać. Dlatego zanim zacznie się działania mające na celu pozyskiwanie linków, powinno się zadbać o to żeby po tym, jak użytkownicy, czyli w tym przypadku klienci, jej nie opuszczali od razu.
Trzeba też wiedzieć, że samo umieszczenie linku na stronie to nie wszystko. Ważne też będą atrybuty. Tylko w konkretnym przypadku link będzie miał wpływ na pozycjonowanie. Link może mieć atrybut dofollow i nofollow. Właśnie w tym drugim przypadku będzie on informacją dla tak zwanych robotów Google, aby nie podążały za linkiem, to znaczy nie będzie miał on wpływu na pozycjonowanie, przynajmniej bezpośrednio. Jednak również linki nofollow mogą być bardzo pożądanym elementem ogólnej startegi marketingowej. Jeśli będą umieszczone na jakiejś popularnej witrynie to po prostu mogą dzięki nim stronę odwiedzać użytkownicy w bardzo dużej liczbie, co już będzie miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie, a także będzie oczywiście tym bardziej pożądane, jeśli prowadzi się sklep internetowy. Bo istnieje szansa, że któraś z tych odwiedzin skończy zakupem jakiegoś produktu.
Katalogi i pozycjonowanie lokalne. Przede wszystkim warto zadbać aby strona pojawiała się we wszelkiego rodzaju katalogach witryn. Będzie to np. wizytówka na mapie Google, jak i różne lokalne portale, które gromadzą informacje o lokalnych, ale nie tylko firmach.
Gościnne linki wysokiej jakości. To oczywiście kluczowy element link buildingu. Ważne jest aby mieć jak największą liczbę linków wysokiej jakości prowadzących do strony. Jednak jak to zrobić? Sposobów jest oczywiście kilka. Każda branża ma jakieś swoje portale, które gromadzą czytelników danego tematu. Portale mogą działać na różnych zasadach, być może za opłatą będzie można na takiej witrynie umieścić jakiś swój tekst, w którym będzie odnośnik do strony. Niekiedy, jeśli nie będzie to bardzo znana strona i linkowanie z niej będzie mniej wartościowe, ale wciąż tego warte, wystarczy po prostu napisać wysokiej jakości artykuł i ktoś zgodzi się aby pojawił się on na danej stronie.
Współpraca z blogerami. Blogi to dziś bardzo ważne elementy internetu i strategii marketingowej. Współpraca z blogerami będzie więc opłacalna na kilku płaszczyznach. Po pierwsze poczytne blogi to bardzo to wysokiej jakości linki, będą więc bardzo korzystne ze względu na SEO. Jednak współpraca z blogerami to także świetne działanie marketingowe. Dzięki niej można po prostu zachęcić klientów do zakupu konkretnego produktu lub polecenia marki. Użytkownicy bardzo ufają rekomendacją swoich ulubieńców, także może to być bardzo istotny element strategii marketingowej.
Linki na forach. Oczywiście takie fora muszą być starannie wybierane. Przede wszystkim dobrze aby były poczytne i cenione. Jednak dobrze też, aby sam link był tam umieszczony w sensowny sposób. To znaczy nie może być to być bezmyślne umieszczanie postów, na które będzie składał się sam link. Powinny być w takich miejscach, gdzie rzeczywiście będą pomocne dla użytkowników, tylko w ten sposób nie zostaną szybko usunięte i będą miały jakąś moc.
Współpraca z markami. Można podjąć współpracę z jakimiś konkretnymi markami i regularnie wymieniać się linkami. Oczywiście trzeba pamiętać, żeby podejmować się kooperacji z jak najbardziej równorzędnymi stronami i takimi, które może nie w momencie podjęcia współpracy, ale przynajmniej w jakiejś perspektywie dają nadzieję, że będą źródłami wysokiej jakości.
Najważniejsze podczas strategii link buildingowej to staranie się aby strony, na których umieszcza, czy też zdobywa linki, były jak najwyższej jakości. Czyli wysoki tak zwany „autorytet”. Na niego składa się wiele elementów. Google samo nie przyznaje się do takiego oceniania witryn, ale w oparciu o różne badania i dane można stwierdzić, że jakiś system ocen istnieje i jest on najbardziej zbliżony do takiego, który bierze pod uwagę takie rzeczy jak ilość domen kierujących do witryny, autorytet ich samych, ilość linków na danej domenie. Są także rzeczy, które nie składają się na Domain Rating, czyli właśnie autorytet, ale będą miały znaczenie, jak np. ruch na stronie. W Internecie jest sporo narzędzi, które pozwalają sprawdzać Domain Rating, dobrze jest przed podjęciem współpracy sprawdzić, jaki jest on w przypadku strony, na której chce się mieć swoje linki. Warto sprawdzać także wskaźnik TrustFlow – również on może dać jakiś obraz co do danej witryny.
Tak więc to czym jest link building wydaje się być bardzo proste, jednak już samo jego wprowadzenie nie jest takie łatwe. Przede wszystkim wymaga czasu, ale też jakich środków. Płatna współpraca z wysokiej jakości stronami będzie oczywiście odpowiednio kosztować, gdyż takie strony po prostu będą świadome swojej pozycji. Przy całym procesie, w którym ważna będzie cierpliwość, nie powinno zaniedbać się własnej strony i sprawić, żeby była przyjazna i interesująca dla klienta.
Przeczytaj także: