Niezależnie od tego co się sprzedaje niezwykle ważnym elementem sprzedaży jest komunikacja z klientami. Mimo, że w sklepie internetowym nie rozmawia się zbyt często z klientami bezpośrednio, to kontakt z nimi jest bardzo ważny. Komunikować się ze swoimi klientami można na wiele sposobów. Dobrze jest to robić w różnych miejscach i w różny sposób. Dzięki temu zwiększa się szanse, że dotrze się do dużej ilości osób. Komunikacja bardzo pozytywnie wpływa na chęć klientów do dokonywania zakupów w sklepie, poprzez utrwalenie się sklepu w pamięci. Oczywiście pod warunkiem, że jest wykonywana prawidłowo. Jednym z elementów jest wiadomość powitalna. To właśnie o niej dziś piszemy, ale także ogólnie o komunikacji z klientem.
Spis treści
Zacznijmy od wyjaśnienia, dlaczego warto rozmawiać ze swoimi klientami – niekoniecznie tylko bezpośrednio, czyli np. przez telefon. Po pierwsze ludzie lubią dokonywać zakupów w miejscach, które znają. Im więcej będzie się im przekazywać informacji o sklepie, tym bardziej będą czuli, że go znają. Stałe przypominanie o sobie klientom to także większa szansa, że w razie potrzeby zakupu produktu, który jest w ofercie sklepu, będą chcieli go kupić właśnie w tym konkretnym sklepie. Dzięki komunikacji z klientem można też w dużym stopniu można sprawić, że klient będzie czuł się nie tylko jak klient, ale także jak dobry znajomy sklepu. Oczywiście takie coś wymaga czasu, a także wprowadzania odpowiednich narzędzi komunikacyjnych.
Chcesz dowiedzieć się jak założyć sklep internetowy? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik! Ogromna dawka wiedzy tylko w jednym miejscu! Zapraszamy!
Same zasady tworzenia wiadomości powitalnej nie będą się różniły od tych, które stosuje się przy tworzeniu każdej innej. Ważne jest przede wszystkim zainteresowanie klienta. Jednak to wiadomość powitalna w dużym stopniu decyduje o tym, co dalej zrobi użytkownik. Czy zostanie klientem sklepu, czy też nie. Wiadomość powitalna może dotrzeć do klienta na dwa sposoby. Może to być w momencie zarejestrowania się w sklepie, jak i zapisania do newslettera. W przypadku rejestracji, często wymaga się od użytkownika potwierdzenia adresu email. Jednak warto wtedy wysłać także drugą wiadomość, która będzie po prostu witać klienta w sklepie.
Najważniejsze jest pierwsze kilka słów, a nawet jej tytuł. Ludzie dostają duże ilości maili. Z reguły, jeśli nie mają wyraźnego powodu – nie są to wiadomości służbowe lub takie, na które czekają – nie będą ich czytać. Dlatego pierwsze zdania są niezwykle ważne i musza zachęcać do przeczytania. Oczywiście zawsze należy zacząć wiadomość od powitania. Zależnie do tego, czy będzie to wiadomość otrzymana po rejestracji, zapisaniu się do newsletteru, zakupie produktu warto też podziękować za zaufanie, którym obdarzył sklep klient. Jeśli jest to jakaś wiadomość, która ma zaczynać cykl newsletterów lub go kontynuuje i kluczową informacją jest przekazywanie informacji o aktualnej ofercie sklepu, to trzeba to robić w sposób umiejętny. To znaczy nikt nie będzie chciał czytać, jeśli tylko w suchy sposób przedstawi się mu ofertę. Dobrze jest po prostu wymyśleć jakiś ciekawy sposób, wątek, który zainteresuje klientów. Jaki powinien on być w dużym stopniu zależy od tego, kto ma być jego adresatem. Inaczej będzie tworzyć się maila do młodzieży a inaczej do seniorów. Dlatego tak ważne jest wiedzieć, do kogo się piszę.
Warto czasem przypomnieć o sobie klientowi poprzez kody rabatowe. Jest to świetny sposób, żeby dotrzeć do osób, które już jakiś czas nie robiły zakupów w sklepie. Może być to świetny impuls, który skłoni ich do kupna czegoś. Podobnie może działać informacja o jakimś poziomie rabatu dla stałych klientów. Można na przykład w mailu napisać, że jeśli w ciągu ostatniego roku klient wydał w sklepie kwotę X, to przysługuje mu jakiś konkretny rabat. Takich poziomów rabatu, w zależności od kwoty za jaką zrobił zakupy w ciągu ostatniego roku klient, może być kilka.
Przy tworzeniu newsletteru niezwykle ważna jest regularność. Dzięki temu dużo łatwiej będzie dało się utrwalić w pamięci klienta. Zwiększa się także szanse, że jeśli nie przeczytał on jakiegoś maila, to przeczyta kolejny.
W sprzedaży internetowej niezwykle ważne jest, aby sklep miał dobre opinie. Ludzie jednak z reguły nie są chętni do ich wystawiania. Oczywiście jeśli mają wystawić negatywną to zrobią to chętniej, ale jeśli z zakupami jest wszystko w porządku, to często nie będą o tym nigdzie wspominać. Dlatego warto ich o to poprosić. Może być to właśnie maila z taką prośbą wysłany kilka dni lub jakiś czas po zakupie – wszystkie zależnie od tego jaki był to produkt. Można tez oferować rabat w zamian za każdą recenzję produktu. To często świetny sposób, żeby skłonić kogoś od wydania opinii, a jednocześnie do zakupów.
W mailu do klienta można zachęcić go do polubienia fanpage sklepu, a na nim także prowadzić komunikację. Warto tam wrzucać nie tylko informacje związane bezpośrednio z ofertą sklepu, ale także takie, które w jakiś luźny sposób do niej nawiązują lub do życia sklepu, czyli ich pracowników itp. Dzięki temu klient bardziej zżyje się ze sklepem i chętnie będzie w nim kupować.
Każda wiadomość, niezależnie od tego z jakiego powodu została wysłana do klienta, powinna przede wszystkim być napisana w taki sposób, żeby ją przeczytał. Musi więc nie jako wzbudzić zainteresowanie podwójnie. Z jednej strony właśnie do tego, żeby ktoś ją przeczytał a z drugiej do tego, żeby zainteresował się ofertą czy innymi informacjami, które się w niej umieszcza. Dobrym sposobem na sprawdzenie czy klienci czytają wiadomości, jest używanie do tego specjalnych narzędzi. Dzięki temu będzie można wiedzieć, kiedy wiadomość należy zmodyfikować, a kiedy idealnie sprawdzają się w swojej roli. Warunkiem sukcesu jest dostosowywanie treści wiadomości do osoby, do której się ją kieruje.
Przeczytaj także: