Pojęcie real-time marketingu (RTM) staje się coraz bardziej popularne, a jego wykorzystywanie w codziennej pracy może sprawić, że marka odniesie olbrzymi sukces w ciągu kilkunastu godzin. Real-time marketing – co to jest i na czym polega, czyli czym jest marketing w czasie rzeczywistym? Odpowiadamy w tym artykule!
Spis treści
Real-time marketing stanowi reakcję na bieżące wydarzenia, która im szybciej nastąpi, tym większą będzie miała wartość dla potencjalnych klientów i wpłynie na wzrost sprzedaży. Jest to błyskotliwa odpowiedź, która dowodzi, że nasza marka jest uważna i potrafi wykorzystać medialną okazję do zwiększenia skuteczności w swoich kanałach komunikacji.
Ważne jest, aby nasza odpowiedź była adekwatna do sytuacji i spójna z nastrojem odbiorców – wówczas szansa na zwiększenie zainteresowania, a co za tym idzie, na pozyskanie dodatkowych klientów, znacząco wzrasta. Treść naszej reakcji musi być trafna, przykuwać uwagę i angażować odbiorców. Dzięki temu będą oni wiedzieli, że jesteśmy kreatywni, elastyczni, a nasze działania są nieszablonowe i dopasowane do bieżącej sytuacji.
Warto pamiętać, że korzystanie z RTM nie powinno być jedynym sposobem na komunikowanie się z odbiorcami – trudno przecież przewidzieć, kiedy dojdzie do sytuacji, w której będziemy mogli popisać się błyskotliwą reakcją. Z drugiej strony, warto na niego znaleźć miejsce w tworzonych wcześniej planach contentu.
Chcesz dowiedzieć się jak promować sklep internetowy? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik! Ogromna dawka wiedzy tylko w jednym miejscu! Zapraszamy!
Jakie wydarzenia wiążą się z wykorzystaniem real-time marketingu? Są to nieprzewidziane i niezaplanowane sytuacje, wydarzenia polityczne, kulturalne, sportowe czy nagły zwrot akcji w popularnym serialu.
Jednym z najbardziej znanych wydarzeń o dużym zasięgu, kiedy dana marka wykorzystała real-time marketing, był finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim, tak zwany Super Bowl, w 2013 roku. Jest to najważniejsze wydarzenie sportowe roku w Stanach Zjednoczonych. Podczas Super Bowl w 2013 roku na stadionie doszło do awarii prądu, na którą bardzo szybko zareagowała marka Oreo, informując w prosty, a zarazem ciekawy sposób, że w ciemności nadal można jeść ciastka Oreo.
Innym przykładem może być reakcja Snickersa – podczas meczu na Mundialu w 2014 roku urugwajski zawodnik ugryzł przeciwnika z włoskiej drużyny. Snickers stworzył prostą grafikę z komentarzem, by następnym razem piłkarz po prostu sięgnął po baton.
Real-time marketing stosuje także Ikea. Kiedy okazało się, że w „Grze o tron” do kostiumów wykorzystywane są dywaniki z Ikei, marka przygotowała specjalną instrukcję, jak taki kostium z wykorzystaniem dywanika przygotować w domowym zaciszu.
Jednym z wydarzeń, które często pojawia się w real-time marketingu, jest gala rozdawania Oscarów.
Poszukiwania pytona, które miały miejsce w Polsce latem 2018 roku, także znalazły swoje odzwierciedlenie w RTM. Peugeot opublikował zdjęcie śladów opon z podpisem, że nad Wisłą pojawiły się ślady dzikiego zwierza.
Real-time marketing jest związany ze zautomatyzowanymi systemami marketingowymi. Pozwala to na monitorowanie zachowań użytkowników, które następnie wpływa na tworzone treści komunikatów. Jeśli na jakimś forum ktoś zadaje pytanie o produkt czy usługę, które posiadamy w swojej ofercie, system alertów może pozwolić nam na szybką reakcję, sprawiając, że osoba pytająca może stać się naszym potencjalnym klientem.
Innym przykładem działań związanych z Real-time marketing może być informowanie na bieżąco o zbliżającym się końcu promocji. Publikacja informacji, że zostało nam jeszcze kilkanaście sztuk produktu oferowanego po niższej cenie może sprawić, że nasi odbiorcy podejmą decyzję o zakupie.
Real-time marketing pozwala wpłynąć na kształtowanie pozytywnego wizerunku marki, nie wiążąc się jednocześnie z dużymi kosztami.
Przeczytaj także: