Jednym z celów różnych działań marketingowych jest po prostu sprawienie, żeby zostać zauważonym przez potencjalnych klientów. Sposobów na to jest bardzo wiele. Jednym z nich jest właśnie real-time marketing. Wymaga on przede wszystkim szybkiej i kreatywnej reakcji. Może dać dobre rezultaty, jeśli chodzi o zasięgi. Dziś w sieci często równie ważny co pomysł, jest czas reakcji. Tutaj trzeba połączyć te dwie rzeczy i reagować odpowiednio szybko na wydarzenia. Jest to więc ten rodzaj działań marketingowych, które trudno zaplanować w dłuższej perspektywie czasu. Trzeba po prostu być czujnym i działać w odpowiednim momencie.
Spis treści
Jest to po prostu takie działanie marketingowe, które odpowiada natychmiast na jakieś aktualne wydarzenia z przestrzeni publicznej. Ważne jest to, że dotyczy to wydarzeń, których nie dało się w żaden sposób zaplanować. To znaczy real-time marketing to nie odpowiedź np. na dzień matki. Takie coś powtarza się co roku i można to idealnie zaplanować. W real-time marketingu chodzi o odpowiedź na wydarzenia, których nie można zaplanować. Może to być reakcja na jakieś wydarzenie sportowe, polityczne, nowy odcinek serialu i wiele więcej.
Zacznijmy od tego, że takie działania mogą przynieść bardzo dużo efekty bez dużych nakładów finansowych. Najważniejszy tu będzie pomysł. Jego realizacja często może być oparta na prostej grafice, którą wykona się w godzinę. Ludzie lubią komentować aktualne wydarzenia, bez względu na to, czego dotyczą. Real-time marketing to właśnie pewnego rodzaju komentarz. Będzie więc chętnie czytany, komentowany i udostępniany. Można naprawdę uzyskać spore zasięgi, bez dużego wysiłku. Ludzie po prostu sami będą udostępniać Twój wpis.
Skuteczne działania oparte o marketing czasu rzeczywistego pozwalają uzyskać wiele korzyści. Przede wszystkim można dzięki nim rozpropagować swoją markę. Często to właśnie przy początkach działalności jest najważniejsze. Dotarcie do jak największej liczby użytkowników, przede wszystkim pokazanie się im. Nawet najlepsza oferta nie sprawi, że klienci z niej skorzystają, jeśli nie będą wiedzieć o jej istnieniu. Kolejna zaleta to zaangażowanie odbiorców. Ludzie będą chętnie komentować, udostępniać taki wpis, który idealnie wpasowuje się w jakieś aktualne wydarzenia. To z kolei przekłada się na wzrost liczby obserwujących profil danej marki. Można więc po prostu dotrzeć do większej liczby klientów. Oczywiście można za pomocą takich działań zwiększać także sprzedaż w sposób bezpośrednio. Aby to zrobić, taki wpis musi w jakiś sposób dotyczyć produktu lub usługi, którą się oferuje. Będzie to więc darmowa reklama o dużym zasięgu, a większy zasięg to jak wiadomo lepsza sprzedaż.
Nie każde działanie real-time marketingowe będzie odnosiło sukces. Nie trzeba się tym przejmować i rezygnować z takich działań. Warto jednak analizować co poszło nie tak. Jednym z elementów, który może to ułatwić będzie przeanalizowanie reakcji klientów na nasze działanie. Jeśli umieściło się jakiś wpis w social mediach, można sprawdzić, jak jest on komentowany. Dzięki temu może będzie można wychwycić, co poszło nie tak i następnym razem usprawnić takie działanie.
Obecnie wiele marek, zarówno niedużych, jak i gigantów stara się na bieżąco reagować na to, co dzieje się na świecie, w sporcie, polityce, czy ogólnie przestrzeni publicznej.
Marketing w czasie rzeczywistym to na pewno coś, co warto próbować. Oczywiście nie za każdy razem odniesie się spektakularny sukces. Jednak włożone koszty w porównaniu do potencjalnych zysków są tak niskie, że warto realizować takie działania. Niewymuszone reakcje i udostępnienia przez użytkowników takich wpisów to także dużo większa szansa na sukces. Real-time marketing będzie pomocny przy promocji marki, jak i konkretnego produktu. Wszystko zależy od sposobu jego wykorzystania. Najważniejszy tutaj będzie pomysł i jego realizacja, choć ta druga, jeśli tylko ten pierwszy będzie świetny sprawdzi się, chociażby w formie prostej grafiki. Trzeba tylko pamiętać, żeby nie przesadzić, jeśli chodzi kontrowersyjność, chyba że właśnie na tym buduje się swoja markę.
Przeczytaj także: