Wejście w sprzedaż w Internecie, czyli tak zwany e-commerce, jeszcze nigdy nie było tak łatwe. Przynajmniej jeśli chodzi o stronę techniczną sprzedaży. Otworzyć sklep internetowy może niemal każdy. Zresztą sprzyja temu rynek. Handel detaliczny w coraz większym stopniu przenosi się właśnie do sieci. Można tam sprzedawać praktycznie wszystko, wiele rzeczy, których dotychczas ludzie nie kupowali przez Internet, sprzedaje się w Internecie bardzo dobrze. Najważniejsze podczas otwierania sklepu jest dobre zaplanowanie całego procesu sprzedaży. Jednym z jego elementów, zresztą tym, o którym trzeba zdecydować jako pierwszy, jest wybór towarów. To, czym się handluje, w dużym stopniu determinuje dalszą strategię. W dzisiejszym artykule opiszemy właśnie jak wybrać towar do swojego sklepu i znaleźć niszę dla siebie.
Spis treści
Stworzenie tak zwanego supermarketu internetowego może być świetnym pomysłem, ale na pewno nie na początek. Przede wszystkim dlatego, że otwierając wszechstronny sklep, jednym z najważniejszych elementów dla klientów będzie cena. Dlaczego ludzie chętnie robią zakupy w supermarketach? Są tam właśnie niskie ceny. Żeby samemu zagwarantować niskie ceny, trzeba je uzyskać od dostawców. Jednak, żeby tak było, konieczne jest kupowanie towaru w dużej ilości. Mając w sklepie tysiące różnych produktów – a tym właśnie charakteryzuje się supermarket – trudno kupować je jeszcze w dużych ilościach. No, chyba że ktoś ma nieograniczone środki i nie boi się ryzyka. W pozostałych przypadkach lepiej jest na początek skupić się na jakiejś wybranej niższy.
Oczywiście najważniejsze przed rozpoczęciem sprzedaży dobrze jest zrobić analizę rynku. Sprawdzić, jak wygląda nasycenie go dostawcami konkretnych towarów, jak wyglądają ceny i czy ma się szanse z nimi konkurować. Analiza rynku to nie tylko sprawdzenie, czy ktoś handluje konkretnym produktem – obecnie w Internecie sprzedaje się wszystko – ważne jest też sprawdzenie jak ktoś je sprzedaje. Swoją unikalność i niszę można stworzyć na wiele sposobów. Jednym z nich będzie właśnie sprzedawanie już będących na rynku produktów, ale w jakiś unikalny sposób.
Jednym z pierwszych sposobów przychodzących jest oczywiście sprzedaż jakiegoś produktu, którego nikt nie posiada. W obecnych czasach jest to jednak pomysł bardzo trudne do zrealizowania, o ile nie jest się producentem jakiegoś innowacyjnego produktu. Nie trzeba jednak wymyślać, czegoś całkowicie nowego – o nowym zastosowaniu. Można sprzedawać produkty, które mają takie samo zastosowanie jak coś dostępnego na rynku, ale wyglądają lub w jakiś inny sposób wyróżniają się spośród konkurencji. W tym celu świetnym pomysłem może być nawiązanie współpracy z jakimiś rzemieślnikami lub producentami, którzy działają chałupniczo. Oczywiście można też samemu zdecydować na wytwarzanie takich towarów. Pomysłów jest całkiem sporo.
Niezależnie od tego, co się sprzedaje, ważne jest, żeby potencjalni klienci widzieli w sprzedawcy fachowca. Trzeba po prostu wiedzieć możliwie dużo o swoim asortymencie. Tym bardziej, jeśli sprzedaje się coś bardzo wyspecjalizowanego. Znalezienie niszy to jedno, druga rzecz to wyedukowanie się o niej. Jeśli sprzedaje się jakiś bardzo wąski asortymenty, to klienci, którzy będą go kupować, będą często sami mieli jakieś pojęcie o nim. Niekoniecznie będą wiedzieć wszystko, mogą szukać rady, jednak na pewno w łatwy sposób wychwycą, w razie kontaktu z obsługą, czy jest ona fachowa. Swoją wiedzę na temat produktów, można przekazywać na przykład wykorzystując do tego blog. Jest świetnie miejsce, zarówno do przekazywania wiedzy, jak i reklamy konkretnych produktów. Blog to także świetne miejsce na umieszczenia artykułów poradnikowych, dzięki którym klienci mogą trafić do sklepu.
W sprzedaży w Internecie najważniejszy jest więc odpowiedni plan. Musi on uwzględniać to, czym się będzie handlować. Znaleźć swoją niższe można na wiele sposobów. Sprzedawać dostępne produkty w jakiś unikalny sposób, oferować indywidualne produkty dostosowane do klienta lub wyroby rzemieślnicze i chałupnicze, albo po prostu sprzedawać coś, z czym ma się do czynienia od lat i bardzo dobrze się na tym zna. Niezależnie od tego konieczna jest zawsze analiza rynku, a także świetny pomysł marketingowy. Nawet sprzedając coś nietuzinkowego nie odniesie się sukcesu, jeśli klienci nie będą wiedzieli o istnieniu takiej oferty – właśnie od tego jest marketing.
Przeczytaj także: