Efektywne zarządzanie sprzedażą w sklepie internetowym oraz sprawna obsługa Klientów i zamówień wymagają ułożenia procesu sprzedaży internetowej. Warto przemyśleć to zagadnienie przed uruchomieniem sklepu internetowego.
Proces sprzedaży w sklepie internetowym powinien uwzględniać wszystkie etapy, w których znajduje się Klient podczas realizacji transakcji. Traktując Klienta rejestrującego się w sklepie jako lead, możemy przyjąć, że proces realizacji transakcji jest swoistym „życiem leada” w przestrzeni naszej platformy sprzedażowej. W najprostszy sposób można podzielić je na trzy etapy:
Proces może być oczywiście dużo bardziej szczegółowy. Rozrysowanie leadów na poszczególnych etapach pozwoli nam na uzyskanie tak zwanego lejka sprzedażowego, przydatnego w prognozowaniu i zwiększaniu efektywności sprzedaży. Przykładowo, jeśli wiemy, że 15% pozyskanych leadów finalizuje transakcje o średniej wartości X, to śledząc ich ilość możemy estymować przychód w danym okresie. Lejek sprzedażowy pozwala na uzyskanie interesujących wyników i zaawansowanej analityki w przypadku sprzedaży opierającej się na dłuższym procesie, na przykład przy zbywaniu samochodów lub nieruchomości. W przypadku sklepu internetowego, gdzie życie leada jest relatywnie krótsze, lejek może pomóc nam na przykład w szacowaniu ilości zbliżających się do porzucenia koszyków.
Rozrysowanie procesu sprzedaży ma duże znaczenie dla logistyki i wykorzystania zasobów ludzkich firmy. Do każdego z etapów życia leada należy przypisać integracje mogące być wykorzystane na danym etapie i pracowników zaangażowanych w proces. Przykładowo:
Systemy: landing page do pozyskania danych, chat, system CRM, śledzenie użytkownika na stronach sklepu
Pracownicy: obsługa Klienta za pośrednictwem chatu
Systemy: środowisko platformy e-commerce, chat, program magazynowo-księgowy
Pracownicy: obsługa Klienta za pośrednictwem chatu
Systemy: system płatności, system logistyczny, program magazynowo-księgowy
Pracownicy: pracownik wystawiający faktury + kompletujący i pakujący zamówienie
Przedstawiony powyżej schemat jest oczywiście przykładowy i uproszczony, jednak ilustruje ideę przyświecającą zarządzaniu bazującemu na przewidywaniu. Dobrze opracowany proces sprzedaży pozwoli uniknąć sytuacji kryzysowych podczas realizacji transakcji. Unikniemy uczenia się na błędach podczas pracy na żywym organizmie, na czym najprawdopodobniej ucierpiałby Klient.
Układaniem procesów sprzedaży zajmują się specjaliści z zakresu zarządzania czy optymalizacji procesów. Przy projektowaniu sklepu internetowego warto zwrócić uwagę na odpowiednie zaplanowanie przebiegu realizacji transakcji. CStore.pl wspiera swoich Klientów w zakresie ułożenia procesów biznesowych w firmie celem ich maksymalnej optymalizacji i automatyzacji. Zapraszamy do kontaktu.
Przeczytaj także: