Trudno wyobrazić sobie odnoszący sukcesy sklep bez dobrze prowadzonych działań związanych z dwoma tytułowymi pojęciami. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że nie są one od siebie całkowicie oderwane. Wręcz przeciwnie. Dobre UX sklepu będzie wspierać działania SEO. I właśnie o tym piszemy w naszym artykule.
Spis treści
Zanim przejdziemy do wyjaśnienia jak łączy się ze sobą SEO i UX, wyjaśnijmy czym jest ten pierwszy skrót. SEO to inaczej pozycjonowanie. Jeśli wpisuje się jakąś frazę w wyszukiwarce, to pojawiają się konkretne wyniki wyszukiwania. jeśli prowadzi się sklep internetowy to ważne jest, żeby w przypadku konkretnych fraz być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to właśnie wszystkie działania, które mają do tego doprowadzić. Wpływ na SEO ma bardzo wiele elementów. Będzie to sama witryna od strony technicznej i contentowej. Ważne więc będzie szybkość ładowania, ilość treści, grafik, poprawność kodu, odpowiednie formatowanie tekstów, przypisywanie właściwych atrybutów, nadawanie odpowiednich tytułów i wiele więcej. Oczywiście podstawą będzie umieszczenia słów kluczowych na stronie, takich w oparciu o jakie, chce pokazywać się w wynikach wyszukiwania.
Jest to skrót z angielskiego User Experience, w dosłownym tłumaczeniu oznacza więc doświadczenia użytkownika. Są to wszystkie uczucia i wrażenia jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania, w tym przypadku, ze strony sklepu internetowego. Zarówno te pozytywne jak i negatywne wrażenia. Oczywiście nie trzeba wspominać, ze ważne jest, aby użytkownik miał tylko pozytywne wrażenia. Każde negatywne może sprawić, że opuści on stronę sklepu bardzo szybko.
Żeby zrozumieć połączenie pomiędzy UX a SEO, trzeba wiedzieć na co wpływ ma sam UX. Od tego jakie odczucia będą towarzyszyły klientom podczas korzystania ze strony zależy tak naprawdę ich zachowanie na stronie. Przede wszystkim będzie to miało wpływ na decyzję zakupową. Jeśli klient wszystko będzie mógł znaleźć w intuicyjny sposób a sam proces realizacji zamówienia będzie przyjazny to można liczyć na sprzedaż. UX to oczywiście także czas jaki ktoś spędzi na witrynie. Nie zawsze uda się osiągnąć finalizację transakcji za pierwszym razem. Właśnie dlatego powstał remarketing, żeby docierać do klientów, którzy już odwiedzili sklep. Jednak nawet jeśli nie uda się sfinalizować transakcji, to warto żeby klient został na stronie jak najdłużej. Żeby to było możliwe, to przede wszystkim trzeba celować ze swoją ofertą do właściwych osób.
To jak szybko opuści stronę będzie miało wpływ nie tylko na wysokość sprzedaży w sklepie, ale także na ocenę przez Google. Ta z kolei ma duży wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto więc zadbać o to, żeby klienci jak najdłużej przebywali na stronie. Podobnie jest, jeśli chodzi o czas potrzebny na załadowanie się strony. Nikt nie chce na to długo czekać, ktoś może po prostu opuścić stronę. Jednak tak samo Google będą brać pod uwagę czas ładowania się strony, co przełoży się pozycję w wyszukiwarce. Ilość interakcji z portalem, czyli przejście na kolejne podstrony, klikanie w linki także będzie ważne dla SEO. Z kolei jak to będzie wyglądać zależeć będzie od tego, jak zaprojektowana jest strona. Kolejna rzecz to odsetek użytkowników, którzy sfinalizowali transakcję. Im on większy tym oczywiście większe dochody sklepu. Jednak znowu także tym lepiej Google oceni stronę.
To kolejny element, który jest niezwykle istotny zarówno przy projektowaniu zgodnej z UX strony, jak i przy działaniach SEO. Trzeba po prostu wiedzieć, do kogo chce się dotrzeć ze swoim produktem. Jeśli będzie znało się charakterystykę takich osób, to znacznie łatwiej będzie sprawić, żeby mieli oni pozytywne odczucia podczas korzystania ze strony. W końcu inaczej będzie projektować się stronę dla nastolatków, a inaczej taką, dla osób w podeszłym wieku. Różne będą także w treści, komunikacja w social mediach, mailach czy nawet ta przez telefon. Trzeba też wiedzieć jakimi kanałami i w jaki sposób docierać do określonych osób.
Jeśli chce się aby, użytkownicy dobrze kojarzyli korzystanie z witryny sklepu to trzeba odpowiadać na ich potrzeby. To znaczy na stronę powinny docierać te osoby, które w jakimś stopniu są zainteresowane jej ofertą. Bardzo ważne jest więc odpowiednie konfigurowanie kanałów sprzedaży. Bo co z tego, że wygeneruje się dużo ruchu, jeśli będzie on niskiej jakości. To znaczy będą to osoby w większości w ogóle nie zainteresowane sprzedawanymi produktami. Takie same skutki może mieć dobór niewłaściwych słów kluczowych. W obu przypadkach negatywne konsekwencje będą dotkliwe. Z jednej strony zmarnowane środki i zasoby na skierowanie tego ruchu na stronę, z drugiej negatywna ocena w oczach Google bo użytkownicy po prostu będą szybko opuszczać stronę.
Jak już powiedzieliśmy SEO i UX muszą iść w parze. Tylko dzięki temu można liczyć zarówno na wysoką pozycję w wyszukiwarce jak i wiele sfinalizowanych transakcji. Trzeba więc dobrze zaprojektować przede wszystkim takie elementy sklepu jak poniżej.
Patrząc na te wszystkie elementy widać, że UX i SEO są ze sobą powiązane i nie można ich traktować jako osobnych bytów. Przeważnie różne osoby albo i całe zespoły będą zajmować się tymi aspektami sklepu. Ważne jednak żeby ze sobą współpracowały, aby zarówno SEO, jak i UX dobrze na siebie działały.
Przeczytaj także: