Są różne sposoby na promocję swoich usług, produktów i marki. Ich wybór zależy w dużej mierze od grupy docelowej, do której kierowany jest produkt. Często wykorzystywaną metodą są reklamy w Internecie. Można wykupywać je w Google, są to tak zwane Google Ads, o czym wspominaliśmy w jednym z artykułów. Jednak nie mniej popularną i przede wszystkim bardzo skuteczną metodą są reklamy w mediach społecznościowych, między innymi na Facebooku. Bo jest on idealnym narzędziem nie tylko do kontaktu z potencjalnymi klientami. Ten portal społecznościowy cieszy się wciąż dużą popularnością i oferuje wiele możliwości reklamy. Reklamy na nim to właśnie popularne Facebook Ads. Co to jest Facebook Ads? Jak działa FB Ads? O tym piszemy w dzisiejszym artykule.
Spis treści
Media społecznościowe odgrywają bardzo ważną rolę w dzisiejszym życiu społecznym. Facebook ma już 16 lat. W samej tylko Polsce używa go 42,3% społeczeństwa, czyli łącznie 16 070 0000 milionów użytkowników. Najwięcej, bo 4 600 000, jest w nim zarejestrowanych osób pomiędzy 25 a 34 rokiem życia. I nie są to tylko liczby, w których zawierają się w dużej części konta nieużywane. W samym sierpniu tego roku aplikację Messenger uruchomiło ponad 16 000 000 milionów osób.
Najważniejszym pytaniem, na które musimy odpowiedzieć sobie przed podjęciem działań reklamowych na Facebooku, jest to, kim są klienci, których poszukujemy. O ile w przypadku początkujących sklepów może być to trudne, to dla przedsiębiorstw posiadających już pewną liczbą zrealizowanych zamówień nie powinno stanowić problemu. Proste profilowanie grupy docelowej wykonać można na przykład na podstawie obszaru, do którego wysyłanych jest najwięcej zamówień. Dzięki temu możemy jeszcze bardziej zwiększyć zainteresowanie klientów w tym rejonie lub przeciwnie – wykluczyć go i promować kreacje reklamowe w innych obszarach celem pozyskania nowych klientów oraz lepszej penetracji pod kątem geograficznym. Więcej informacji o analizowaniu targetu sklepu przeczytać można w artykule “Podstawowa analiza portfela klientów”.
Podstawową formą reklam na portalu Facebook są reklamy graficzne. Dodanie kreacji reklamowej z grafiką przyciąga uwagę klientów i pomaga wyróżnić kreację reklamową na tle zwykłych postów. Przygotowany obraz umieścić można w formie pojedynczego zdjęcia, pokazu slajdów czy tzw. karuzeli. Dwa ostatnie elementy umożliwiają prezentację wielu produktów w jednej kreacji reklamowej.
Chcesz dowiedzieć się jak promować sklep internetowy? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik! Ogromna dawka wiedzy tylko w jednym miejscu! Zapraszamy!
Zamiast prostej grafiki, do kreacji reklamowej dodać możemy również film. Materiały filmowe szczególnie skutecznie docierają do młodszych użytkowników Facebooka. Przygotowanie profesjonalnego materiału wideo generuje jednak koszty, warto więc zastanowić się nad ekonomicznym bilansem takiego rozwiązania.
Ciekawą formą reklamy sklepu internetowego na Facebooku jest promocja fanpage. Mechanizm działania promocji jest analogiczny do standardowej kreacji reklamowej, jednak zamiast odnośnika do strony sklepu internetowego zachęca on do polubienia fanpage’a. Jest to dobre rozwiązanie dla początkujących fanpage’y z niewielką liczbą polubień. Koszt uzyskania polubienia jest zależny od dobrego sprofilowania odbiorców reklamy i atrakcyjnych treści na stronie. W podobny sposób promować można posty dodane na fanpage’u. Osoby, które je polubią, można następnie zaprosić do polubienia fanpage’a i zyskać w ten sposób stałych odbiorców.
Reklamy na Facebooku to kilka rodzajów promocji, które mogą służyć różnym celom.
Jednak, jeśli chodzi o sklepy internetowe, to najpopularniejszą formą są reklamy produktowe. Taki post reklamowy składa się z kilku elementów. Jest w nim nazwa sklepu, opis produktu, jego cena i zdjęcie oraz przycisk, który przeniesie klienta do strony tego produktu w sklepie internetowym.
Jedną z głównych zalet produktowych FB Ads, jest możliwość podpięcia do sklepu tak zwanego Pixela. Pozwala on niejako śledzić użytkowników, o czym za chwilę, jednak teraz skupimy się na tym, jak pozwala on zaoszczędzić czas. Właśnie dzięki podłączeniu do sklepu Pixela, nie trzeba każdego produktu dodawać osobno do reklamy. Facebook sam będzie wybierał te najpopularniejsze i tworzył z nich reklamy niejako automatycznie, bez potrzeby konfigurowania każdego produktu indywidualnie. Reklamy w tej formie to minimum 2 produkty, mogą być też tworzone z nich różne konfiguracje. Klient, kiedy więc widzi taką reklamę, może więc przełączać pomiędzy kafelkami. Większy wybór dla klienta, to większe szanse na konwersje. Widoczna od razu cena także pozytywnie wpływa na skuteczność reklamy. Klient od razu wie, ile dany przedmiot kosztuje. W większości przypadków, więc jeśli już klika reklamę, to może sobie pozwolić na zakup. Przynajmniej jeśli chodzi o kwestie finansowe.
Przykład reklamy karuzelowej:
To kolejna rzecz, która możliwa jest dzięki Pixelowi. Śledząc użytkowników, którzy odwiedzają stronę sklepu, zapisuje on informacje o tym, jaki produkt oglądali na wirtualnych półkach. Właśnie dzięki temu, możliwe jest wykorzystanie tak zwanego remarketingu. Facebook będzie wyświetlał reklamy właśnie tych produktów, które zostały obejrzane przez konkretne osoby. Oczywiście dokładnie te osoby będą widziały te reklamy. Dzięki temu możliwe jest dotarcie do osób, które były zainteresowane produktem, ale z jakiegoś powodu nie zdecydowały się go kupić. Remarketing to bardzo skuteczny sposób i często ludzie, którzy za pierwszym razem nie zdecydowali się na zakup jakiegoś produktu, po zobaczeniu go drugi raz, jednak go kupują.
Przede wszystkim wspomniane wcześniej ułatwienia w postaci reklamy karuzelowej, czy też niejako automatycznego remarketingu to już wystarczające powody, by zdecydować się na reklamy na Facebooku. To jednak nie wszystko.
FB Ads to także możliwość bardzo dokładnego targetowania reklam. Można bardzo precyzyjnie dobrać grupę odbiorców, co w mediach tradycyjnych jest możliwe tylko w pewnym stopniu. Można decydować o wieku, roli społecznej, miejscu zamieszkania, wykształceniu, zawodzie, zainteresowaniach i wielu innych. Przykładowo, jeśli jakiś sklep ma w asortymencie zabawki dla małych dzieci, to nie będzie problemem takie targetowanie reklamy, aby trafiała ona do matek.
Dla niektórych może to być zaskoczeniem, jednak FB Ads to nie tylko reklamy na samym Facebooku. Instagram i Messenger to kolejne aplikacje, gdzie będą pokazywane zaprogramowane wcześniej FB Ads. Oprócz tego będą też wyświetlane w tak zwanej sieci Facebooka. Na samym Facebooku natomiast mogą też pojawić się w kilku miejscach. Może to być „news feed”, panel boczny, a także „stories”. Reklamy wideo będą pokazywane jako przerywniki pomiędzy i w czasie filmów oglądanych przez użytkowników. Oczywiście wszystko to można w pełni konfigurować. Da się wiec decydować, o tym, gdzie będą reklamy. Jeśli komuś zależy, może więc zdecydować, że będą pokazywać się tylko w „news feedzie”
Reklama w messengerze:
Portal Facebook jest żywym, stale rozwijającym się organizmem. FB Ads zatem to świetny sposób na reklamę własnego sklepu. Możliwości, jeśli chodzi o sposoby, pomysły i cele takiej reklamy, są bardzo duże. Można reklamować sam sklep, jak i pojedyncze produkty. Można kierować reklamę do osób, które odwiedziły już sklep, jak i konkretnych grup odbiorców. Jest nieocenione narzędzie szczególnie na początku rozwoju sklepu. Reklamy na Facebooku, o ile tylko będą dobrze skonfigurowane, mogą działać bardzo szybko. Reklamowanie się na Facebooku jest stosunkowo proste pod względem technicznym, ale nie mając specjalistycznej wiedzy, łatwo nieefektywnie wykorzystywać fundusze kierowane na promocję. Z pomocą przychodzą firmy profesjonalnie zajmujące się obsługą i promocją profili w mediach społecznościowych. CStore.pl oferuje swoim klientom wsparcie w zakresie marketingu internetowego, w tym usługi obejmujące promocję w social media.
Przeczytaj także: