Każdy ambitny sprzedawca po tym, jak osiągnie już jakiś etap rozwoju w swoim kraju, chce działać za granicą. Dzięki internetowi obszar działania jest niemal nieograniczony. Jednym z rynków, który dla polski jest dość naturalnym kierunkiem, jest Rosja. Gdzie tam sprzedawać, jakie są popularne serwisy w tym kraju. W Polsce mamy Allegro, czy w Rosji są podobne miejsca? O tym właśnie piszemy w dzisiejszym artykule.
Spis treści
To przede wszystkim duży potencjał. W tej chwili nie może równać z wieloma europejskimi rynkami pod względem wielkości, bo sprzedaż w sieci to tylko 5,5% całkowitej rosyjskiej sprzedaży detalicznej, jednak nawet tak niewielki procent w tak dużym kraju, tworzy z niego świetne miejsce do działania. Warto też pamiętać, że każde nowe pokolenie będzie coraz intensywniej stawiało, właśnie na zakupy w sieci, wzrost ten może być więc bardzo duży w kolejnych latach. Dobrze jest więc w nim uczestniczyć już od samego początku.
Trudno na początku nie wspomnieć o tym serwisie w kontekście Allegro, mimo że został on już zamknięty. Był to właśnie serwis najbardziej zbliżony do naszego polskiego serwisu. Zaczynał podobnie, jako serwis tylko aukcyjny, z czasem się rozbudowując. Przez pewien czas należał nawet do grupy Allegro. Jednak zaczął przynosić coraz mniejsze zyski, a sama Grupa Allegro postawiła na jego konkurencje w postaci serwisu z ogłoszeniami.
To nie tylko serwis należący do grona największych w Rosji, ale też jeden z najszybciej się rozwijających. Podobnie jak nasze Allegro działa bardzo kompleksowo, jeśli chodzi o branże, choć zaczynał podobnie jak Amazon – od handlu książkami. Można tam kupić dosłownie wszystko. Sprzedawców z samej Rosji jest tam ponad 6000. Baza użytkowników to ponad 11,5 miliona osób. W 2020 roku przełożyło się to ponad 70 milionów transakcji. W porównaniu z 2019 rokiem jest to ogromny wzrost – ponad dwukrotny. Ozon otwiera się jednak także na zagranicznych sprzedawców, proponując możliwe łatwe wdrożenie na nim sprzedaży, dzięki szeregowi narzędzi. Należy do nich między innymi analiza rynku, pozycjonowanie, czy odpowiednie pakiety reklamowe. Bierze też przykład z Amazona. Pozwala podobnie jak ten światowy gigant dostarczać towary najpierw do jego magazynu i stamtąd ich wysyłkę do klientów końcowych. Sprzedawcy mogą też dostarczać swoim klientom towary za pośrednictwem punktów odbioru Ozon.
Zaczynał od sprzedaży ubrań. Jednak po jakimś czasie znacznie poszerzył swój zakres i dzisiaj można znaleźć na nim różnego rodzaju produkty. Został założony w 2004 roku przez młodą moskwiankę. Obecnie generuje ponad 750 tysięcy transakcji każdego dnia. Działa na nim ponad 30 tysięcy sprzedawców. Jest to zdecydowany lider, jeśli chodzi o rynek rosyjski. Trudno więc wyobrazić sobie próbę odnalezienia się w sprzedaży w tym kraju, bez rozwijania sprzedaży właśnie na wildberries.ru. Obecnie poszerza swoją działalność także o inne kraje. Działa między innymi w Polsce, na Słowacji, czy od niedawna w USA. Dysponuje magazynami nie tylko w Rosji, ale także poza granicami kraju.
Sam Yandex to bardzo popularny serwis internetowy w Rosji. Wielu mieszkańców tego kraju ma email właśnie z taką domeną. Właściciel serwisu w pewnym momencie stwierdził, że warto będzie przełożyć popularność samego serwisu na jego sprzedażową wersję. Jest to więc kolejne świetne miejsce, gdzie warto rozważyć sprzedaż, jeśli chce zacząć się działać na rynku rosyjskim. Miesięcznie zakupy tam wybiera ponad 20 milionów osób. Yandex to swego rodzaju agregator ofert sklepów internetowych. Użytkownik niejako ma w nim oferty sprzedawców, którzy wyrazili chęć, aby ich oferta tam się znalazła. Dlatego też są dwie możliwości, jeśli chodzi o sprzedaż. Jedna to taka, że klient kupuje towar bezpośrednio w serwisie, druga możliwość to przekierowanie do sklepu internetowego. W tym pierwszym przypadku tak jak każdy inny serwis, Yandex pobiera określoną prowizję. Druga opcja to jedynie konieczność zapłaty serwisowi za kliknięcie, czyli tak zwane rozliczenie pay per click. Największą zaletą sklepu jest jego duża wiarygodność. Ma renomę wśród użytkowników między innymi dzięki temu, że sprawdza, czy wystawiane oferty są rzeczywiście rzetelne. To znaczy prosi o np. o dowody zakupu. Oczywiście jak każdy tego typu serwis, posiada różne narzędzia, które mają ułatwić klientom sprzedaż.
Ten serwis wcześniej był znany pod nazwą goods.ru. Jednak początek 2021 roku przyniósł zmiany. Jest to całkowity rebranding, tak aby był on spójny z ekosystemem Sber. Na szczęście zmiany nie oznaczają negatywnych konsekwencji dla sprzedawców ani klientów, wszystko zostało przeniesione. Nie tylko same dane, ale także możliwości np. logistyczne, jeśli chodzi o wysyłkę towarów, czy też ich odbiór w odpowiednich punktach. Sam SberMegaMarket ponad 2,5 miliona produktów od 8000 sprzedawców. Można tam znaleźć produkty z takich kategorii jak: artykuły gospodarstwa domowego, odzież, materiały budowlane i wiele innych.
Przedstawione wcześniej serwisy to największe w Rosji. Oczywiście na nich nie kończy się lista tych, którymi warto się z czasem zainteresować. Działa tam też oczywiście kojarzący się ze sprzedażą z Chin, Aliexpres. Oprócz tego różne wyspecjalizowane sieci sprzedaży, ukierunkowane na konkretne towary. Zaletą tego jest na pewno brak uzależniania, jak to ma miejsce często w przypadku polskiego serwisu albo Amazona na rynkach zachodnich. Większa konkurencja to lepsze warunki dla sprzedawców. Rynek rosyjski to taki, którym na pewno warto się zainteresować. Rosja to bardzo naturalny kierunek dla polskich sprzedawców. Pod uwagę przy wyborze serwisu w tym kraju na pewno jednym z najważniejszych aspektów będzie jego intuicyjność. Poza tym warto wybierać takie, które widać, że stawiają na rozwój. Kupujących będzie stale przybywać, takim impulsem była pandemia, ale wraz z wkraczającymi na rynek konsumentów coraz młodszymi osobami, będzie on jeszcze bardziej rosnąć.
Przeczytaj także: