Dziś sprzedaż w Internecie stała się niezwykle popularna. Ludzie chętnie robią zakupy w sieci z wielu powodów. Kiedyś wystarczyło po prostu być obecnym w Internecie, aby móc coś sprzedawać. Dziś ważne jest oferowanie swoich produktów w różnych kanałach sprzedaży. Mowa tu oczywiście zarówno o miejscach, gdzie po prostu oferuje się swoje produkty, jak i tych, w których prowadzi się działania marketingowe. Przy sprzedaży różnych produktów warto kłaść nacisk na różne kanały. Jednak cześć z nich sprawdzi się niemal zawsze. Należą do nich porównywarki cenowe. Czym są? Jak działają? Na te pytania odpowiadamy w tym artykule.
Spis treści
To, że dla wielu klientów jednym z najważniejszych kryteriów jest cena, wiadomo nie od dziś. Internet tu niczego nie zmienił. Ludzie zawsze szukali miejsca, w którym będą mogli znaleźć produkt w korzystniej kwocie. Internet oczywiście to ułatwił. Nie trzeba sprawdzać cen osobiście albo przeglądając gazetki promocyjne. Dziś wystarczy wejść na stronę sklepów albo nawet nie. Można po prostu użyć porównywarki cenowej. Działa ona w bardzo prosty sposób, przynajmniej jeśli chodzi i kupujących. Można w niej wyszukać konkretny produkt i sprawdzić cenę w wielu sklepach. W ten sposób dowiedzieć się, gdzie jest coś po prostu najtaniej. Klient może więc oszczędzić czas i pieniądze. Dla sprzedawcy jest to możliwość pokazania się ze swoją ofertą w kolejnym miejscu.
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że w porównywarce cenowej nie ma wszystkich sklepów internetowych. Znajdują się tam tylko te, które należą do sieci partnerskiej danej porównywarki. Jeśli wpisze się do niej swój sklep to będą mogli zobaczyć jego ofertę użytkownicy. Porównywarki gromadzą, systematyzują i kategoryzują ofertę sklepów. Oczywiście przede wszystkim o cenie, jednak nie jest to jedyna informacja, jaką odstaje klient. Oprócz tego można w nich sprawdzić koszty wysyłki, miejsce, gdzie znajduje się sklep, dostępność wyszukiwanego produktu, a także opinie o sklepie i samym produkcie. Jest to wiec bardzo duży zbiór informacji. Użytkownicy mogą więc uzyskać całkiem sporą wiedzę w ten sposób.
Jest to oczywiście dodatkowy kanał sprzedaży – bardzo popularny. Ponad 70% osób robiących zakupy w Internecie korzysta z porównywarki. Taka porównywarka to po prostu kolejne miejsce, z którego klient może dowiedzieć się o ofercie sklepu. Porównywarki to także bardzo techniczna korzyść, wpływają pozytywnie na pozycjonowanie, w końcu to kolejne miejsce w sieci – o bardzo dużym ruchu – w którym jest prezentowany sklep. W zakupach internetowych dla wielu klientów jednym z najważniejszych rzeczy jest między bezpieczeństwo. Właśnie dlatego warto być w porównywarce. Zwiększa się tym nie tylko widoczność marki w sieci, ale także zaufanie od niej. Ludzie po prostu bardziej ufają sklepom, które są w takich miejscach. Często porównywarki to także bardzo tani i przejrzysty sposób na zwiększenie sprzedaży. Pobierają one opłatę tylko wtedy, kiedy klient wejdzie na stronę sklepu. Można je też wykorzystać do remarketingu, czyli docierania do klientów, którzy już skorzystali z oferty sklepu. Warto pamiętać też, że porównywarki to świetny wgląd w rynek – można bardzo szybko sprawdzić jakie ceny oferuje konkurencja.
Mimo że te miejsca służą przede wszystkim do porównywania ceny, to nie znaczy to, że wystarczy zaoferować najniższą cenę, aby być pewnym sprzedaży. Oczywiście działa to też w drugą stronę, to, że nie ma się czegoś najtaniej, nie znaczy, że klienci nie trafią do sklepu. Obecnie porównywarki to także oceny i opinie o produktach oraz samych sklepach. Tutaj nie powinno się pozwalać sobie na żaden błąd. Klienci opinie o sklepach traktują bardzo poważnie. Dlatego tak ważna jest w każdym sklepie obsługa klienta i proces realizacji zamówienia. Trzeba działać możliwie szybko. Zarówno, jeśli chodzi o pytania klientów, jak i samą realizację zamówienia. Nikt nie chce czekać na odpowiedź kilkunastu godzin, tak samo jak tygodnia na przesyłkę. Obecnie szybkość realizacji przesyłki jest jednym z decydujących czynników przy zakupie. Idealnie jest, więc jeśli sklep gwarantuje wysyłkę w tym samym lub na następny dzień roboczy. To pozwoli uzyskać pozytywne opinie w porównywarce. Podobnie jak sprawna obsługa i fachowe oraz szybkie odpowiedzi na pytania. To wszystko sprawi, że klienci będą mieli zaufanie do sklepu, bo będzie ono odzwierciedlone w jego opinii.
W Polsce najpopularniejsze jest oczywiście Ceneo. To ono króluje we wszystkich rankingach. Jednak oprócz tego są także Nokaut i Skąpiec. Tez trzy najbardziej znane, jeśli chodzi o sprzedaż produktów. Tak, bo na rynku przecież są też porównywarki z ofertami usług, wakacji, noclegów i praktycznie wszystkiego, co może zainteresować klientów. Każda porównywarka to 1500 – 2500 sklepów, których oferty się w niej znajdują.
Przede wszystkim zawsze warto pojawić się w każdym kolejnym kanale sprzedaży, szczególnie tak popularnym, jak porównywarki. Z tych narzędzi korzystają głównie klienci, którzy już są zdecydowani na zakup. Także jest znacznie większe prawdopodobieństwo, że jeśli już wejdą przez porównywarkę do sklepu, to zrobią w nim zakupy. Zresztą świadczy o tym współczynnik konwersji – Ceneo mówi aż o 3,2%.
Przede wszystkim sposób koszty takich działań marketingowych są bardzo przejrzyste i jasne. Same sposoby są z reguły dwa. Jeden to oczywiście model CPC, czyli cost per click. Oznacza to, że płaci się za każde wejście na stronę sklepu, które wykonano z porównywarki. Koszt takiego wejścia to tylko kilkadziesiąt groszy, nie jest więc duży. Przynajmniej jeśli ma się dobrze zaprojektowany sklep. W sytuacji, kiedy oferta będzie atrakcyjna, ale coś już po wejściu do sklepu będzie zniechęcało klienta do zakupu – to takie rozliczenie może okazać się bardzo kosztowne. Dobra oferta to wielu klientów, wiele osób z nich kliknie więc w link do sklepu, ale prawie nikt nie dokona zakupów. Przy dużej ilości kliknięć będą to więc duże koszty. Jeśli zauważy się taki schemat, warto przeanalizować ścieżkę zakupową. Dzięki temu można znaleźć to, co sprawia, że klient opuszcza sklep bez zakupów. Drugi sposób rozliczenia to prowizja, za każdy dokonany zakup. Tutaj oczywiście jeszcze łatwiej obliczyć opłacalność takiego działania.
Dzięki porównywarkom można nie tylko pokazać się po prostu na różnych rankingach, których szukają w nich klienci. Oferują one także różnego rodzaju dodatkowe narzędzia. Jednym z bardziej interesujących jest na przykład program ochrony kupujących. Dzięki niemu klienci, którzy zrobią zakupy bezpośrednio w porównywarce, są chronienie na wypadek nieuczciwego sprzedawcy. Dołączenie do takie programu może znacznie zwiększyć zaufanie klientów do sklepu. Warto więc je rozważyć. Dobrze jest też sprawdzić po prostu pełną ofertę konkretnej porównywarki. Mogą w niej być jakieś dodatkowe działania promocyjne, dzięki którym sklep będzie bardziej widoczny w porównywarce. Ranking, który wyświetla się klientom w pierwszej chwili, także nie jest przypadkowy, nie zawsze pokazuje sklepy w kolejności od tego z najniższą ceną. Często zastosowane są różne algorytmy, które łączą w sobie cenę, ocenę sklepu, ale też właśnie specjalne ofertą, z której skorzystał, bądź nie, sklep. Dopiero po wybraniu przez klienta szeregowaniu według ceny, pokazuje się właściwy ranking.
Przede wszystkim warto jest sprawdzić, czy po samej integracji wszystkie dane pochodzące ze sklepu wyświetlają się poprawnie. Szkoda by było tracić ruch, w sytuacji, kiedy na przykład źle wyświetlały się ceny lub koszty przesyłki, czy też dostępność towaru. Trzeba też pamiętać, że nie wszystkie produkty nadają się do porównywarki, mowa o tych, które przygotowywane są na zamówienie indywidualne. Trzeba też pamiętać, żeby promowane produkty zawsze były dostępne w sklepie. Dobrze jest też cały czas monitorować konkurencje, która również oferuje swoje produkty w porównywarce.
Oczywiście te narzędzia nie zastąpią innych działań marketingowych, ale będą po prostu jednym z wielu kanałów sprzedaży. Warto podłączyć swój sklep do takiej porównywarki. Największą zaletą tego kanału sprzedaży jest to, że jest on całkowicie zautomatyzowany, to znaczy nie ma potrzeby poświęcać mu jakiegoś dodatkowego czasu. Każda sprzedaż poprzez niego to po prostu dodatkowy zysk. Wysoka liczby użytkowników porównywarek sprawia, że w można w ten sposób generować całkiem spory ruch w sklepie. Popularne są nie tylko w Polsce, sprzedając na innych rynkach, również warto z nich skorzystać. Trzeba także pamiętać, że porównywarka to nie tylko cena, to także opinie o sklepie i produkcie – warto wiec dbać o to, żeby były one jak najlepsze.
Przeczytaj także: