Porzucone koszyki to problem trapiący praktycznie każdy sklep internetowy. Według różnych badań nawet więcej niż 2/3 wszystkich koszyków klientów na świecie zostaje porzuconych przed finalizacją transakcji. Co to jest „porzucanie koszyków” i jak je ratować? Odpowiedzi znajdziesz poniżej!
Spis treści
Aby zmniejszyć współczynnik porzuconych koszyków, należy poznać przyczyny takiego postępowania klientów. Będą one inne w zależności od poszczególnych sklepów. Na porzucenie koszyka mogą mieć wpływ kwestie techniczne, związane bezpośrednio z działaniem sklepu internetowego oraz te leżące w obszarze kosztów i dostępności towaru.
Podstawowym źródłem rezygnacji klientów w wielu przypadkach jest brak preferowanych przez nich opcji płatności i wysyłki. Nie można pozwolić, aby z powodu problemów z integracją z systemem firmy kurierskiej czy operatora płatności sklep nie posiadał popularnej opcji płatności lub dostawy. Dodatkowo od strony technicznej sklep internetowy może wydawać się dla klienta nieprzejrzysty i trudny w nawigacji. Równie istotny może być czas ładowania strony oraz poziom skomplikowania procesu sprzedaży, wydłużający czas transakcji. Zakupy w Internecie kojarzą się z szybkością i wygodą, zatem administratorzy sklepów powinni zadbać, aby w procesie sprzedaży klient nie był bombardowany niezliczonymi formularzami koniecznymi do wypełnienia czy dużą ilością kolejnych okien, które musi przejść w drodze do upragnionej płatności.
Mimo to warto już na samym początku (podczas rejestracji klienta) zadbać o zebranie niezbędnych zgód marketingowych, które umożliwią nam dalszą komunikację z klientem nawet w przypadku braku zawarcia transakcji. Pozwoli to na mailowy lub telefoniczny kontakt z klientem w celu ustalenia konkretnego powodu porzucenia koszyka i być może przekonania klienta do zamknięcia sprzedaży z sukcesem.
Ważne jest także korzystanie z dobrze zoptymalizowanych i przetestowanych platform sprzedażowych. Sklepy internetowe oferowane przez CStore.pl są stale rozwijane przez zespół doświadczonych programistów, specjalizujących się w różnych technologiach z zakresu zarówno front-end, jak i back-end developmentu. Na bieżąco aktualizowany sklep internetowy CStore.pl to gwarancja szybkiego i stabilnego działania. Dzięki responsywnemu designowi klienci mogą korzystać z niego na dowolnym urządzeniu, a liczne integracje pozwalają na wygodne płatności i duży wybór opcji wysyłki.
Klienci sklepów internetowych, poszukujący wielu produktów z jednej dziedziny, cenią sobie możliwość złożenia takiego zamówienia w jednym miejscu. Niekiedy brak asortymentu pozornie nieznacznie związanego z oferowanym przez dany sklep powoduje, że klienci wolą dokonać zakupów gdzie indziej. Przykładowo, sklep ze sprzętem sportowym oferujący rowery może nie prowadzić sprzedaży części do rowerów, wychodząc z założenia, że ich dystrybucją zajmują się wyspecjalizowane sklepy. Z tego powodu klient planujący zamówić rower, widząc brak możliwości kupna zapasowych materiałów eksploatacyjnych, porzuci koszyk, rezygnując z zakupu na rzecz sklepu rowerowego. Drugim ważnym powodem związanym z zatowarowaniem są braki towaru i długi czas oczekiwania na jego dostawę do sklepu, przez co wydłuża się termin realizacji zamówienia. Istotna jest więc kontrola stanów magazynowych i nadzór nad rzeczywistym czasem realizacji zamówień liczonym od momentu złożenia zamówienia po dostarczenie towaru do klienta.
Samobójczym z punktu widzenia marketingu i budowania wizerunku posunięciem jest przerzucanie na klienta wszystkich kosztów związanych z wysyłką zamówienia i prowizjami dotyczącymi płatności. Przy niewielkim zamówieniu opłata za kuriera, dodatkowe opakowanie, szybszą przesyłkę czy prowizja dla operatora płatności mogą stanowić koszt niewspółmierny do wartości zakupu. Rynkowe trendy wskazują na odejście nie tylko od ukrywania, ale w ogóle od przenoszenia tych kosztów na klienta, czego najlepszym przykładem jest Allegro Smart, gdzie klienci w ramach abonamentu mogą korzystać z bezpłatnych przesyłek.
Przedstawione wyżej zagadnienia to tylko wybrane kwestie z rozległego obszaru związanego z porzucaniem przez klientów koszyków. Warto przeanalizować ten problem indywidualnie we własnym sklepie, gdyż powodów pozostawiania przez klienta niedokończonych zamówień może być wiele, a finalizacja większej liczby takich transakcji może przełożyć się znacząco na zyski firmy. Koniec końców byli to klienci, do utraty których doszło niemal przed samą finalizacją transakcji. Biorąc pod uwagę koszty ponoszone na marketing internetowy i działania mające na celu sprowadzenie klienta do sklepu, gra wydaje się warta świeczki
Przeczytaj także: