W biznesie, jak w wielu innych dziedzinach życia brak rozwoju równoznaczny jest z cofaniem się. Dlatego cały czas powinno się szukać sposobów na rozwój swojego biznesu. Jednym z nich może być właśnie PWA. Dzięki temu można wejść na wyższy poziom, jeśli chodzi o prezentacje swojego sklepu klientom. Wyższy poziom pod każdym względem. Otwiera to z jednej strony możliwości dla tego, kto zarządza sklepem do lepszej komunikacji z klientami, jak i sami klienci mają ułatwiony i wygodniejszy dostęp do sklepu.
Spis treści
PWA to skrót z angielskiego progressive Web Application. Można to przetłumaczyć jako progresywne aplikacje webowe. Jest to coś pomiędzy stroną internetową a aplikacją. Ma wiele funkcjonalności, które mają także aplikacje, jednak na przykład nie wymagają instalacji ze sklepu Aplle lub Google jak one. Oczywiście nie są tak rozbudowane, jak aplikacje, ale można dzięki nim znacznie poszerzyć swoje możliwości, jeśli chodzi o komunikację i dotarcie do klientów. Wydawać by się mogło więc, że aplikacja będzie lepszym rozwiązaniem – bo daje po prostu dużo większe możliwości. Jednak badania mówią, że użytkownicy w zdecydowanej większości spędzają czas tylko w 3 aplikacjach. Właśnie dlatego PWA może sprawdzić się jako taki złoty środek.
Za pierwszym klient musi oczywiście wejść na stronę sklepu. Po tym otrzymuje możliwość utworzenia skrótu na pulpicie. W tym czasie niewielkie ilości danych zapisują się także na telefonie. Dzięki temu później wszystko ładuje się szybciej od tradycyjnych stron. Można też pominąć dostawców sklepów na każdej z platform. Stworzenie takiego oprogramowanie będzie więc tańsze, gdyż nie będzie trzeba robić wszystkiego zgodnie z normami, jakich wymagają właściciele sklepów.
Wydawać by się mogło, że robienie specjalnej strony internetowej, tylko po to by klienci używający smartfonów mieli większe możliwości to przerost formy nad treścią. Nic bardziej mylnego. Ponad połowa użytkowników robi zakupy właśnie na urządzeniach mobilnych, a jeszcze więcej przegląda sklepy. Chociażby już sama liczba takich klientów sprawia, że warto skupić się na stworzeniu PWA. Ma ono też nad aplikacją taką przewagę, że nie trzeba w żaden sposób zachęcać klientów do jej ściągnięcia. Co w wielu przypadkach może być trudnym zadaniem. Klienci nie lubią instalować aplikacji, których nie używają na co dzień, a zakupy w sklepie internetowym to jednak nie codzienność. Jednak to, że nie trzeba ich instalować, nie znaczy, że nie mają one wielu zalet aplikacji. Przede wszystkim da się dodać ich skrót na pulpity podobnie jak w przypadku aplikacji. Dają też możliwość wysyłania powiadomień push. Zabierają one trochę miejsca w pamięci urządzenia, ale nie tyle, co programy, jednak dzięki temu mają wiele innych korzyści.
To jedna z głównych korzyści, jakie daje użytkowanie PWA. W normalnych warunkach, aby wysłać klientowi jakąś informację trzeba np. wysłać mu SMS-a. Oznacza to korzystanie z usług firm trzecich. Oczywiście najpierw konieczne jest zdobycie numeru telefonu. Podobnie jest w przypadku maila i wykorzystania newslettera. Duża część osób nie czyta jednak newslettera. W PWA można do komunikacji użyć powiadomień push. Ma się pewność, że wiadomość dotarła do klienta i dużo większe, że ją odczytał niż w przypadku maila. Nie kosztuje ona też jak np. wysłanie SMS-a. Takie na bieżąco informowanie klientów pozwala też lepiej utrwalić się w ich pamięci – zacieśnia więzi na linii klient – sprzedawca. Dobrze zaprojektowana PWA jest także bardzo wygodna w obsłudze i po prostu intuicyjna. To także pomaga w sprawieniu, że konwersja w sklepie będzie na wysokim poziomie. Klient może dodać też po prostu skrót na pulpicie, co jeszcze bardziej ułatwia korzystanie. Oczywiście takie aplikacje mogą być w pełni responsywne. To znaczy, będą dostosowywać się ekranu smartfonu. Pozwoli to sprawić, że każdy klient, niezależnie od tego, jakiego telefonu używa będzie mógł wygodnie przeglądać zawartość sklepu. Łatwy dostęp sprawia także że trudniej będzie klientowi zapomnieć o sklepie. Nierzadko zdarza się, że ktoś kupuje regularnie te same produktu. Jeśli będzie mógł przejść do sklepu jednym kliknięciem zwiększa się szanse, że w każdym przypadku zrobi zakupy właśnie w tym sklepie.
Podobnie jak tradycyjne strony internetowe są one indeksowane przez Google. Tak więc przy ich projektowaniu, a szczególnie tworzeniu treści, warto kierować się dokładnie tymi samymi zasadami co w przypadku tradycyjnych stron. Słowa kluczowe, link building, wszystko to będzie miało wpływ na miejsce, w jakim pojawi się strona w wyszukiwarce. Google docenia także zalety PWA, więc ich stworzenie także w pozycjonowaniu może pozwolić uzyskać przewagę nad konkurencją.
Zdecydowana większość użytkowników przegląda sieć na telefonach komórkowych. Jednak współczynnik konwersji na tych urządzeniach jest mniejszy niż na komputerach. PWA może pomóc to zmienić. Dzięki niej możliwe jest np. zachowanie stanu koszyka klienta. Co więcej, można przypomnieć mu o tym, że zostawił coś w koszyku. Zachęcenie klienta do finalizacji zakupu przez zaoferowanie dodatkowego rabatu albo informowanie, że promocja na dany produkty powoli się kończy warto zdecydować się na zakup, czemu nie?
Wiele osób, żeby się do czegoś przekonać musi zobaczyć, że ktoś inny osiągnął duży sukces wybierając dane rozwiązanie. Takim przykładem jest AliExpress. Na początku była dostępna od oczywiście tylko strona internetowa. Jednak zakupy przez stronę na komórce nie zawsze są wygodne. Firma zdecydowała się wiec na aplikacje. Tutaj z kolei ludzie nie byli chętni na jej wyszukiwanie i pobieranie. Złotym środkiem okazała się właśnie PWA. Efektem tego był wzrost liczby użytkowników o 104%. Tak, ponad dwukrotny wzrost. To pokazuje jak bardzo może pomóc użycie PWA. Wzrósł też sam współczynnik konwersi o ponad 80%, a o ponad 70% zwiększył się czas, jaki klienci spędzali na stronie. To wszystko przekłada się na większą sprzedaż. Oczywiście Aliesxpres to niejedyny przedstawiciel, który używa PWA. Onet.pl, Trivago, Uber – wszystkie te firmy korzystają z tego rozwiązania.
To rozwiązanie może skutecznie zwiększyć statystki wielu elementów. Od liczby użytkowników, przez czas spędzony na stronie, a w końcu po współczynnik konwersji. Większość klientów wykorzystuje do przeglądania sieci właśnie komórki. Warto im to ułatwić i uprzyjemnić, to właśnie może zrobić PWA. Lepszy kontakt z klientami, możliwość docierania do nich bezpośrednio. Integracja z social mediami i wszelkimi kanałami, na to wszystko pozwala PWA. Można też dzięki niej dokładnie śledzić wszystkie statystyki i dane dotyczące sklepu, jednym słowem warto ją mieć.
Przeczytaj także: