M-commerce to nic innego jak e-commerce realizowane na urządzeniach mobilnych. M-commerce rozwija się wprost proporcjonalnie do dynamiki wzrostu popularności korzystania z Internetu na smartfonach i tabletach.
Zgodnie z badaniem „Polska.Jest.Mobi 2018” ponad 80% polskich internautów korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania sieci. Przez urządzenia mobilne rozumiemy smartfony, tablety i smartwatche. Według 15. Edycji „Raportu Strategicznego Internet 2017/2018”, wykonanego na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, już w 2017 roku 88% odbiorców Internetu na urządzeniach mobilnych korzystało ze smartfona. Ze względu na kompaktowe wymiary tego urządzenia, warto zastanowić się nad ułatwieniami w korzystaniu ze sklepów internetowych za pomocą smartfona.
Platformy sprzedażowe mogą być obsługiwane na urządzeniach mobilnych na dwa sposoby. Pierwszy z nich to dedykowana aplikacja. Aplikacje mobilne tworzone są przy użyciu innych technologii niż strony internetowe, zatem koszt stworzenia sklepu internetowego i aplikacji mobilnej będzie wyższy niż wykonanie samego sklepu. Możliwe jest jednak stworzenie responsywnego sklepu internetowego, który będzie dostosowywał się do rozmiarów urządzenia, na którym wyświetla się strona. CStore oferuje tworzenie responsywnych sklepów internetowych, które zachowują przejrzystość i funkcjonalność niezależnie od urządzenia, na którym wyświetla je odbiorca.
Platformy sprzedażowe m-commerce to jednak nie tylko rozwiązania w formie sklepów internetowych dla klienta indywidualnego. Dzięki responsywnej optymalizacji możliwe jest dostosowanie platform B2B do wykorzystywania na urządzeniach mobilnych. Ułatwia to pracę terenowych przedstawicieli handlowych, mogących realizować zamówienia z poziomu telefonu czy serwisantów mogących w ten sposób zamówić dodatkowe części, przebywając na czas realizacji zlecenia u klienta. Ułatwia to także pracę logistyczną magazynierom, umożliwiając im dostęp do systemów magazynowych bez konieczności podchodzenia do komputera.
Obsługiwanie zleceń z poziomu smartfona jest z powodzeniem wykorzystywane w aplikacjach transportowych, zarówno osobowych, jak i towarowych. W Polsce, pomimo pewnych trudności prawnych, z powodzeniem działa Uber, a kierowcy ciężarówek wykorzystują smartfony do poszukiwania zleceń na giełdach transportowych. Tego typu platformy umożliwiają im również późniejszy kontakt ze spedytorami oraz odbiorcami końcowymi.
Smartfon w e-commerce to nie tylko narzędzie umożliwiające korzystanie ze sklepów internetowych odbiorcom indywidualnym. Możliwości, jakie dają przenośne urządzenia z dostępem do Internetu, pozwalają na szerokie wykorzystanie platform e-commerce (w tym przypadku m-commerce) w B2B. Warto przy tym pamiętać, że m-commerce nie zawsze wymaga tworzenia specjalnych aplikacji. Odpowiednio przygotowane strony internetowe pozwalają na komfortowe i efektywne korzystanie z nich na urządzeniach mobilnych bez konieczności wprowadzania znaczących oraz nierzadko kosztownych modyfikacji. Korzyści płynące z umożliwienia swoim pracownikom oraz kontrahentom korzystania z platform e-commerce na urządzeniach mobilnych są zauważane przez coraz większą liczbę przedsiębiorstw.
Przeczytaj także: