Zakupy w sklepie internetowym to – wbrew pozorom – dość złożony proces. Aby klient sfinalizował transakcję, wszystko musi funkcjonować jak należy. Czasami z pozoru mało istotny element może spowodować przerwanie tego procesu. Okazuje się, że jednym z ważniejszych elementów sklepu internetowego jest funkcja sortowania i filtrowania produktów. Jeżeli użytkownik będzie miał problemy ze znalezieniem pożądanego produktu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że po prostu opuści sklep. Jak ułatwić klientom proces zakupowy i o czym musisz pamiętać, projektując sortowanie i filtrowanie produktów w swoim sklepie?
Spis treści
Użytkownicy lubią kupować w sieci między innymi dlatego, że jest to proste i wygodne. Przejrzystość strony, przyjazny interfejs, intuicyjna nawigacja i możliwość szybkiego znalezienia produktów to elementy, o które szczególnie powinni zadbać właściciele sklepów internetowych, jeśli nie chcą tracić klientów. Przyjrzyjmy się bliżej funkcjom filtrowania i sortowania produktów. Dlaczego są wręcz niezbędne w e-commerce? Jako sprzedawca powinieneś pamiętać, że jeśli czegoś nie można znaleźć, nie można tego również kupić. Nie warto przy tym liczyć na cierpliwość użytkowników. Bardzo często wolą oni sprawdzić ofertę konkurencji niż tracić czas na mało funkcjonalnej witrynie. Dodatkowo sfrustrowany i zniechęcony klient zdecydowanie rzadziej skłonny jest ponownie odwiedzić sklep, który nie spełnił jego oczekiwań.
Klienci e-sklepów, chcąc znaleźć pożądany produkt, stosują dwie główne strategie – wpisują odpowiednie hasło w wyszukiwarkę na stronie lub przeglądają wybrane kategorie produktów. O ile nie jest to zbyt skomplikowane i zbyt czasochłonne w przypadku sklepów z niewielkim asortymentem, tak może być to dość problematyczne w sklepach oferujących setki produktów lub platform sprzedażowych, takich jak np. eBay czy Allegro. Długa lista produktów może być bardzo zniechęcająca i przytłaczająca. Funkcje sortowania i filtrowania ułatwiają użytkownikom znalezienie dokładnie tego, czego potrzebują, a tym samym sprawiają, że interakcja ze stroną wiąże się z pozytywnym doświadczeniem.
Zarówno filtrowanie, jak i sortowanie pomagają w szybszym podejmowaniu decyzji zakupowych. Chociaż wydaje się to dość oczywiste, warto zaznaczyć, czym różnią się te dwa narzędzia. Sortowanie pomaga użytkownikom odpowiednio zorganizować listę wyświetlonych produktów. Dzięki tej funkcji mogą oglądać asortyment według określonych kryteriów, np. w kolejności alfabetycznej (nazwa marki), według popularności czy od najtańszych do najdroższych (lub na odwrót). Filtrowanie natomiast pozwala zawęzić listę wyświetlanych produktów i szybciej znaleźć rzecz, która dokładnie odpowiada ich potrzebom. Produkty, które nie spełniają wszystkich kryteriów, nie zostaną uwzględnione w wynikach wyszukiwania. W przypadku ubrań można zastosować takie filtry jak np. rozmiar, fason czy kolor.
Sortownie produktów według określonych kryteriów może być szczególnie przydatne dla użytkowników, którzy jeszcze nie są pewni, czego poszukują. W odróżnieniu od filtrowania nie chodzi tutaj o eliminację produktów z listy, ale o pewien porządek wyświetlania. Dlaczego w ogóle klienci sklepów internetowych potrzebują funkcji sortowania? Przede wszystkim na wstępnym etapie procesu zakupowego nie muszą mieć jasno sprecyzowanych preferencji dotyczących tego, czym powinien wyróżniać się produkt, i swoich ograniczeń, w tym również budżetowych. Przeglądając posortowaną listę i widząc, co jest dostępne w sklepie, często gotowi są uelastycznić swoje wstępne założenia. Niekiedy nie chcą korzystać z filtrów, które usuwają produkty niespełniające zdefiniowanych właściwości, aby nie pominąć żadnej propozycji. Korzystanie z filtrów może się nie sprawdzić również wówczas, gdy użytkownik nie jest pewien, co do właściwości, jakimi powinien charakteryzować się poszukiwany przez niego produkt. Mówiąc w skrócie, sortowanie pozwala zobaczyć wszystkie produkty z danej kategorii, ale według pewnego klucza.
Jako sprzedawca powinieneś zrobić wszystko, co może ułatwić użytkownikom poruszanie się po stronie i podejmowanie decyzji zakupowych. Mówiąc o sortowaniu i filtrowaniu, warto podkreślić znaczenie właściwego podziału produktu na poszczególne kategorie. To absolutna podstawa. Menu musi być przejrzyste, a kategorie nie powinny być zbyt rozdrobnione (do zawężania listy w oparciu o pewne kryteria produktów służą filtry). Warto dopilnować, by użytkownik nie miał problemu ze znalezieniem na stronie menu sortowania – zazwyczaj umieszczane jest po lewej stronie witryny lub nad listą produktów. W sklepach internetowych najczęściej można sortować produkty według następujących kryteriów:
Dzięki filtrowaniu użytkownik może zredukować liczbę pozycji na liście poprzez wyeliminowanie produktów, które nie spełniają określonych kryteriów. Ta funkcja jest z kolei przydatna dla klientów, którzy mają już pewne wyobrażenie na temat tego, czego szukają. O ile opcje sortowania mogą być takie same dla wszystkich kategorii w sklepie, z filtrowaniem sprawa wygląda inaczej. Kryteria filtrowania muszą być specyficzne dla każdej kategorii. Warto wdrożyć filtrowanie w swoim sklepie internetowym, ponieważ zbyt duży wybór może być dla klientów przytłaczający. Trudniej porównać i wybrać jeden spośród 100 produktów niż jeden spośród 10. Dodatkowo dzięki zastosowaniu filtrów wyświetlają się produkty najbardziej odpowiadające preferencjom klientów. Ograniczenie opcji produktów prowadzi do zwiększenia współczynnika konwersji. Co więcej, skrócenie czasu potrzebnego do wyszukania właściwego produktu przyspiesza sfinalizowanie transakcji.
Filtrowanie powinno być intuicyjne i łatwe w obsłudze. Najlepiej, jeśli do jednego wyszukiwania użytkownicy mogą zastosować kilka filtrów jednocześnie. Im bardziej precyzyjne kryteria, tym trafniejsza lista produktów i tym większe prawdopodobieństwo, że wśród nich znajduje się rzecz, która idealnie spełnia wszystkie wymagania klienta. Filtry nie muszą odnosić się jedynie do specyfikacji produktu, można zastosować również filtry tematyczne czy też związane z przeznaczeniem danej rzeczy. I tak np. klienci mogą szukać torebek na ramię, kopertówek, listonoszek, do ręki albo wieczorowych, na co dzień, do pracy lub plażowych. Opcja filtrowania produktów powinna być wdrożona we wszystkich kategoriach. A jak znaleźć odpowiednie filtry? Najprościej przeanalizować specyfikacje i parametry produktów z danej kategorii. Po stworzeniu wstępnej listy, warto sprawdzić również, jakie opcje wyszukiwania dostępne są u konkurentów. Zadbaj o to, by użytkownik widział, jakie filtry są aktywne, a w razie potrzeby mógł zmienić parametry wyszukiwania (bardzo przydatna jest również funkcja „wyczyść wszystkie filtry”). Lepiej nie dopuszczać do sytuacji, w których – po zastosowaniu określonych filtrów – klientowi nie pojawiają się żadne rezultaty, gdyż wpływa to negatywnie na wrażenia użytkownika.
Bez względu na to, czy klient używa opcji sortowania, czy filtrowania, lista z wyświetlanymi produktami powinna być czytelna i przejrzysta. Ponieważ użytkownicy mają różne preferencje, warto umożliwić im wybór widoku. Siatka pozwala na umieszczenie większej liczby produktów na jednej stronie, ale niektórzy wolą widok listy. Dobrze, by przełączenie widoku było intuicyjne. Warto również zastanowić się, czy korzystniejsza będzie paginacja, czy wczytywanie produktów podczas scrollowania. Jeśli wybierasz tę drugą opcję, kolejne produkty powinny pojawiać się w miarę szybko – internauci nie lubią czekać, nawet kilkusekundowy czas wczytywania może okazać się frustrujący i spowodować opuszczenie strony.
Przeczytaj także: