YouTube kojarzy Ci się przede wszystkim z godzinami spędzonymi na oglądaniu śmiesznych filmików i videoklipów? Jeśli działasz w branży e-commerce, najwyższy czas zmienić podejście. YouTube to nie tylko serwis rozrywkowy – platforma ma naprawdę ogromny potencjał marketingowy. Zobacz, w jaki sposób wykorzystać platformę do promocji swojego biznesu e-commerce i jak YouTube może pomóc Ci poprawić wyniki sprzedaży.
Spis treści
YouTube’a raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. To najpopularniejsza na świecie platforma do udostępniania filmów, a znaleźć na niej można dosłownie wszystko. Od teledysków i zabawnych filmików po najróżniejsze vlogi tematyczne, filmy dokumentalne i inne materiały. Polscy internauci spędzają na oglądaniu materiałów video w serwisie średnio 40 minut dziennie. Jest ich niemal 25 milionów, przy czym największa grupa widzów to osoby w wieku od 24 do 44 lat (10 milionów). Potencjał platformy warto wykorzystać w e-commerce. Czym właściwie jest YouTube marketing? To promowanie firmy, np. sklepu internetowego, poprzez zamieszczanie w serwisie różnego rodzaju treści video. Oczywiście, chodzi o zachęcenie potencjalnych klientów do zakupów, ale w inny sposób niż tradycyjna reklama. Publikowane filmy powinny przede wszystkim być wartościowe i atrakcyjne dla odbiorców. Warto tworzyć np. takie treści, dzięki którym użytkownicy będą mogli lepiej zapoznać się z oferowanymi przez Ciebie produktami. Co ciekawe około 70% użytkowników YouTube’a ogląda zamieszczone w serwisie filmy przed podjęciem decyzji zakupowej. Wbrew pozorom prowadzenie własnego kanału na platformie nie wymaga dużych nakładów finansowych ani specjalnych umiejętności. Warto spojrzeć na serwis jako na skuteczne narzędzie, które można wykorzystać do promocji biznesu e-commerce.
Videomarketing, czyli wykorzystywanie materiałów video do promowania i budowania wizerunku firmy, jest dziś jednym z wiodących trendów marketingowych. W ramach videomarketingu treści publikowane są w różnych kanałach, nie tylko na platformach takich jak YouTube. Surfując po sieci, można zauważyć, że filmy pojawiają się na stronach internetowych i w mediach społecznościowych, często dołączane są również do newsletterów. Dlaczego materiały video są tak popularne i dlaczego nie można ich pominąć w strategii marketingowej e-commerce? Przede wszystkim filmy są atrakcyjne dla odbiorców, znacznie bardziej zwracają ich uwagę, angażują i trafiają do ich świadomości. Wzbudzają emocje, a dla wielu użytkowników są prostsze w odbiorze – łatwiej jest im obejrzeć film niż skupić się na czytaniu obszernego artykułu (film można oglądać, wykonując inne czynności). Nawet w niedługim materiale video można przekazać dużo treści, a filmiki doskonale sprawdzają się w e-commerce jako uzupełnienie zdjęć i opisów zamieszczonych na kartach produktów. Jeśli na przykład sprzedajesz odzież, możesz nie tylko pokazać, jak określone rzeczy prezentuje się na żywych modelach, w różnych sytuacjach i w towarzystwie różnych dodatków, ale również opowiedzieć, jak prawidłowo je prać, lub wystartować z serią filmików z poradami modowymi.
Dobrze prowadzony kanał na YouTube zdecydowanie pomaga w e-commerce – pozwala budować zaufanie do sklepu, zyskiwać sympatię odbiorców i pokazywać się w roli eksperta. Warto publikować różnego rodzaju treści, które mogą być przydatne z punktu widzenia klientów, zachowując przy tym pewną spójność tematyczną i estetyczną. W ramach promocji swojego sklepu internetowego można zamieszczać np.:
Aby być na YouTube wcale nie trzeba produkować własnych materiałów. Jeśli nie czujesz się na siłach, możesz podjąć współpracę z influencerem. Vlogerzy, którzy prowadzą kanały tematyczne, cieszą się dużym uznaniem i zaufaniem wśród swoich odbiorców. Co więcej, są autentyczni, a subskrybenci szanują ich zdanie, dlatego są w stanie kupić zarekomendowany produkt. Wykorzystaj to w swojej strategii marketingowej. Cały sekret polega na znalezieniu odpowiedniego influencera. Przede wszystkim powinien być związany z branżą, w której działasz. Dobrze, jeśli wchodzi w interakcje ze swoimi widzami. Warto również lepiej poznać własnych klientów, ich preferencje i dowiedzieć się, jakie kanały chętnie oglądają. Wbrew pozorom influencer marketing nie musi wymagać dużego budżetu. Okazuje się, że znacznie skuteczniejsi niż celebryci są mikro, a nawet nano influencerzy.
Jeszcze innym sposobem na wykorzystanie platformy YouTube na potrzeby e-commerce jest zainwestowanie w płatne reklamy wyświetlane przed docelowym materiałem video lub w jego trakcie. Biorąc pod uwagę popularność serwisu, na pewno warto wziąć to pod uwagę. YouTube umożliwia kierowanie reklam w kampaniach video do bardzo precyzyjnych grup odbiorców (np. na podstawie danych demograficznych, kategorii tematycznych czy zainteresowań). Tak jak w przypadku innych platform mediów społecznościowych, użytkownicy mogą udostępniać filmy reklamowe innym. Dzięki narzędziom analitycznym w łatwy sposób można sprawdzić, czy kampania przynosi efekty lub czy wymaga optymalizacji. YouTube oferuje różne opcje płatności – płacisz za reklamę, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund reklamy lub wykona określone działanie. W każdej chwili istnieje możliwość wprowadzania zmian w budżecie.
Przeczytaj także: