Jeśli regularnie kupujesz w Internecie, istnieje spora szansa, że spotkałeś się już z możliwością zamówienia produktu jeszcze przed jego premierą. Najczęściej praktykowane jest to w sklepach z książkami i multimediami, ale nie tylko. Sam jesteś sprzedawcą? Musisz wiedzieć, że pre-order (przedsprzedaż) może być dobrym rozwiązaniem dla Twojego biznesu e-commerce. Dowiedz się, co to jest pre-order, jak działa, dlaczego warto wprowadzić takie rozwiązanie do sklepu i jak dobrze przygotować kampanię pre-orderową.
Spis treści
Mówiąc najprościej pre-order (można się spotkać również z zapisem preorder) oznacza zakup produktu, którego fizycznie nie ma jeszcze w magazynie sklepu, ponieważ nie został on jeszcze wydany lub wyprodukowany. Jak w takim razie zamówić taką rzecz? Sprzedawcy, wiedząc o nowości, która ma pojawić się na rynku, wprowadzają ją do sklepu wirtualnie. Tworzą na stronie kartę produktu i udostępniają specyfikację danej rzeczy, cenę, a także informację na temat planowanej daty premiery. Towar można włożyć do koszyka, a następnie normalnie, jak w przypadku pozostałego asortymentu dostępnego w danym sklepie, złożyć zamówienie i wybrać formę dostawy. Ważne, by sprzedawca (w miarę pojawiania się nowych informacji) uzupełniał opis produktu, a także wyraźnie poinformował, że jest to pre-order, a zamówienia będą wysyłane do klientów dopiero w dniu oficjalnej premiery. Po co właściwie wprowadzać przedsprzedaż? Czy ma to sens? Tak, rozwiązanie jest korzystne zarówno dla producentów, sprzedawców, jak i dla klientów. Ci pierwsi mogą ocenić, jakie jest zainteresowanie nowym produktem, natomiast konsumenci mają możliwość zarezerwowania danej rzeczy. Dzięki temu nie muszą martwić się, że towar zostanie wyprzedany, nim zdążą go zamówić. Pre-order zapewnia także realizację zamówienia w pierwszej kolejności (w stosunku do zamówień złożonych już po premierze).
Chociaż z pre-orderami najczęściej spotkać się można w przypadku takich produktów jak gry, płyty CD czy książki, tak naprawdę w przedsprzedaży można zaoferować każdy produkt. Trzeba tylko wiedzieć, jak zareklamować daną rzecz, przedstawić klientom korzyści płynące z zamówienia przedpremierowego i – oczywiście – wiedzieć o planowanych nowościach. Nie powinno być z tym większego problemu. Producenci oraz dystrybutorzy mają zazwyczaj kalendarze premier, na podstawie których można wprowadzić do sklepu towary dostępne przedpremierowo. Ponieważ pre-ordery wiążą się z szeregiem korzyści dla dostawców, bywa również, że ułatwiają pracę sprzedawcom i sami wysyłają do sklepów internetowych zapowiedzi nowych produktów – dołączając do tego niezbędne informacje, opisy, zdjęcia, a także dane na temat cen i planowanej daty premiery.
Pre-order może być ważnym narzędziem w strategii marketingowej firmy. Kiedy się sprawdzi? Na przykład przy wydawaniu na rynek nowego flagowego produktu marki. Kampania pre-orderowa budzi zainteresowanie, wywołuje emocje, wzbudza pożądanie u potencjalnych kupców, a jednocześnie dostarcza klientom informacji o danym produkcie i zachęca do szybszego podjęcia decyzji zakupowej. Zamówienia przedpremierowe w swoich kampaniach doskonale wykorzystuje chociażby Apple (w 2020 r. wystarczyły zaledwie dwie godziny, aby klienci wykupili w przedsprzedaży iPhone 12 Pro Max). Jako przykład można również przywołać grę Cyberpunk 2077. Pomijając wszelkie głosy niezadowolenia już po wypuszczeniu gry na rynek, warto zauważyć, że w przedsprzedaży zamówiło ją aż 8 mln użytkowników. Tym samym produkt zaczął przynosić twórcom zyski jeszcze przed oficjalną premierą. Klienci, w zależności od tego, gdzie dokonywali zamówienia przedpremierowego (fizycznej edycji gry), otrzymywali różne gadżety. Pre-order może być pomocny także przy wprowadzaniu na rynek nowej marki, a także przy wypuszczaniu produktów limitowanych. Przy wdrażaniu nowej marki pre-order pozwala ocenić poziom zainteresowania nowościami, w związku z czym łatwiej oszacować, jakie dochody będzie przynosić sprzedaż i czy biznes będzie opłacalny. W przypadku produktów limitowanych klienci, którzy zamawiają w preorderze, zapewniają sobie komfort – w dniu premiery nie muszą stać w kolejkach w sklepach stacjonarnych, ani spieszyć się ze złożeniem zamówienia w sklepach internetowych w obawie, że produkt zostanie wyprzedany. Dodatkowo pre-order daje konsumentom poczucie przynależności do wąskiego, elitarnego grona klientów. Przedsprzedaż może również sprawdzić się w przypadku produktów sezonowych. Dając klientom możliwość wcześniejszego zamówienia niektórych rzeczy (zanim naprawdę będą potrzebne), ułatwiamy im przygotowanie się np. do świąt czy do wakacji i pozwalamy uniknąć stresu związanego z zakupami na ostatnią chwilę.
Istotną kwestią jest opłata za produkty kupowane w pre-orderze. Czy klient musi zapłacić od razu za zamówienie, które realizowane będzie dopiero za kilka tygodni? Sklepy stosują różne strategie. Najczęściej kupujący muszą zapłacić za towar z góry. W niektórych sklepach złożenie zamówienia pre-order równoznaczne jest z rezerwacją produktu, a zapłacić można później, np. do dnia premiery. Przy zapłacie w późniejszym terminie warto zadbać, by kupujący co najmniej kilka dni przed planowaną wysyłką otrzymał przypomnienie o konieczności zapłaty za produkt. Trzeba także wziąć pod uwagę, że niektórzy klienci mogą wybrać przesyłkę za pobraniem. Przed premierą warto więc wysłać wiadomość i do takich klientów, przypominając że złożyli oni zamówienie, a w danym dniu powinna zostać nadana paczka. W ten sposób można uniknąć problemu, który pojawia się, gdy klienci nie odbierają paczek pobraniowych.
Zdarza się, że dystrybutorzy przesuwają termin premiery. Co wówczas powinien zrobić sprzedawca oferujący pre-order? Przede wszystkim należy poinformować klientów o zaistniałej (nie z naszej widny) sytuacji. Warto również dać klientom wybór – czy chcą poczekać na produkt dłużej, czy może chcą zrezygnować z zamówienia i otrzymać zwrot pieniędzy (jeżeli dokonali już opłaty za towar). Aby uniknąć nieporozumień i nieprzyjemności, warto również zamieścić odpowiednie zapisy w regulaminie sklepu.
Pre-order może być szczególnie atrakcyjny w przypadku towarów bardzo wyczekiwanych. Klienci mogą w ten sposób wygodnie zarezerwować sobie produkt w sklepie. Jednak – umówmy się – nie każdy produkt zostaje wyprzedany na pniu w dniu premiery. Co w takim razie jest w stanie zachęcić konsumentów do preorderów? Jak pokazują statystyki, dla kupujących bardzo ważnym czynnikiem jest szybka realizacja zamówienia, a przecież złożenie i opłacenie zamówienia pre-order wiąże się z koniecznością dłuższego oczekiwania, co oznacza również czasowe zamrożenie pieniędzy. Dość często przy zamówieniach przedpremierowych sklepy oferują nieco niższe ceny niż regularne (np. „zamów już dziś z rabatem 10%”). Oprócz tego powszechnie stosowaną strategią jest oferowanie różnego rodzaju bonusów – np. książka zamówiona w pre-orderze może być opatrzona autografem autora.
Nie tylko niższa cena czy różnego rodzaju bonusy mogą zachęcić klientów do składania zamówień przedpremierowych. Atrakcyjna może być również możliwość otrzymania produktu wcześniej. Chociaż pre-order nie zawsze oznacza szybszą wysyłkę, niektóre sklepy rozpoczynają realizację zamówień nawet kilka dni przed oficjalną premierą. Na pewno warto poinformować o tym klientów.
Pre-order może przynieść Twojemu biznesowi wiele korzyści. Dobrze przemyślana i poprowadzona kampania pozwala zwiększać sprzedaż, co oznacza również zwiększenie przychodów i to bez inwestowania w ciemno. Zamówienia przedpremierowe gwarantują określone przychody w określonym czasie. Dodatkowo, jeśli konsumenci mają możliwość złożenia zamówienia pre-order, możesz zbadać, zapotrzebowanie na dany produkt i oszacować, jakim powodzeniem będzie cieszyć się już po oficjalnym wypuszczeniu go na rynek. Dzięki temu można właściwie zaopatrzyć sklep i uniknąć sytuacji, w której niesprzedany towar zalega w magazynie. Aby poinformować kupujących o pre-orderze i zachęcić ich do zakupu, możesz wykorzystać np. media społecznościowe lub e-mail marketing. Przedsprzedaż to nie tylko korzyści logistyczno-finansowe, ale także świetna technika marketingowa. Nowe produkty wzbudzają zainteresowanie klientów, ale na decyzję zakupową wpływają również inne czynniki. Do zakupu przekonuje np. możliwość otrzymania produktu w pierwszej kolejności, wcześniej niż inni, różnego rodzaju gadżety i inne benefity łączące się z zamówieniami pre-order czy w końcu postrzeganie siebie przez klienta jako trendsettera. To nie wszystko. Pre-order może także pozytywnie wpływać na widoczność strony w sieci. Użytkownicy, którzy będą poszukiwali w sieci informacji o nowym produkcie, trafią do Twojego sklepu, a Ty uzyskasz przewagę nad konkurencją.
Jeśli oferujesz swoim klientom pre-order, musisz pamiętać o kilku kwestiach. Bardzo ważna jest odpowiednia kampania informacyjna i komunikacja z użytkownikami – klienci muszą dowiedzieć się o nowym produkcie i przekonać się, dlaczego warto go kupić. Poznanie grupy docelowej, która potencjalnie byłaby zainteresowana nowością, pozwoli Ci skutecznie działać. Na karcie produktu powinna znajdować się jasna informacja na temat przewidywanej daty wysyłki. Dobrze rozważ harmonogram pre-orderu. Jeżeli do premiery jest więcej niż 3 miesiące, może być to czynnikiem zniechęcającym do złożenia zamówienia. Aby zwiększyć zainteresowanie klientów, możesz wykorzystać zasadę niedoboru lub zapewnić jakieś benefity (np. ograniczona liczba produktów dostępna w przedsprzedaży, możliwość zamówienia pre-order tylko w ograniczonym przedziale czasowym, gadżety dodawane do zamówień). Na bieżąco informuj klientów o postępie realizacji zamówienia, nie zapomnij również aktualizować daty przewidywanej wysyłki – jeśli masz informacje, że premiera będzie przesunięta.
Przeczytaj także: