Odpowiednie działania marketingowe to coś, co przydatne jest w niemal każdej branży. Dobrze jest prowadzić możliwie wiele różnorodnych akcji, aby zwiększyć szanse na sukces. Jednym z rodzajów marketingu, który sprawdza się bardzo dobrze jest remarketing. Pozwala on dotrzeć do tych klientów, którzy w jakimś stopniu już są zainteresowani produktem lub usługą, którą się oferuje. Jednak coś, co jeszcze bardziej zwiększa efektywność takich działań to właśnie remarketing dynamiczny. Tutaj opisujemy czym on jest i jakie są różnice pomiędzy na nim a tym zwykłem remarketingiem.
Spis treści
Warto jednak na sam początek przypomnieć sobie czym jest po prostu remarketing. Jest to działanie, które ma na celu dotarcie do tych osób, które już wykazały zainteresowanie danym produktem. Co to oznacza? Po pierwsze to, że jest to forma reklamy, która wyświetla się tym użytkownikom, którzy już weszli na stronę sklepu. Jest to właśnie jedna z najskuteczniejszych metod prowadzących klienta do zakupu. Współczynnik konwersji z takich działań jest bardzo wysoki. Taka reklama może wyświetlić się np. na Facebooku już chwilę po tym, jak opuściło się sklep. Często też, jeśli wpisało się wyszukiwarkę jakąś frazę i przeglądało treści jej dotyczące, później wszędzie pojawiają się właśnie reklamy takich artykułów. To też swego rodzaju remarketing.
Facebook to świetne narzędzie sprzedażowe. Przeciętna osoba spędza na nim prawie godzinę dziennie, niewiele mniej na Instagramie. Wiele osób wskazuje też social media jako czynnik motywujący do zakupu konkretnych produktów. Jeśli cały czas będą nam się pokazywać reklamy czegoś, nad czym mocno zastanawiamy się, czy to kupić, do łatwiej będzie nas do tego skusić. Oznacza to, że jest to świetnie miejsce do reklamowania swojego produktu. Można też bardzo dobrze sprecyzować grupę, czyli użytkowników, do których chce się dotrzeć. Natomiast dzięki pikselowi – specjalnemu narzędzi – można kierować swoje reklamy do tych osób, które odwiedziły już stronę sklepu. To właśnie jest remarketing.
Jest to niemal idealne narzędzie sprzedaży. Przede wszystkim jest dostosowane pod konkretnego odbiorcę. Każdemu użytkownikom będą się wyświetlały konkretne produkty, którymi, dzięki analizie przez Facebooka wielu parametrów, klient jest potencjalnie zainteresowany. Nie trzeba tworzyć specjalnych list produktów i opisywać szczegółów grupy docelowej. Facebook sam będzie wiedział, do kogo dotrzeć z reklama. Oczywiście warto taką kampanię nadzorować i usprawniać poprzez ustawienie konkretnych parametrów, ale doprowadzanie jej do satysfakcjonujących wyników będzie łatwiejsze, niż gdyby robić to od zera.
Aby takie działania były jak najbardziej skuteczne, potrzebne jest możliwe dużo danych. Dobrze jest więc aby piksel rejestrował takie zdarzenia jak:
Trzeba także umożliwić pikselowi dostęp do takich danych w swoim sklepie jak: content_ids (identyfikator produktu), value (cena produktu), currency (waluta), title (nazwa produktu), description (opis), availbilty (dostępność), condition, (stan), price (cena), link do produktu, image_link (url do grafiki prezentującej produkt), brand (marka), numer gtin. Im więcej danych udostępni się, tym większa szansa na powiedzenie, bo reklama będzie mogła być bardziej spersonalizowana.
Facebook pozwala na pokazywanie kilku rodzajów reklam. Jednym z najczęściej wykorzystywanych jest reklam karuzelowa, w której pokazywane jest do 10 obrazków, klient może je przewijać i wybrać ten, który najbardziej go zainteresował. Można też ustawić pojedynczy obraz – ten rodzaj sprawdza się szczególnie w usługach. Kolekcja to natomiast coś, co dedykowane jest urządzeniom mobilnym i pod konkretnym obrazem lub filmem wyświetla wybrane 4 produkty wraz z ich zdjęciem i ceną.
Działa on na podobnej zasadzie co ten na Facebooku. Jego celem tak samo jest dotarcie do klientów, którzy oglądali już konkretny produkt, a więc są nim wstępnie zainteresowani. W przypadku Google, aby śledzić co robią klienci na stronie sklepu przydatny jest specjalny tag remarketingowy umieszczony w swoim sklepie. Można to zrobić poprzez menadżera tagów. Trzeba także przygotować odpowiedni plik z produktami swojego sklepu w formacie *.xls. Reklamy stworzone przy pomocy Google będą wyświetlane w różnych miejscach Internetu – wszędzie w sieci partnerskie Google, która jest bardzo szeroka i obejmuje wiele dużych i znanych portali. Forma tej reklamy to reklama displayowa, czyli będzie widoczna cena produktu, jego zdjęcie, nazwa, a po kliknięciu przeniesie klienta do strony produktowej.
Przede wszystkim ten drugi jest na bieżąco dostosowany do preferencji klienta. Nie wymaga w takim samym stopniu ręcznego ustawiania co i kiedy będzie wyświetlane klientowi. Wystarczy Google lub Facebookowi dostarczyć narzędzia, czyli to co się oferuje w swoim sklepie, jak i informacje co robił klient na stronie, aby taką kampanie remarketingowe uruchomić.
Ten rodzaj działań promocyjnych to jeden z najskuteczniejszych. Współczynnik konwersji jest tutaj bardzo duży i po prostu warto go uruchomić w swoim sklepie czy działalności usługowej. Dzięki zainwestowaniu odpowiednich aplikacji na swojej stronie można bardzo precyzyjnie docierać do klientów, którzy już wykazali zainteresowanie ofertą, a nawet konkretnymi produktami. To właśnie sprawia, że remarketing dynamiczny cieszy się taką dużą popularnością. Sprawdza się przede wszystkim w sprzedaży detalicznej, ale z sukcesami można działać z nim także w usługach. Współczynnik konwersji zawsze będzie w tych działań na wysokim poziomie.
Przeczytaj także: