Założenie sklepu internetowego jest dziś bardzo proste. Wystarczy do tego komputer i łącze internetowe. Co ważne wiele działań związanych z prowadzeniem sklepu można prowadzić z domu, a właściwie z każdego miejsca na ziemi. Oczywiście trudno oczekiwać, że jak tylko założy się sklep, klienci sami do niego trafią. Trzeba wdrożyć różnego rodzaju działania marketingowe. To dzięki nim sklep stanie się rozpoznawalny i zdobędzie pierwszych klientów. Warto też sprawić, żeby zostali oni ze sklepem na dłużej. W tym celu trzeba działać na wielu obszarach, a wcześniej oczywiście mieć odpowiedni plan działania. W tym artykule przekazujemy kilka porad i wskazówek, które ułatwią start z nowym sklepem internetowym.
Spis treści
Zanim zacznie się jakiekolwiek działania marketingowe, warto sprawić, żeby sklepem dało się po prostu sprawnie zarządzać. Staje się więc przed wyborem oprogramowani do sklepu internetowego. Jeśli ma się nieograniczane środki, to dobrym wyjściem może się okazać napisanie takiej strony sklepu od zera. Jednak jest to koszt nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie każdy więc może sobie na niego pozwolić. Po drugiej stronie jest oprogramowanie SaaS jak CStore. Koszt jego uruchomienia to abonament zaczynający się od 20 złotych. Nie wymaga też żadnej specjalistycznej wiedzy, a wdrożyć taki sklep można niemal natychmiast. System SaaS to gotowy sklep internetowy, trzeba tylko wprowadzić do niego swoje towary. Przy tak niskich kosztach, ryzykuje się naprawdę niewiele.
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań marketingowych warto wiedzieć, do kogo się je będzie kierować. W tym właśnie celu trzeba określić grupę docelową. Ona znowu zależy do tego, co się sprzedaje. Jeśli oferuje się ekskluzywne ubrania, to działania marketingowe powinny być skierowane do innych osób niż w przypadku, kiedy sprzedaje się sprzęt wspinaczkowy. Warto przygotować sobie tak zwane persony, czyli dokładnie opisane przykłady osób, które będą klientami sklepu. Im więcej szczegółów przypisze się takiej personie, tym lepiej. Powinna to być osoba prawie z krwi i kości. Dlatego warto dać jej imię, określić płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zarobki, hobby i pasje oraz wszystko, co możliwe. Mając taką personę lub kilka, dużo łatwiej będzie się działać.
Trudno dzisiaj wymyślić sprzedaż jakiegoś unikalnego produktu. Jeśli się jednak na taki pomysł wpadnie, raczej nie trzeba przejmować się specjalnie promocją ani konkurencją. Niestety takich przypadków jest niewiele. Wszyscy inni muszą podążać mniej lub bardziej tradycyjną ścieżką. Aby osiągnąć sukces w sprzedaży, trzeba więc wiedzieć wszystko nie tylko o swoim produkcie, ale też możliwie dużo o konkurencji. Analiza konkurencji jest więc czymś, co powinno się zrobić jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań sprzedażowych lub marketingowych. Analiza konkurencji to jednak nie tylko sprawdzenie, w jakich cenach ktoś sprzedaje te same lub podobne produkty. To analiza całej jego działalności. Warto więc oprócz cen sprawdzić także to jakie działania marketingowe prowadzi. Sprawdzając co publikuje w social mediach i jak reagują na to ludzie, można dowiedzieć się jakiego typu treści podobają się osobom, które są potencjalnymi klientami sklepu. Jeśli chodzi o sam sklep to dobrze jest sprawdzić jakie metody płatności i wysyłki oferuje, ile trzeba czekać na realizację zamówienia. Warto też na przykład napisać maila do konkurencji i sprawdzić, ile będzie trzeba czekać na odpowiedź. Przyjrzenie się promocjom, jakie oferuje konkurent pozwoli lepiej planować strategię cenową i wdrażać właśnie różnego rodzaju promocje.
Otwierając sklep internetowy, warto pamiętać, że można działać nie tylko w samym sklepie. W łatwy sposób można go zintegrować z takimi platformami jak Allegro czy eBay. Są to potencjalne miejsce, gdzie można zdobyć całkowicie nowych klientów. Niektórzy robią zakupy tylko na takich platformach jak Allegro, tak więc mając sklep internetowy, bardzo trudno będzie do nich dotrzeć. Warto więc rozważyć sprzedaż w tych miejscach. Oczywiście nie ma się tam takiej kontroli na procesem zakupowym, jak w przypadku własnego sklepu internetowego, ale wiele tych platform jest w dużym stopniu zautomatyzowanych, dzięki czemu realizacja zamówień za ich pośrednictwem wcale nie musi trwać dłużej niż tych, które były złożone w sklepie internetowym. Oczywiście w przypadku działania na takich platformach warto zrobić ich analizę, podobnie jak ma to miejsce w przypadku rynku sklepów internetowych.
Obecnie dużą popularnością cieszy się właśnie dropshipping. Na czym polega dropshipping? Nie trzeba posiadać własnego towaru. Znajduje się on w hurtowni, również hurtownia zajmuje się jego pakowaniem i wysyłką do klienta sklepu. Co ważne płaci się tylko za te towary, który kupili klienci. Nie ma więc ryzyka, że zostanie się z niesprzedanym towarem. Oczywiście w tradycyjnym modelu ma się większą kontrolę nad procesem sprzedaży. Można, chociażby w dowolny sposób personalizować materiały przeznaczone do wysyłki. Trzeba jednak mieć środki zarówno na towary, jak i na ich magazynowanie. Jest jeszcze sposób pośredni, czyli tak zwany fulfilment. Polega on na tym, że ma się własny towar, ale wysyła go do firmy zewnętrznej, pewnego rodzaju operatora logistycznego, który zajmuje się zarówno kompletowaniem zamówień, jak i wysyłką towaru.
Jest to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia działalności w branży e-commerce. Działań marketingowych, jakie można wdrożyć jest naprawdę sporo. Ich wybór powinien zależeć od tego, do kogo kieruje się swoje produkty, czyli wspomnianej wcześniej grupy docelowej. W wielu przypadkach na początku trzeba będzie po prostu pokazać się klientom, sprawić, żeby w ogóle wiedzieli o istnieniu marki. Jak to zrobić?
Przydadzą się do tego między innymi media społecznościowe. Na początek warto na pewno założyć fanpage marki lub sklepu, którym się zarządza. Ważne będzie regularne publikowanie ciekawych i możliwie unikalnych treści. Nie muszą to być zawsze nowe promocje w sklepie, wręcz nie powinny. Warto tworzyć taką treść, która będzie angażował odbiorców. Nie dość, że wytworzy się wtedy więzi z klientami to dodatkowo tacy użytkownicy, którzy aktywnie komentują, zwiększają też zasięgi treści, które się publikuje. Facebook to także możliwość płatnych reklam, które na celu właśnie mają promocję marki. Można wykupić kampanię reklamową, której założeniem będzie po prostu to, żeby dane video lub grafikę zobaczyło jak najwięcej osób. Jest to świetny sposób pod warunkiem, że zrealizuje się go bardzo dobrze. Co to oznacza? Trzeba mieć pomysł na dobry spot reklamowy. Najlepsze będzie oczywiście tak zwane wideo viralowe? Co to jest viral? To taki materiał, który użytkownicy sami będą chętnie udostępniać dalej. Nie może to więc być nachalna reklama marki, musi to być przygotowane w subtelny sposób jednak też taki, aby było po prostu czymś, co ludzie chcą oglądać.
Ta forma promocji dostępna jest zarówno w mediach społecznościowych, jak i sieci Google. W jednym i drugim przypadku można takie reklamy bardzo dokładnie ukierunkować. Da się określić takie cechy jak wiek, miejsce zamieszkania, hobby i wiele innych cech osób, do których ma ona dotrzeć. Właśnie dzięki temu, można stworzyć naprawdę bardzo skuteczne reklamy. Wystarczy je bardzo precyzyjnie ukierunkować. Reklama na Facebooku to najczęściej odnośnik bezpośrednio do strony produktowej jakiegoś artykułu. W przypadku Google będzie to reklama pokazywana przed wynikami wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika konkretnej frazy. Można też reklamować się w sieci partnerskiej Google. Należy do niej sporo stron internetowych, takie reklamy można znaleźć, chociażby na OLX.
Jest to bardzo długotrwały proces, przynajmniej w przypadkach, kiedy ma się dużą konkurencję. Jednak bycie na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania może przynieść naprawdę bardzo wymierne efekty. Żeby znaleźć się tak wysoko strona musi spełniać szereg, warunków zarówno od strony technicznej, jak i treści. Regularne dodawanie nowej treści, szybkość ładowania, ilość fraz kluczowych, to wszystko rzeczy, które wpływają na pozycję strony. Dlatego warto zadbać, o to, żeby były jak najlepszej jakości.
Jest to jedna z najtańszych form promocji, jednocześnie bardzo skuteczna i niesie za sobą kilka efektów. Przede wszystkim, jeśli piszę się na tematy związane bezpośrednio z branżą, w której działa sklep, klienci będą widzieć Cię jako eksperta w danej dziedzinie. Szczególnie przydatne są tutaj wszelkie formy poradnikowe, które są bardzo chętnie wyszukiwane przez internautów. Kolejny efekt to możliwość przy okazji wpisów reklamowania konkretnych produktów. Jeśli więc na przykład opisuje się jak wymienić dętkę w rowerze, to warto podlinkować wszystkie narzędzie do tego potrzebne, które można kupić w sklepie. Blog wpływa także pozytywnie na pozycjonowanie.
Może to być bardzo efektywne narzędzie marketingowe. Trzeba tylko pamiętać, żeby wybrać do współpracy takiego twórcę treści internetowej, którego odbiorcami będą potencjalni klienci sklepy. Współpraca z kimś takim może odbywać się na zasadach barteru lub normalnie płatnej promocji, wszystko zależy od pozycji, czyli tak zwanych zasięgów influencera.
Rozpoczynając działalność w branży e-commerce, trzeba na początku podjąć szereg ważnych decyzji, które będą miały wpływa na późniejszy kształt sprzedaży. Już po samym uruchomieniu sklepu ważne będzie prowadzenie odpowiednich działań promocyjnych. Bez nich trudno będzie znaleźć nowych klientów. Nie można jednak zapomnieć też o tym, że warto przyciągnąć ich na dłużej. W tym celu dobrze jest starać się nimi komunikować na różne sposoby i w ten sposób przypominać o sobie. Jeśli tylko ma się dobrą ofertę i połączy ją ze sprawnymi działaniami marketingowymi, to można być pewnym sukcesu.
Przeczytaj także: