Sprzedaż omnichannel to nic innego jak dystrybucja wielokanałowa, łącząca tradycyjne kanały sprzedaży z nowoczesnymi rozwiązaniami z obszaru e-commerce. Na Zachodzie trend ten jest powszechny, w Polsce raczkuje od kilku lat.
W modelu omnichannel dana marka posiada zazwyczaj sklep internetowy i sieć stacjonarnych punktów sprzedaży. Najlepszymi przykładami sprzedaży w modelu wielokanałowym są sieci księgarni, takie jak Empik, i sklepy z RTV/AGD. Dzięki wielokanałowości Klient ma możliwość skorzystania z wielu form nabycia danego produktu:
Sprzedaż wielokanałowa w Polsce
Jak widać, model omnichannel zintegrowany z rozbudowanym modelem wysyłek zabezpiecza wszelkie możliwe wariacje dostawy, których potrzebować może Klient. Pozwala też na efektywne zarządzanie stanami magazynowymi. Niechodliwy towar znajdujący się w sklepie stacjonarnym w jednym regionie Polski może być pożądany zupełnie gdzieś indziej i zamówiony przez Internet z dostawą właśnie w to miejsce. Tego typu rozwiązania są doskonale znane ze sklepów z elektroniką, jednak do takiego modelu działania stopniowo przechodzą inne branże.
Grupa Masterlease uruchomiła w 2018 roku możliwość wynajmu długoterminowego samochodu używanego z odbiorem w jednym z sześciu punktów w całej Polsce lub dostawą pojazdu pod wskazany adres. Brytyjski Sports Direct rozpoczął ekspansję na rynek polski, uruchamiając liczne sklepy wielkopowierzchniowe w centrach handlowych wraz ze sklepem internetowym, umożliwiającym sprawdzenie stanu towaru i jego kupno w każdym z nich. Od strony technicznej możliwości są nieograniczone.
Wyzwania dla przedsiębiorstw wkraczających w świat omnichannel
Wyzwaniem stojącym przed firmą chcącą spróbować swoich sił w takim modelu sprzedaży jest sprawne działanie systemów e-commerce. Prosta sieć trzech sklepów z własnymi stanami magazynowymi, magazynem centralnym oraz sklepem internetowym wymaga złożonych integracji systemów magazynowo-księgowych i logistycznych. Jest to oczywiście możliwe do realizacji, jednak wymaga od firmy zlecającej takie prace dokładnego zrozumienia planowanego modelu działania i odpowiedniego doboru wykonawcy. Ważny jest także odpowiedni dobór pracowników – działanie w modelu omnichannel wymaga współdziałania zarówno specjalistów do spraw e-commerce, doświadczonych menedżerów sklepów stacjonarnych, jak i elastycznego działu marketingu. Ten ostatni musi odnaleźć się w realiach, w których w ramach jednej marki konieczne jest tworzenie komunikacji zarówno dla Klientów przyzwyczajonych do zakupów w sklepach stacjonarnych, jak również miłośników nabywania towarów online.
Platforma CStore gotowa do sprzedaży wielokanałowej
Rozwiązania oferowane przez CStore.pl są w pełni gotowe na integrację z licznymi systemami, koniecznymi do obsługi sprzedaży wielokanałowej. Pomagamy też optymalizować i budować procesy biznesowe w połączeniu z ich maksymalną automatyzacją. Platforma CStore.pl obsługuje ponad 70 różnych integracji, a każdy zbudowany w oparciu o nią sklep bez problemu obsługuje nawet kilka tysięcy transakcji dziennie.
Zapraszamy do współpracy.
Przeczytaj także: