Prowadzenie sklepu internetowego to złożony proces. Trzeba cały czas analizować wiele czynników, aby móc się rozwijać. Jednym z ważniejszych składowych każdego sklepu, który odnosi sukces, jest zadowolenie jego klientów. Bez usatysfakcjonowanych klientów trudno będzie myśleć o wysokich wynikach sprzedaży. Dlatego dobrze jest po prostu mierzyć zadowolenie klientów. W dzisiejszym wpisie przybliżmy właśnie sposoby na mierzenie satysfakcji klientów. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
Jeśli myśli się o sklepie w perspektywie wielu lat i chce cały czas rozwijać, to zadowoleni klienci muszą być jego częścią. Przemawia za tym kilka czynników. Jednym z nich jest to, że zadowolony klient będzie wracał do sklepu. Czyli zostanie stałym klientem. To właśnie tacy klienci sprawiają, że można spać spokojnie. Prędzej czy później wrócą i zrobią zakupu kolejny raz, dzięki czemu można być pewnym, że sprzedaż w sklepie będzie na jakimś poziomie bez względu na dopływ nowych klientów. Zadowoleni klienci będą także chętnie polecać sklep swoim znajomym. Otrzymuje się więc nowych klientów bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Zanim przejdziemy do tego, jak mierzyć satysfakcję klienta warto zastanowić się, czym ona w ogóle jest. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że nie ma jednej uniwersalnej „satysfakcji”. Nawet jeśli każdy klient otrzyma ten sam produkt, obsługa jego zamówienia będzie wyglądać identycznie, to będą oceniać różnie swoje zadowolenie z transakcji. Dlatego nigdy nie należy się sugerować tylko jednym spojrzeniem na zadowolenie. Dla jednych wystarczy, jeśli produkt dotrze po prostu w podanym terminie, bez uszkodzeń – wystawią wtedy sklepowi maksymalną ocenę. Inni znowu będą z takiego zamówienia umiarkowanie zadowoleni, do pełnej satysfakcji będzie potrzebna im na przykład jakaś wartość dodana. Może to być gratis do zamówienia czy kod rabatowy.
Oczywiście przede wszystkim dlatego, żeby móc sprawiać, żeby po otrzymaniu zamówienia byli po prostu zadowoleni. Dużo łatwiej jest to robić, jeśli wie się, czego oczekują klienci. Wszelkie badania powinny właśnie być przeprowadzane w taki sposób, aby wiedze w nich zdobytą można było przełożyć na praktykę. Czyli wprowadzenie konkretnych zmian w sklepie. Jednak badania satysfakcji klientów mogą posłużyć także do celów marketingowych. Jeśli osiągnie się wysoki poziom satysfakcji klientów, to warto po prostu się nim pochwalić. Post w mediach społecznościowych z informacją o tym, że 90% klientów sklepu jest zadowolonych z dokonywanych w nim zakupów to zawsze dobry pomysł. Tak więc takie badanie może posłużyć różnym celom.
To bardzo ważny temat, który w pewien sposób łączy się ocenami. Ludzie zdecydowanie chętniej wystawiają ocenę, kiedy spotkało ich coś negatywnego. Jeśli więc są niezadowoleni, to raczej nie będzie trzeba ich zachęcać do zostawienia oceny. W przypadku, kiedy będą usatysfakcjonowani jest jednak inaczej. Wróćmy jednak do sytuacji, w której są niezadowoleni. Mogą to chcieć wyrazić np. w mediach społecznościowych, czy wizytówce firmy w Google. Tak więc zawsze powinno się starać odpowiedzieć na taką ocenę. Trzeba też pamiętać, że ta odpowiedź musi być taka, żeby w oczach innych użytkowników wyglądała na z jednej strony zgodną z prawdą, a z drugiej na profesjonalną. Nie można wiec dać ponieść się emocjom. Niezadowoleni klienci mogą często oceniać sklep w niewybrednych słowach. Nikt ze strony sklepu nie powinien robić tego samego w stosunku do klientów. Dlatego czasami lepiej może dać sobie ochłonąć przez jakiś czas i spokojnie zastanowić się na odpowiedzią. Być może dać ją do przeczytania jeszcze komuś.
Trudno wyobrazić sobie działający wiele lat i rozwijający się sklep bez zadowolonych klientów. Z jednej strony będą oni czynnikiem, który przynosi pieniądze do sklepu – będą wracać do niego wielokrotnie, z drugiej są pomocni przy zdobywaniu nowych klientów. Na różne sposoby. Będą polecać sklep swoim znajomym, ale też zostawiając ocenę czy recenzję produktu, dając jakiś znak kolejnym klientom, czy warto korzystać z jego usług. Dlatego powinno się sprawdzać, co sprawia, że klienci opuszczają sklep zadowoleni.
Przeczytaj także: