Początki handlu internetowego na świecie sięgają końca lat 70. XX wieku. Do początku lat 90., co obecnie nawet trudno sobie wyobrazić, w Stanach Zjednoczonych obowiązywał zakaz wykorzystywania Internetu w celach komercyjnych. Zniesienie go doprowadziło do błyskawicznego rozwoju zakupów przez Internet. W Polsce branża e-commerce rozpoczęła swoją działalność w latach 90.
Wbrew powszechnej opinii e-commerce nie oznacza wyłącznie handlu za pośrednictwem Internetu, lecz także telewizji, telefonu czy faksu. Jeszcze 20 lat temu dużą popularnością cieszyły się katalogi, które wrzucano do skrzynek pocztowych, a zamówienia można było składać przez telefon. Prezentacja produktów odbywała się także w telewizji, gdzie zachęcano klientów do ich nabycia wyłącznie w sprzedaży telefonicznej.
Sklepy internetowe pojawiły się w Polsce w połowie lat 90. Pierwszy z nich został uruchomiony przez warszawską firmę Terent, jednak dość szybko zakończył swoją działalność. Jako pierwszy zastosował on także formularz zamówienia. Następnie powstawały pierwsze internetowe sklepy spożywcze oraz bazy firm. Najbardziej popularnymi sklepami działającymi online były Merlin i Empik.
Prawdziwy przełom w polskim e-commerce nastąpił w 1999 roku, kiedy w oparciu o eBay powstał serwis aukcyjny Allegro. Jego założycielem była poznańska Surf Stop Shop sp. z o.o. Początkowo na Allegro swoje przedmioty mogli sprzedawać pasjonaci i kolekcjonerzy, wkrótce jednak zaczęli na nim działać zawodowi sprzedawcy oraz przedsiębiorcy. Oprócz aukcji w serwisie można także dokonać zakupu za określoną kwotę (opcja „Kup Teraz”) – aktualnie jest to zdecydowana większość wszystkich dostępnych ofert. Towary można również wystawić na sprzedaż. Dostępnych jest kilka opcji dostawy, w tym kurier, paczkomaty i odbiór osobisty. Dzięki możliwości wystawienia komentarzy tak kupujący, jak i sprzedający mogą zweryfikować wiarygodność kontrahenta. Obecnie Allegro jest największą platformą transakcyjną w Polsce. Posiada wiele kategorii produktów, a część sprzedających oraz kupujących może pochwalić się wieloletnim doświadczeniem i ma na swoim koncie kilkanaście tysięcy sfinalizowanych transakcji.
U progu XXI w Polsce działało już ok. 500 sklepów internetowych. W ciągu kilkunastu lat branża e-commerce znacząco się rozwinęła. Zwolennicy zakupów online cenią sobie ich całodobową dostępność, niższe ceny, a także niejednokrotnie większy wybór towarów niż w przypadku sklepów stacjonarnych, łatwość dostawy i możliwość dokonywania szybkich płatności.
Coraz więcej firm przenosi swoją działalność do sieci, ograniczając w ten sposób wydatki związane z wynajmowaniem dużych powierzchni w centrach handlowych. Dzięki temu wiele produktów można sprzedawać w niższych cenach, zapewniając jednocześnie ich bardzo dobrą jakość i oryginalne pochodzenie. Bardzo dużym powodzeniem cieszą się internetowe księgarnie, drogerie i perfumerie, biura podróży, sklepy AGD i RTV, odzieżowe, obuwnicze oraz związane z rozwojem zainteresowań czy wyposażeniem mieszkań.
E-commerce dociera także do obszarów z pozoru wymagających bezpośredniego kontaktu klient-sprzedawca. W 2017 roku powstała pierwsza w Polsce platforma pozwalająca zawrzeć umowę najmu samochodu w pełni online, z dostawą door-to-door.
Przeczytaj także: